loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره جدید ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

شماره جدید ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت (شماره 109) به همراه دفتر دوم پیوندهای فرهنگی ایران و شبه قاره هند به سردبیری انشاءالله رحمتی منتشر شد.

دوشنبه 14 اردیبهشت 1394

مسعود فریامنش، دبیر دفتر ماه صد و نهم این نشریه در سر مقاله خود با عنوان «پیوندهای فرهنگی ایران و شبه قاره» ابراز داشت: پیوندهای فرهنگی ایران و شبه قاره هند سابقه ای طولانی دارد و می توان نخستین نشانه های این پیوندهای دیرینه روز را حدود 2500 سال پیش جست و یافت. باری از روزگار باستان مجاورت دو سرزمین پهناور هند و ایران و وجود معابر طبیعی زمینه ای مساعد برای روابط بازرگانی  مناسبات فرهنگی فراهم آورده بود... مجموعه حاضر مشتمل بر مقالاتی است در معرفی پاره هایی خرد از پیوندهای عمیق و ژرف فرهنگی ایران و هند.

بخش نخست این شماره با عنوان فرعی دفتر ماه به گفت وگو با فتح الله مجتبایی،محقق معاصر اختصاص یافته و دومین مطلب این بخش نیز مقاله ای از کارل ارنست و ترجمه مسعود فریامنش با عنوان «کتاب تعالیم شفاهی در طریق چشتیه متقدم» و سومین مطلب نیز ترجمه شیوا امیرهدایی از اثر نذیر احمد با عنوان «کهن ترین مجموعه های شعر فارسی» درباره مهم ترین و قدیمی ترین مجموعه های شعر فارسی است.

«مهمترین دیدگاه های سراج الدین علی خان آرزو در زمینه نقد ادبی» از مهدی رحیم پور، «نقش ایرانیان در ترویج تشیع در هند» از سمیه ربیعی و «معرفی اجمالی برخی پارسه نگاشته های صوفیان طریقه سهروردیه» از مهدی برجسته دیگر مقالات این بخش را تشکیل داده است.

در بخش ادب و هنر این ماه مقالاتی درباره زیباشناسی هنرهای تجسمی در قرون وسطی اثر ووادیسواف تاتارکیوچ ترجمه محمود عبادیان و سید جواد فندرسکی، «سعدی و طبیعت دوستی» اثر حمید یزدان پرست، «علت توجه اروپا به دستاوردهای پزشکی مسلمانان در عرض میانه» اثر رفیل فاراگ و ترجمه سید مهدی حسینی اسفیدواجانی و «رؤیت حضرت حق و لزوم امام شناخت» از انشاءالله رحمتی ارائه شده است.

اما بخش دیگر این شماره گفت وگو با کوروش نیکنام متخصص فلسفه زردشت با عنوان «منش نیک: هنر نزدیکی به خداوند» است. نیکنام در این گفت وگو به مطالب بسیاری از جمله زمانه و زندگی زردشت، کتاب های آسمانی، فلسفه دین زردشت، آیین ها و مراسم عبادی و پژوهشگران این دین پرداخته است.

بخش دیگر این شماره نیز به معرفی کتاب های لاتین «شمیم گلزار اسلام»، «فارسی پیشامغولی در هند»، «دین پارسی روایتی از زند اوستا توسط پارسیان هند و ایران»، «سه شاعر صوفی شهید هند» پرداخته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط