loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صاحب کتاب ارزشمند «عروة الوثقی» چه کسی است

نویسندگان مرتبط : سید محمدکاظم طباطبایی

آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی یکی از شخصیت های مهم و برجسته شیعه است و مرحوم شیخ عباس قمی او را از پرچمداران تشیع می داند.

دوشنبه 28 اردیبهشت 1394

27 اردیبهشت ماه، 28 رجب، سالروز وفات آیت الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی از شخصیت های برجسته شیعه و صاحب اثر ارزشمند فقهی «عروة الوثقی» است.

وی در یزد و در خانواده ای کشاورز دیده به جهان گشود و همانجا دروس مقدماتی را گذراند سپس راهی مشهد شد و سایر دروس تخصصی را آنجا فراگرفت. از محضر اساتیدی چون شیخ محمدباقر نجفی و سید محمدباقر خوانساری، صاحب روضات الجنات و پدر مرحوم نجفی بزرگ استفاده و از پدر حضرت آیت الله آقانجفی اصفهانی اجازه اجتهاد گرفت.

ورود آیت الله طباطبایی یزدی به نجف اشراف مصادف با درگذشت شیخ انصاری شد و پس از آن وی در نجف از بزرگترین علما و مراجع عصر شد و اکثر قاطع شیعیان به فتوای او بودند.

بسیاری از علمای بزرگ دوره های بعد بر عروة الوثقی وی حاشیه می نوشتند حتی شیخ عباس قمی درباره وی گفته که وی سید عالمان امت و شیخ طایفه و پرچمدار تشیع است.

در مقدمه کتاب «مستمسک العروه الوثقی» اثر آیت الله سید محسن طباطبایی حکیم که اولین شرح بر عروة الوثقی است، آمده: «کتاب پرارزش عروة الوثقی از حیث دقت و تحقیق، به گونه ای است که در حوزه ها محور درسی بسیاری از فقها قرار می گیرد. با اینکه قبل از آن محور درس های فقهی علما، کتاب «شرایع الاسلام» و «تبصره المتعلمی» بود اما با ظهور کتاب عروه الوثقی ، این کتاب ارزشمند محور درسی حوزه های علمیه شده و شروح و تعلیقات زیادی بر آن نگاشته شده است».

علاوه بر عروة الوثقی آثار دیگری نیز توسط وی به نگارش در آمده از جمله تعلیقه بر متاجر شیخ انصاری، رساله فی حکم الظن المتعلق بأعداد الصلاة و أفعالها و کیفیة صلاة الاحتیاط، رساله فی منجزات المریض، الصحیفة الکاظمیه و ...
مرحوم سید محمد کاظم یزدی در آغاز نهضت مشروطه، همراه و همگام با مشروطه خواهان بود، آیت الله ابوالحسنی منذر در جایی نوشته است که برپایه اسنادی که از آن مرحوم به دست آمده سید در دوران تحصن معترضانه علمای تهران، در قم جهت رفع مظلومیت علما و تحریض دربار به قبول درخواست های مشروع آنان، دست به اقداماتی زده که احتمالا در صدور دستخط مظفرالدین شاه بی تاثیر نبوده است».

آیت الله سید محمد کاظم یزدی با حضور رؤسا و بزرگان نجف و اولاد چهار وصی برای خود به نامهای آیت الله شیخ الاحمد کاشف الغطاء، علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، آیت الله آقا میرزا محمود تبریزی و آیت الله آقا شیخ علی مازندرانی تعیین کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط