loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «عقب نشینی ممنوع» منتشر شد

انتشارات مرتبط : شهید کاظمی | مجد اسلام

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | مهدی مطلبی

کتاب «عقب نشینی ممنوع» با موضوع بررسی مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم به چاپ رسید.

دوشنبه 25 اسفند 1393

کتاب «عقب نشینی ممنوع» بیانات مقام معظم رهبری به دولت یازدهم در خصوص مذاکرات هسته ای است که از مؤسسه شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از بحث های مهمی که در طول تاریخ مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران از سال 1382 تاکنون مورد توجه محافل سیاسی کشور و عموم توده مردم بوده است، نظر صریح و موضع مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مقام سیاسی کشور درباره این مذاکرات بوده است.

برخی از مسئولان در طول این سال ها در پی آن بوده اند که با القای این مطلب که رهبر انقلاب در جریان ریز مذاکرات هستند و اساساً تیم مذاکره کننده هسته ای بدون نظر ایشان هیچ اقدامی نمی کنند، تمام مفاد مذاکرات و توافقات حاصل شده را توجیه کرده و جلوی انتقادات نخبگان و عموم مردم را با توجیه اطلاع و هماهنگی رهبری بگیرند. البته یکی از اصول کلی حاکم بر رفتار سیاسی رهبر معظم انقلاب با مسئولان اجرایی کشور، در طول این 25 سال، رعایت اصل حمایت و پشتیبانی از دولت ها و عملکرد ایشان بوده است:

«بنده اصرار دارم بر حمایت از مسئولانی که اجرای کار برعهده شان است، از همه دولت ها بنده حمایت می کنم، از مسئولان - مسئولان داخلی، مسئولان خارجی - حمایت می کنم و وظیفه ما است. من خودم مسئول اجرایی بوده ام، وسط میدان بوده ام،  سنگینی کار و سختی کار را با همه وجود احساس کرده ام؛ می دانم که کار اداره کشور کار سختی است. لذا این ها به کمک احتیاج دارند، من هم کمک شان می کنم، حمایت شان می کنم؛ این یک طرف قضیه است که قطعی است. از آن طرف اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملت ایران، از جمله مسئله حقوق هسته ای؛ اصرار داریم بر اینکه از حقوق ملت ایران یک قدم عقب نشینی نباید بشود».

حمایت رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان دار کشتی انقلاب اسلامی، برای پیشبرد اهداف هر مسئول اجرایی در کشور لازم است، لذا این مهم مورد تأیید دائمی ایشان قرار دارد، اما باید توجه داشت که پشتیبانی و حمایت همیشگی رهبری را نمی توان به عنوان مهر تأییدی بر تمامی عملکردها و اقدامات مسئولان اجرایی کشور و خصوصاً رفتار مذاکره کنندگان هسته ای کشور دانست؛ به نحوی که نظارت و حمایت ایشان را به عنوان ضمانت عدم انحراف و مانع بروز خطا در رفتار و تصمیم های مسئولان و مذاکره کنندگان هسته ای کشور دانست.

رهبر معظم انقلاب در طول مذاکرات هسته ای، بارها علاوه بر حمایت از مسئولان این حوزه بیان فرمودند که در ریز مذاکرات دخالت نمی کنند:

«اصرار داریم بر اینکه از حقوق ملت ایران یک قدم عقب نشینی نباید بشود. ما البته در جزئیات این مذاکرات مداخله نمی کنیم؛ یک خطوط قرمزی وجود دارد، یک حدودی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود؛ این را گفتیم به مسئولان و موظفند که این حدود را رعایت کنند؛ از هارت وهورت دشمنان و مخالفان هم واهمه ای نداشته باشند و ترسی به خودشان راه ندهند».

البته ایشان بارها به طرح انتقاداتی از مسئولان مذاکره کننده هسته ای و عملکرد ایشان پرداختند که خود شاهدی است بر این که ایشان در ریز مذاکرات دخالت نمی کنند و به بیان خطوط قرمز و جهت گیری های کلی پرداخته و روند کلی رعایت آن ها را مد نظر دارند.

طبیعی است اگر کل روند مذاکرات من جمله ریز گفت وگوها با نظر و تأیید ایشان همراه بود، دیگر انتقاد به رفتار تیم مذاکره کننده در این مورد بدون وجه می گردید. برای مثال ایشان در یکی از سخنرانی های خویش سال 1382 فرمودند:

«اگر قرار باشد دشمنان یا مراکز قدرت، فزون خواهی کنند و سنگر به سنگر جلو بیایند و ما هم عقب نشینی کنیم، این شیوه تسلیم به هیچ وجه درست نیست».

یا در 1386 درباره عملکرد تیم اول مذاکره کننده ایران در سال های 1382 تا 1384 این گونه فرمودند:

«این فرایند عقب نشینى البته براى ما یک فایده اى داشت این که هم خودمان وعده ها و حرف هاى رقباى اروپایى و غربى را تجربه کردیم، هم افکار عمومى دنیا تجربه کرد... لیکن عقب نشینى بود دیگر؛ عقب نشینى کردند».

از این گذشته در برهه ای کار مذاکرات هسته ای به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب، علی رغم مشی خویش در عدم دخالت در ریز مذاکرات با مشاهده انحراف در مسیر مذاکرات خود وارد تصمیم گیری شدند و دستور توقف عقب نشینی و برداشتن گام رو به جلو را صادر کردند. این مطلب به وضوح با نظارت رهبری بر تمامی محتوای مذاکرات در تنافی است.

ایشان در این باره در سال 1386 درباره عملکرد تیم اول مذاکره کننده ایران فرمودند:

«من همان وقت هم در جلسه مسئولان گفتم اگر چنانچه بخواهند به این روند مطالبه پى درپى ادامه بدهند، بنده خودم وارد میدان می شوم؛ همین کار را هم کردم. بنده گفتم که بایستى این روند عقب نشینى متوقف شود و تبدیل بشود به روند پیشروى، و اولین قدمش هم باید در همان دولتى انجام بگیرد که این عقب نشینى در آن دولت انجام گرفته بود؛ و همین کار هم شد.

در زمان دولت قبل، اولین قدم به سمت پیشرفت برداشته شد؛ تصمیم گرفته شد که کارخانه یو.سى.اف اصفهان راه اندازى شود، و راه اندازى هم شد، و دنبالش هم بحمداللَّه این پیشرفت هاى بعدى است تا امروز».

در یکی از دیدارهای ایشان با دانشجویان سؤالی مطرح شد با این مضمون که بعضی می گویند اگر چنانچه صدا و سیما را نقد کنیم، بر خلاف رهبری مطلبی گفته ایم، چون رهبری رئیس صدا و سیما را معین می کند! نظر شما چیست؟ ایشان در پاسخ مطالبی را بیان کردند که به وضوح نگاه ایشان را در این گونه موارد مشخص می کنند:

«اگر واقعاً ملاک این باشد، که آدم باید به هیچ کس اعتراض نکند؛ چون رئیس قوه قضائیه را هم رهبری انتخاب می کند، رئیس جمهور هم بعد از انتخابات، تنفیذ رهبری دارد؛ می گوید نصب کردم. پس باید به هیچ کس اعتراض نکرد. نه آقا، اولاً صدا و سیما را رهبری اداره نمی کند؛ این معلوم باشد. صدا و سیما را رئیس صدا و سیما اداره می کند. و رهبری هم در موارد زیادی اعتراض هایی دارد.

همین اعتراض هایی که شما دارید، بعضی هایش یا خیلی هایش، اعتراض های ما هم هست. احتمالاً اعتراض های دیگری هم هست که چون برای من از جوانب مختلف گزارش می آورند - با اینکه خود من ممکن است به قدر شما تماشاچی تلویزیون یا گوش کننده رادیو نباشم - اطلاعاتم زیاد است. از وضع صدا و سیما اعتراض هایی هم می کنیم، اشکالاتی هم می کنیم، گاهی با آنها دعوا هم می کنیم. بالاخره آنها هم یک ضرورت هایی دارند و جواب می دهند؛ گاهی جواب شان درست است، گاهی هم نادرست است. به هر حال اعتراض هست و انتقاد شما از صدا و سیما مطلقاً به رهبری منتقل نمی شود. شما حق دارید انتقاد کنید؛ هیچ اشکالی ندارد».

لذا در این مقال سعی داریم به بررسی نظرات ایشان درباره مذاکرات هسته ای دولت یازدهم پرداخته و دستاوردهای آن را از نگاه ایشان بررسی کنیم. مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که نظرات خویش را در بیانات عمومی مطرح می کنند و موضع صریح ایشان را می توان در همین بیانات پیدا کرد. در این راستا با تحلیل فرمایشات ایشان در دوره دولت یازدهم، ابعاد مختلف این مذاکرات را در نگاه معظم له بررسی می کنیم تا همگان با عمق نگاه ایشان در مورد این مذاکرات آشنا گردند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط