loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل ۳۲ چهره سیاسی جداشده از انقلاب: «بازگشت از نیمه راه» در حمایت از انقلاب است

انتشارات مرتبط : مولف

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | محمدعلی الفت پور

علی الفت پور پیرامون کتاب «بازگشت از نیمه راه» گفت: این اثر جریان شناسی مخالفت ها با رهبری و جمهوری اسلامی ایران است، الان هجمه می شود که من باید پاسخ دهم چرا کتاب را در راستای حمایت از انقلاب و رهبری نوشته ام!

دوشنبه 14 اردیبهشت 1394

طی روزهای گذشته خبر انتشار یک کتاب با عنوان «بازگشت از نیمه راه» در رسانه های اجتماعی منتشر شد. در این خبر آمده بود: «مرکز اسناد انقلاب اسلامی در اقدامی کم سابقه اقدام به انتشار «اسناد»٬ «اسرار» و «ناگفته های» تعداد قابل توجهی از منتقدان و مخالفان آیت الله علی خامنه ای و جمهوری اسلامی کرده است. این کتاب که «بازگشت از نیمه راه» نام دارد به بررسی جریان ها و زندگی نامه شخصیت هایی پرداخته که طی 35 سال گذشته به منتقدان جدی رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شده اند.
محمد خاتمی٬ میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی٬ یوسف صانعی٬ حسینعلی منتظری٬ عبدالکریم سروش و ده ها نفر دیگر از شخصیت های سیاسی و فرهنگی از جمله این افراد هستند.
در این کتاب که پس از ماه ها کشمکش با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده بیش هزار و 200 سند دیده می شود.»
این ناشر اعلام کرد کتاب مربوط به مرکز اسناد انقلاب نیست و از سوی ناشر مولف منتشر شده است.

علی الفت پور نویسنده این اثر در گفت وگویی با گلایه از نحوه انتشار این خبر اظهار داشت: «این کتاب ناشر مولف بوده و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر نشده است.»

الفت پور ضمن اشاره به متن کتاب و موضوع محتوایی آن تصریح کرد: حدود دو سال و نیم است برای تالیف این اثر تلاش کردم و کتاب حاوی اسناد و مدارک آشکار، مستدل و مستندی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و یا تا الان منتشر نشده است.

به گفته وی، این کتاب در 28 اسفند 1393 مجوز گرفت و هفته گذشته منتشر شده و قرار است در نمایشگاه کتاب توزیع شود احتمالا انتشارات پرستار کار توزیع این اثر را در نمایشگاه کتاب به عهده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این اثر جریان شناسی مخالفت ها با رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: مشکل اساسی در تاریخ انقلاب این است که معمولا مسایل ریشه ای و بنیادینی را که باید صریح و شفاف به افکار عمومی بگوییم منعکس نمی کنیم؛ از این رو بسیاری از واقعیت­ ها و مسایل به اسرار و ناگفته­ ها مبدل می ­شود، بر این اساس سعی کردم درباره افراد و حیثیت و فعالیت سیاسی شان مستنداتی جمع آوری شود، تا اگر قرار است افراد اعم از خواص و غیر آنها عمل سیاسی­شان را  به برخی از استوانه های نظام گره بزنند بدانند که این افراد در تاریخ انقلاب چه کرده و چه گفته اند و درطول این مدت در کجا ایستاده اند و الان چه می­گویند.

وی بیان کرد: «بازگشت از نیمه راه» حدود 276 صفحه است و 1200 سند تاریخی روایی دارد، در کنار آن بیش از 1000 اسلاید تصویری در کتاب گنجانده شده است.

الفت پور با بیان اینکه عنوان شده کتاب به بررسی جریان ها و زندگی نامه شخصیت هایی پرداخته که طی 35 سال گذشته به منتقدان جدی رهبر جمهوری اسلامی مبدل شده اند گفت: «این کتاب خط واقعه نگاری درباره 32 نفر از کسانی­که رهبری برای آنها از واژه «انقلابیون پشیمان» استفاده می­کند و ابتدا با انقلاب بوده و بعد از قافله انقلاب به دلایل مختلف جدا شده­اند را ترسیم می­کند. لازم به ذکر است این اثر بیوگرافی نیست ولی وقایع در قالب تحلیل شخصیت و تایم لاین زندگی این شخصیت ها بیان شده است.

نویسنده این کتاب بیان کرد: «این 32 نفر از اهمیت ویژه ای در تاریخ سیاسی ایران برخوردارند، از این رو حس کرده ام که باید به آنها پرداخته شود، ضمن اینکه این اثر جلد یک است و جلد دو این اثر هم در حال نگارش است.

این مولف با بیان اینکه این کتاب از نقطه ابدایی تا انتهایش با بنده بود و هیچ حامی نداشته است افزود: «این کتاب در حمایت از رهبر انقلاب اسلامی ایران است، و برای همین است که مورد توجه جریان­های مخالف و معاند جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. هجمه سنگینی الان نسبت به کتاب در حال وقوع است که جای تعجب دارد چون از بنده سوال می شود که چرا چنین کتابی نگارش شده است. سوال بنده از این جریان که بعضا در داخل کشور هم ریشه دارند این است که اگر کتابی در راستای حمایت از رهبری و نظام جمهوری اسلامی نوشته شود باید پاسخ دهد که چرا نگارش شده است؟ یا باید جریانی که با دروغ پراکنی و ضد و نقیض گویی در حال تخریب چهره رهبری است باید پاسخ دهد که چگونه و برای چه این کار را می­کند؟

الفت پور متذکر شد: «جمله ای از حضرت امام بروی جلد کتاب آمده با این عنوان که «قدرت طلبی مایه اختلاف است»، این اثر هم در نهایت به دنبال ریشه یابی مستند از این مساله است. اینکه چه اتفاقاتی افتاده است که یک نفر خودش را از مسیر نظام و رهبری جدا کرده و حتی به مقابله با آرمان ابتدایی اش پرداخته است جای ریشه یابی و سند نگاری دارد که سعی شده در این اثر به آن پرداخته شود. نحوه نگارش و طراحی اثر نیز به گونه ای بوده است که مخاطب عمومی هم بتواند با کتاب ارتباط برقرار کند و کتاب با استانداردهای روز نگارش تدوین و طراحی شده است.

وی در پاسخ به اینکه عنوان شده روند مجوز برای این مسیر طولانی بوده است، افزود: «درست است، روند مجوز 5 ماه به طول انجامید و با سلیقه و ذائقه برخی در ارشاد مواجه شد که در نهایت با چندین بار ممیزی کتاب مجوز گرفت. قطعا رویه ارشاد بادر برخورد با این کتاب نشان داد که وزارت ارشاد الان با هدف گذاری رهبری در حمایت از جریان مون و انقلابی اگر این اثر بتواند از آن نمایندگی کند فاصله معنی­داری دارد.

نویسنده این اثر با بیان اینکه نام کتاب «بازگشت از نیمه راه» جریان شناسی مخالفت ها با رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: «کتاب در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.»

در ذیل این مطلب مقدمه کتاب می آید؛

در مقام طلیعه

تاریخِ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدعیانی به خود دیده است که تمام حیثیت و آبروی خود را وامدار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی اند، ولی هر یک به دلیلی از آرمان انقلاب برگشته اند. واکاوی حیات سیاسی این شخصیت ها به تمام مخاطبانی که شاید این مدعیان را به هویت انقلاب و نظام اسلامی گره می زنند یادآور خواهد شد که آنچه همیشه و هرجا ارزش حمایت و ایستادگی دارد راه و مسیری است که انقلاب اسلامی نشان می دهد نه راهی که با سرانگشت انقلابی ها «راه» می شود.

شناختن  مخالفان و جنس مخالفت های آنها با رهبری انقلاب اسلامی و به تبع آن با نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اساسی ترین عناصر شکل دهنده نگرش ها و دیدگاه های متفاوت در تحلیل و جریان شناسی تاریخ معاصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی و مسیر راستین و بر حق جمهوری اسلامی با هیچ کس عقد فرزندخواندگی ندارد؛ از قائم مقام رهبری که امام وی را پاره تن خود خطاب کرد تا نخست وزیر ملی ـ مذهبی دولت انقلابی برآمده از خروش ملت، هیچ کدام نمی توانند برای خود مأمنی فرض کنند که هنگام انحراف از خط امام(ره) و انقلاب اسلامی بتوانند در آن پناه گیرند. هنوز میزان، جمله تراز انقلاب اسلامی، امام خمینی، است که فرمود: «میزان حال فعلی افراد است.»

امام در راه مبارزه و جهاد برای خدا با هیچ کس تعارف ندارد، حتی فرزندش. در واقعه 15 خرداد 1342 و بعد از سخنرانی بنیان گذار انقلاب اسلامی در فیضیه بسیاری از طلاب به منزل ایشان می آیند تا شاید از شر دژخیمان پهلوی در پناه باشند؛ حاج آقا مصطفی خمینی دربِ اندرونی منزل امام را می بندد تا کسی نتواند وارد حریم خصوصی ایشان شود. امام که می فهمند حاج آقا مصطفی چنین کاری کرده است با ایشان به تندی صحبت می کنند. دیگر همه می دانند که درکوچک ترین امور مربوط به انقلاب حتی خویشان امام هم حق مداخله نداشتند، چه رسد به امور بزرگ و حیاتی.

سیره نورانی امام برگرفته از سیره معصومین علیهم السلام است. وقتی پیامبر اکرم (ص) بشارت شهادت در محراب مسجد را به امیرالمؤمنین(ع) می دهند، مولای متقیان با اضطراب از ایشان می پرسند: «یا رسول الله، آیا من در آن زمان به دین اسلام از دنیا می روم؟» این سؤال امیرالمؤمنین راه گشای تمام مؤمنان و مؤمنات طی تاریخ است؛ علی(ع)، که معصوم ابدی و ازلی است، هنگام مرگ بیم مسلمان بودن دارد، چه برسد به ما محبان علی(ع). چه ناگوار است که گاهی بزرگان انقلاب طوری حرف می زنند که انگار به حسن عاقبت خویش واقف اند!

وصیت مشهور امیرالمؤمنین علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در گوش هر آزاده ای طنین انداز است. حضرت به امام حسن مجتبی(ع) توصیه می کنند: برای آخرتت بکوش که هیچ تخفیفی برای تو به خاطر نسبت با علی بن ابیطالب ــ امیرالمومنین ــ نیست.

شریح قاضی شدن و حکم قضاوت از امیرالمؤمنین گرفتن مهم نیست، مهم ماندن بر عهد با علی(ع) و راه ایشان است که هزینه ای بسیار گزاف تر از علوی شدن دارد. بیعت کنندگان در روز غدیر هنری نمی کنند، آنان که بر هنر وفای به عهد می مانند ماندگار و ابدی اند.

باید با چشمانی فراتر از تاریخ به سفر عبرت رفت و دید که چه بزرگانی که در بدر و احد با پیامبر بودند و در ماجرای جیش اسامه مردود شدند؛ چه خیبریانی که در ثقیفه رنگ نفاق گرفتند و در راه ناصواب نفس رفتند؛ چه اصحاب رسولی که در جنگ صفین در مقابل امام زمان و حیّ خویش شمشیر کشیدند. چه هم رکابان و یاران غاری که در ضلالت و گمراهی و نفاق مردند و چه محب علی ها یی که در صفین تا دم شهادت رفتند و در کربلا بر سینه فرزند علی نشستند. از این کج رفته ها، تاریخ کم ندیده است؛ جاماندگانی که تاریخ انقلاب اسلامی هم کمی از تاریخ صدر اسلام در تعدادشان ندارد و چه سخت است دیدن انسان هایی که روزی در لوای حق بودند و حال زمانی در مقابل حق ایستاد ه اند؛ انسان هایی که به خاطر حق مداری روزی زیر شکنجه دژخیمان زمان بودند، عرض و آبرو، مال و فرزند را در راه امام و انقلاب دادند و الان مدعی و طلبکار انقلاب اند. آنچه از این تغییرها، قطعی و لایتغیر به نظر می آید همین است که هیچ احدی صرف بودن در کسوت انقلابی گری، از آزمون های انقلاب مصون نخواهد ماند؛ چه قائم مقام رهبری باشد، چه اولین رئیس جمهوری ایران  و چه عضو خبرگان رهبری و حتی امام جمعه منصوب امام.

حسادت و خودمحوری، بداندیشی نظری و عملی، التقاطی گری، عقده گشایی، شهوت شهرت، فرقه گرایی و خویشاوندسالاری، ساده لوحی، زودباوری و قرارگرفتن در تشکیلات بی اساس حزبی و گروهکی و... ازجمله عواملی هستند که تاکنون بسیاری از یاران صدیق امام و رهبری را به دشمنان هتاک و بی پروای نظام اسلامی تبدیل کرده اند.

ناتوانی در درک صحیح شرایط زمانی و مکانی نیز عامل بسیار مهمی در انحطاط برخی یاران و مدعیان راسخ خط امام(ره) به شمار می آید. هوشمندی دشمنان در پهن کردن تور انحراف برای یاران خاص، از یکی دیگر از عوامل مهم شکست انقلابی­ها بوده است که هیچ گاه نباید از آن غفلت کرد. انقلاب اسلامی در حال پیمودن مسیر پرفرازونشیب خود به سمت تعالی انسان زمینی بوده، هست و خواهد بود، هرچند برخی خواص انقلابی «تو زرد» از آب درآیند و با ادعای حق گرایی از مسیر انقلاب فاصله بگیرند. اینکه تعدادی در این راه ریزش کنند خدشه ای بر چهره انقلاب اسلامی وارد نمی کند و چه بسا نشان طهارت باطن آن انقلاب باشد که هر کس از اصولش آن فاصله بگیرد و بر سبیل نصیحت و مدارا به راه راستین برنگردد از گردونه انقلاب خارج می شود.

در ریزش ها افتخاری نیست، ولی اعتباری هست؛ اعتبار برای راهی پرشهید که بی تعارف و صریح در مقام انتخاب میان دوراهی ذبح انقلاب یا ذبح انقلابی ها هیچ شکی در انتخاب راه حقیقت ندارد تا پای انقلاب نلغزد، که اگر پای رهرو لغزید، جبران پذیر است، ولی اگر مسیر لغزنده شد، پای بسیاری خواهد لغزید.

در نگارش این اثر تلاش شده است از بسیاری نقل قول ها و اسناد مشکوکی که سبب وارد آمدن خدشه بی اساس به چهره و شخصیت افراد می شود پرهیز شود.

هرچند توجه به رویش های انقلاب در کنار ریزش ها می توانست چشم انداز بهتری برای ترسیم حرکت انقلاب باشد، کوتاهی مجال و شاید ترس از تکرار مکررات، نگارنده را از فیض هم جواری باشخصیت های مجاهد، وارسته و انقلابی واقعی دوران محروم کرد.

این اثر نگاهی اجمالی و گذرا به زندگی درراه ماندگان انقلاب اسلامی ایران است. بیان این سیر تاریخی از زندگی افراد یادشده، غرض ورزی و تصفیه حساب شخصی، سیاسی، حزبی و عقیدتی با انقلابی های پشیمان نبوده و نیست، بلکه نگاشتن چنین اثری فقط و فقط دستمایه ای برای عبرت گیری و عبرت دهی در تاریخ انقلاب است وگوشزد کردن اینکه چقدر این راه خطای طی شده به نیروهای انقلابی دیگر نیز نزدیک است که هیچ کس را دیوار مصونیت بلندتر از گرداب حوادث نیست.

به راستی بازگشت این انقلابی های پشیمان آرزوی رهبری و دلسوزان انقلاب است، که اگر لیاقت و شایسستگی آن باشد، حتماً برای بازماندگان این قافله ممکن و محقق خواهد بود.

کتاب پیش رو علاوه بر شخصیت نگاری 32 تن از بازماندگان راه انقلاب، بیان تاریخ یک انقلاب بعد از وقوع و جریان شناسی سیاسی سه دهه از تاریخ ایران اسلامی است که تاکنون با چنین رویکردی  نگاشته نشده است.

این اثر با استفاده از بیش از یک هزار مرجع و استناد مستند تاریخی و طی دوسال تلاش نگارنده برای ثبت، و تدوین بخشی از تاریخ معاصر ایران خلق شده است. رجوع به اسناد دسته اول و اطمینان بخش در نگارش این اثر مورد توجه نگارنده بوده و اسناد اینترنتی و اخبار خبرگزاری ها با وسواس و دقت ملاحظه شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط