loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطره رهبر انقلاب از استاد فلسفه شان

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران حوزه های علمیه کشور درباره استاد فلسفه شان این چنین می گویند: «مرحوم آشیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج می کرد تا وقتی زنده بود».

دوشنبه 17 فروردین 1394

آیت الله شیخ مجتبی قزوینی از اساتید فلسفه حضرت آیت الله خامنه ای و از مدرسین و علمای بزرگ مشهد در دهه های 30 و 40 شمسی بود. آیت الله قزوینی از اولین کسانی بود که با شروع نهضت مبارزه علیه رژیم پهلوی به قم رفت و با حضرت امام خمینی رحمه الله بیعت کرد؛ بیعتی که تا سال 1346 و رحلت وی پایدار ماند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران حوزه های علمیه کشور درباره ایشان چنین می گویند: «مرحوم آشیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج میکرد تا وقتی زنده بود».
پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد رحلت این عالم ربانی خاطره ای از رهبر انقلاب را در تجلیل از این عالم ربانی منتشر کرده است:

*هر آنچه شنیده بودم به داستان دیدم
حاج شیخ مجتبی مرد بسیار مُلّایی بود. هم مُلّا بود، هم علاوه بر مُلّایی از لحاظ قوت شخصیت بنده غیر از امام ـ واقعاً حالا اینی که عرض می کنم بارها این را گفتم ـ هیچ کس را در این معممین که من باهاشان معاشر بودم به قوت شخصیت حاج شیخ مجتبی من ندیدم! یک چیز عجیب غریبی بود.

ما، یکی دو، سه سال بعد از برگشتن از قم البته ـ توفیق پیدا کردیم که با ایشان معاشرت پیدا کردیم از نزدیک؛ تا سال 46 که ایشان فوت کرد. بله! حسابی حس کردم وجود او را؛ خیلی مرد فوق العاده ای بود حاج شیخ مجتبی؛ خیلی. آن شخصیتش بود که همه را مقهور می کرد. در مشهد هرکسی با ایشان آشنا بود احترام برای ایشان قائل بود؛ من دیده بودم جلسه ی مشترک ایشان و بسیار از علما و معاریف مشهد را؛ وقتی ایشان یک حرفی می زد، یک چیزی می گفت همه بطور خواه، ناخواه مقهور بودند؛ این جوری بودند ایشان.

این آقای آمیرزا جواد آقا و اینها که در مقابل ایشان مثل شاگرد؛ برخوردشان برخورد شاگرد بود؛ برخورد مرید و شاگرد این جوری. حاج شیخ مجتبی چیز عجیبی بود... در همه چیز وارد بود. یعنی آدم بود که فلسفه خوانده بود. نه اینکه حالا همین طور فقط پیش آقامیرزا مهدی ـ مثلاً فرض کنید ـ اصفهانی یک چیزی خوانده باشد، نه. آقای آشتیانی می گفت آقا میرزا مهدی وقتی از نجف برمی گشته چند ماه تهران مانده پیش آقا میرزا احمد آشتیانی. این نقل آقای آقا جلال آشتیانی است. حالا من دیگر نمی دانم ایشان چقدر متقن در این نقل باشد. لکن سابقه فلسفه خوانی نداشت. لکن حاج شیخ مجتبی چرا. اعجوبه ای بود. اهل علوم غریبه و اینها هم بود. همه چیز هم بلد بود یعنی واقعاً از آن آدم هایی که شنیدیم. گفت:
به مصر رفتم و آثار باستان دیدم
هر آنچه شنیده بودم به داستان دیدم
یعنی آنکه واقعاً ما دیدیم، آنی که آدم می شد ببیند، آقا شیخ مجتبی بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط