loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سنگری: شعر انقلاب حتی در ذهن آفرینندگانش درست تحلیل نشده است

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه | محمدرضا سنگری | میلاد عرفان پور | محمدمهدی سیار

مراسم رونمایی از تازه ترین کتاب محمدرضا سنگری با عنوان «از نتایج سحر» سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه در فرهنگ سرای سرو برگزار شد.

پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394

در آغاز مراسم رونمایی و معرفی اثر تازه محمدرضا سنگری با عنوان «از نتایج سحر» که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، میلاد عرفان پور شاعر متعهد و آیینی کشورمان با بیان اینکه سخن گفتن درباره اثری که متعلق به سنگری ست کار دشواری ست، اظهار کرد: وقتی کتابی درباره شعر انقلاب نوشته می شود که معنای وسیع و زوایای متعددی دارد، باید بدانیم که چه شخصیتی چنین اثری را نگاشته است.
وی ادامه داد: سنگری سابقه سه دهه حضور جدی به عنوان معلم و نظریه پرداز در حوزه شعر انقلاب دارد.
عرفان پور با بیان اینکه شعر انقلاب وارد دهه چهارم شده است، تصریح کرد: البته می توان گفت که شعر انقلاب اسلامی سال ها پیش از پیروزی آن متولد شده است. با این حال عنوان شعر انقلاب تا همین چند سال پیش عنوانی مظلوم بود و تصور غلطی درباره این عنوان رایج بود مبنی بر اینکه شعر انقلاب تنها مربوط به روز بیست و دوم بهمن ماه می شود.

وی گفت: در سال های اخیر با همت و پشت کار و جهاد شخصیت های ادبی و فرهنگی هم چون محمدرضا سنگری دیدگاه ها به شعر انقلاب اسلامی تغییر کرده است. وی در کتاب از نتایج سحر تعریف جامعی از شعر انقلاب اسلامی ارایه کرده است.
این شاعر کشورمان با بیان اینکه به قالب ها و گونه های مختلفی در کتاب سنگری پرداخته شده است، عنوان کرد: عنوان هایی هم چون شعر هیأت، شعر پیامکی، شعر نیایش و... در این کتاب به طور مفصل پرداخته شده است. اخیرا مشغول دفاع پایان نامه ام بودم و در این راستا از کتاب «از نتایج سحر» استفاده کردم و در بین تمام کتاب هایی که با موضوع شعر انقلاب وجود داشتند، این اثر کامل ترین و جامع ترین اثر بود.

سنگری، سنگرساز بی سنگر

محمد مهدی سیار شاعر جوان کشورمان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حاصل جست و جوی دقیق سنگری در عرصه شعر دیدن خالی گاه های فرهنگ است، گفت: دکتر سنگری از سنگر سازان بی سنگر است و راهی پیدا می کند تا خلأ های موجود را پر کند.

وی ادامه داد: بسیاری دوست دارند در حوزه شعر وارد شوند و از ورود به حوزه نقد پرهیز می کنند در حالی که سنگری در هر دو حوزه شعر و نقد و نظریه پردازی آثار مطرحی خلق کرده است.

سیار با تاکید بر اینکه سخن گفتن از موضوعات معاصر دشوار است، عنوان کرد: بسیاری از فیلم سازان به سراغ شخصیت های برجسته ای که در قید حیات هستند نمی روند و از تولید فیلمی درباره آن ها واهمه دارند، کار سنگری در حوزه ادبیات مانند فیلم ساختن درباره شخصیتی زنده، آن هم شخصیتی جوان است و به خوبی از عهده این کار برآمده است.
وی هم چنین گفت: انس دایم با پدیده و قدرت فاصله گرفتن از پدیده مورد نقد از توفیقات سنگری ست و کسانی که کتاب «از نتایج سحر» را بخوانند احساس نمی کنند کسی از بیرون شعر انقلاب، به توصیف آن نشسته باشد.

شعر انقلاب حتی در ذهن آفرینندگانش درست تحلیل نشده است

محمدرضا سنگری نویسنده کشورمان نیز در سخنانی با بیان اینکه متعلق به نسلی هستیم که زیبا زیستن را یاد ما می دادند، عنوان کرد: متعلق به نسلی هستیم که سلسله جبال ایمان، اخلاص و شهادت و درس های شگفت زیبا زیستن و مانایی بودند و اگر از این نسل حرف نزنیم به قول سید حسن حسینی زبانمان فقط به درد لیسیدن بستنی قیفی می خورد.
وی افزود: با بررسی شاخص ترین سروده های دهه چهل و پنجاه می بینیم که اغلب این آثار در کنار زیبایی هایی که دارند با عناوینی هم چون بن بست، تاریکی و... همراه بوده اند، در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی می بینیم که عناوینی هم چون تنفس صبح، سرود سپیده و... در اشعار آورده می شود. این نام ها ترجمان حقیقت و امیدی است که در آن دوران سر بر آورده است.

سنگری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، شعر و ادبیات دارد و این ادبیات باید معرفی و مطرح شود. شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز حتی در ذهن آفرینندگانش مطرح نشده است و می بینیم که گاهی نسل دوم انقلاب اسلامی به کاربرد درستی از عنوان شعر انقلاب اسلامی نرسیده اند.

وی گفت: آیا شعر انقلاب، شعردرباره انقلاب است یا شعر عصر انقلاب است؟ آیا اگر کسی شعر عاشقانه بسراید، می توانیم بر مبنای علم روان شناختی دریابیم که این شعر عاشقانه متعلق به انقلاب اسلامی است یا خیر؟ باید توجه داشته باشیم که شعر انقلاب چه ویژگی ها و شاخصه هایی دارد.

این شاعر و محقق ادبی عنوان کرد: نباید فریب برخی که می گویند تا یک دوره ادبی نگذشته است نمی توان از آن سخن گفت را بخوریم، امروز به همان دلیل که یک رخ داد سیاسی و فکری را هم زمان تحلیل می کنیم، می توانیم جریان ادبی را هم هم زمان تحلیل کنیم. امروز تحولات ادبی مانند گذشته یک قرن و دو قرن نیست، بلکه با سرعت بیشتری تحولات سپری می شود.
سنگری هم چنین ضمن طرح سوالاتی درباره شعر انقلاب اسلامی گفت: من بر خلاف برخی که معتقدند شعر انقلاب اسلامی باعث عقب گرد و بروز دوباره شعر سنتی شد، بر اساس آمار دقیق اثبات کردم اتفاقا در آغاز انقلاب اسلامی گرایش به شعر سپید و نیمایی خیلی زیاد شده بود.

وی افزود: در کتاب از نتایج سحر به سراغ همه نمونه های شعر انقلاب اسلامی رفته ام و البته پرداختن به برخی اشعار به معنای آن نیست که آن ها راقبول دارم. در این اثر به برخی شاعران نسل سوم و چهارم هم اشاره شده است. آن ها هم ابداعات بسیاری دارند و باید اجازه داد که کار کنند. نیما هم در زمان خود حد چهارده شعر خوب بیشتر نداشت ونسل های بعد هم چون سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و مهدی اخوان ثالث شعرش را سیقل دادند و اصلاح کردند.

این شاعرکشورمان گفت: موضوعات بسیاری وجود دارد که می توان بر روی آن ها کار کرد. شعر اجتماعی انقلاب اسلامی، شعر عاشقانه انقلاب، شعر طنز و... موضوعاتی هستند که در حیطه پژوهش می توان بر روی آن ها کار کرد.

تعریف های کتاب سنگری از شعر انقلاب درست است

علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه کتاب از نتایج سحر از جدی ترین آثار در حوزه پژوهش است، عنوان کرد: سهم سنگری در معرفی شعر انقلاب اسلامی در دانشگاه ها سهم به سزایی است.
وی تاکید کرد: در این کتاب خیلی از تعریف های ادبیات انقلاب اسلامی به درستی تبیین شده است و در حد تعارف نمانده است. در این کتاب هم چنین تعریف های جدید ارایه شده است. تعریف شعر هیأت را برای اولین بار در این کتاب دیدم و چیزی با این عنوان در جای دیگر ندیده ام و چنین عنوان هایی به عنوان سند دست اول می تواند مطرح باشد.

قزوه همچنین با اشاره به توجه سنگری در کتاب «از نتایج سحر» به جوانان اظهار کرد: در این کتاب اسامی و آثاری از جوانان می بینیم که پیش از این حتی من که ارتباط بسیاری با شاعران جوان انقلاب دارم نشنیده بودم.
قزوه هم چنین با اشاره به عناوینی هم چون شعر پیامکی و کوتاهه سرایی ها که در این کتاب آمده است، گفت: در این کتاب به دنبال شاعران هم فکر ما و دوست دار انقلاب اسلامی در تاجیکستان و افغانستان می گشتم، تصور می کنم خوب است که به این شاعران نیز در این اثر پرداخته می شد.

در پایان این مراسم، حضور سعید صدراییان، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و رییس فرهنگ سرای سرو، از میلاد عرفان پور برای شعری که در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی خوانده بود تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

هم چنین از کتاب محمدرضا سنگری با حضور شاعران و اهالی ادبیات رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط