loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رجبی: گسترش داستان دینی بعد از پیروزی انقلاب را شاهدیم

انتشارات مرتبط : خیزش نو

نویسندگان مرتبط : علی اکبر والایی | موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه

پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه گفت: به برکت انقلاب، داستان نویسی در حیطه های ارزشی و انقلاب گسترش پیدا کرده و نویسندگان باذوقی پس از انقلاب رشد کرده اند.

پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394

آیین رونمایی از مجموعه داستان عاشورایی آینه با حضور محمدحسین رجبی دوانی، حجت الاسلام قاسمیان، علی اکبر والایی و جمعی از طلاب حوزه علمیه مشکات، پیش از ظهر امروز در این حوزه علمیه برگزار شد.

*داستان دینی بعد از انقلاب گشترش داشته است

محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر و استاد دانشگاه در حوزه تاریخ در بخشی از مراسم رونمایی مجموعه داستان «آینه» گفت: در اینکه با زبان هنر از طریق ادبیات بتوان معارفی را به مخاطبان ارائه کرد شکی نیست که البته این راه موفق و مؤثری است، زیرا هنر با طبع انسان هماهنگ است. اگر بتوانیم معارف دینی را به همان صورت که هست بیان کنیم، چیزی جز یک روایت تخصصی نیست، ولی اگر با زبان هنر بیان شود، این معارف جامعیت و دربرگیری بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: به برکت انقلاب، داستان نویسی در حیطه های ارزشی و انقلاب گسترش پیدا کرده و نویسندگان باذوقی پس از انقلاب رشد کرده اند. ما پیش از انقلاب در مضامین دینی کمتر داستان دینی داشتیم که شاید اولین مجموعه داستان دینی را پیش از انقلاب و در سال های 30 و 40 مرحوم پدر من در مجله مکتب اسلام منتشر کرده بود که این داستان ها از سوی مرحوم آیت الله بروجردی مورد تقدیر قرار گرفت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این وضعیت کمبود در داستان های دینی تا زمان انقلاب وجود داشت، اما با پیروزی انقلاب، طیف وسیعی از داستان نویستان دینی رشد کردند. اگر در ارتباط با معرفت دینی، با زبان هنر وارد شویم ارزشمند است و نزد خداوند این مسئله مأجور است، به خصوص در پرداختن به داستان اهل بیت و امام حسین(ع) این مسئله به اوج می رسد.

*انیمیشن «شاهزاده روم» چیزی از انیمیشن های هالیوودی کم ندارد

رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انیمشین «شاهزاده روم» را دیدم که به نظرم از منظر فنی و تکنیکی چیزی از انیمیشن های هالیوودی کم نداشت، زیرا از نظر محتوا، غرب چیزی جز فساد و فحشا ندارد و با آثار ما قابل مقایسه نیستند. اگر بتوانیم چهره ائمه معصومین به خصوص برای کودکان و نوجوانان با ابزار هنر نشان دهیم، من به شما نوید می دهم که باب فلاح و نجات برای پدیدآورنده آن باز خواهد بود.

وی افزود: پدیدآورندگان مجموعه آینه هر چند مستقیم به وجود امام حسین(ع) نپرداخته باشند، ولی عابس و بریر شاگردان مکتب امام حسین(ع) بوده اند و در حقیقت، تجلی وجود این ذوات مقدس هستند. همین که حوزه علمیه مشکات پشتیبانی تولید این اثر را انجام داده، نشان از پویایی فضای این حوزه دارد.

رجبی دوانی گفت: این کتاب با تمام ارزش هایی که دارد ای کاش قبل از چاپ به دست من می رسید تا مطالعه نهایی صورت می گرفت، زیرا در کنار تمام زیبایی هایی که دارد اشکال جزئی نیز در آن به چشم می خورد، که البته به کل کار لطمه نمی زند، ولی بهتر بود این مسئله در آن رعایت می شد.

*بصیرت حضرت عباس (ع) مورد توجه قرار گیرد

پرداختن به حضرت سجاد(ع) که 34 سال تلاش کردند که شیعه را احیاء کند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، همچنین باید با ابزار هنر به شخصیتی چون حضرت عباس(ع) نیز توجه شود، زیرا ایشان شخصیت بصیری است و این بصیرت در کلام امام معصوم مورد اشاره قرار گرفته است که می تواند درس و آموزه ای برای جامعه باشد.

*در داستان دینی ما با آیات عظام طرف هستیم

علی اکبر والایی نویسنده دو داستان از 8 داستان مجموعه آینه در این مراسم گفت: داستان دینی نوشتن همیشه دشواری هایی داشته و این نکته مورد اتفاق همه داستان نویسان است، زیرا داستان دینی مدعی زیاد دارد.

این نویسنده اضافه کرد: زمانی که قصه فرماندهان جنگ را می نوشتیم، با اینکه متن اصلی ما از مصاحبه هایی بود که با خانواده شهدا صورت گرفته بود، اما با این حال، بعد از نوشتن، باز می دیدیم که خانواده های آنان اعتراض می کردند، در حالی که ما چیزی از خود نمی نوشتیم.

وی افزود: حال در مورد داستان دینی، این مسئله پیچیده تر می شود و طرف حساب ما جمع کثیری از جامعه هستند، به خصوص اینکه آیات عظام و حجج اسلام نیز در این میان حضور دارند و همین مسئله کار ما را سخت تر می کند.

این نویسنده گفت: البته نباید فراموش شود که در داستان نویسی باید عناصر داستانی را لحاظ کرد و کارکرد داستان تاریخی این است که اثر می گذارد و خواننده را منقلب می کند، زیرا در متن تاریخی صرف، این تأثیر و انقلاب وجود ندارد.

*بهره معنوی نوشتن در مورد عاشورا با لذتی در دنیا قابل قیاس نیست

والایی اضافه کرد: حریم قدسی ائمه معصومین بر کسی پوشیده نیست، ولی باید با احتیاط به آن نزدیک شد که البته ما در این مجموعه شاهدیم که به این حریم نزدیک نشده ایم و آن را روایت کردیم، با این تفاوت که امام را به واسطه یاران و نزدیکان روایت کرده ایم، زیرا خصوصیات اخلاقی و شخصیتی امام در اطرافیان متجلی است.

والایی در پایان سخنانش گفت: لذت روحی که نوشتن در مورد عاشورا و اصحاب عاشورایی دارد به حدی است که تنها نویسنده به درک آن می رسد و این حظ معنوی با چیزی در دنیا قابل قیاس نیست.

*«آینه» اثر ارزنده ای است

حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر حوزه علمیه مشکات در بخشی از این مراسم گفت: از اینکه طلاب در فضای تولید محتوای فرهنگی آن هم با برون داد در فضای بیرون از حوزه علمیه ورود می کنند را می پسندیم.

وی افزود: داستان های «آینه»، هم تحقیق تاریخی خوبی دارند و هم از نظر متن، اثر ارزشمندی هستند و دارای کشش مناسبی نیز هستند که خواننده را با خود همراه می کند. علاوه بر این، انتشار کتاب صوتی در کنار کتاب چاپی نیز، کار ارزنده ای دیگری است که در این مجموعه داستان به آن دقت شده است.

قاسمیان در ادامه گفت: در اهمیت قصه باید چند نکته را مورد توجه قرار داد، زیرا قرآن می فرماید؛ برای تذکر از هر چیزی مثلی آورده ایم و منظور از این مثل، داستان است و جایگاه داستان در قرآن با توجه به این آیه، روشن می شود و در قرآن وقتی داستانی ذکر می شود، می خواهد که خواننده نسبت به آن فکر کند.

مدیر حوزه علمیه مشکات در ادامه ضمن اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین گفت: در مورد تاریخ، امیرالمؤمنین می فرمایند که از بخشی که رفته برای بخشی که مانده عبرت بگیرد و این کلام اینطور نشان می دهد که تاریخ پیوسته در حال تکرار است. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، پاراگراف بندی در هر متنی است که در فهم موضوع مؤثر است و اگر در روایت تاریخ در شناخت پاراگراف های تاریخی اشتباه صورت گیرد و تحلیلی اشتباه بر مبنای آن صورت پذیرد، پایان و نتیجه مورد نظر از یک روایت تاریخی به دست نمی آید.

او افزود: پاراگراف های تاریخی باید براساس سنن تحلیل شود و اینکه بتوان براساس سنن آن را تحلیل و تفصیل کرد، نتیجه آن قصه حقی می شود که قرآن به آن اشاره کرده است و نکته اصلی که به دوستان خاکریز نیز یادآور شدم، همین دقت در تحلیل بود.

*تحلیل افراد در تاریخ بدون پیشینه آنها اشتباه است

قاسمیان یادآور شد: اینکه افراد در تاریخ را ناگهانی و یهویی تحلیل کنیم، اشتباه است، زیرا در تحلیل های تاریخی باید سابقه افراد مدنظر قرار گیرد. من در خاطرم هست که در جلسه ای که در محضر رهبر انقلاب بودیم ایشان در مورد مقتل می فرمودند که باید صحنه پردازی در مقاتل صورت گیرد که من به ایشان عرض کردم یعنی صحنه دکوپاژ شود و ایشان این مسئله را تأیید کردند.

مدیر حوزه مشکات در پایان سخنانش گفت: در مورد شخصیت هایی که در مجموعه «آینه» حضور دارند به دوستان تذکر دادم که پرداخت داستانی تاریخی را در مورد آنان فراموش نکنند. نکته مهمی که باید مورد نظر قرار گیرد این است که در روایت تاریخی، پیشینه افراد فراموش نشود.

محمدمهدی همتی مدیرمسئول مؤسسه خاکریز ایمان و اندیشه در این مراسم گفت: یک سال و نیم پیش، جمعی از طلاب مشکات تحت عنوان گروه پژوهشی شهید صدر برای تولید داستان های تاریخی گرد هم آمدند و مجموعه آینه اولین اثری است هک حاصل تلاش این دوستان است. در این مجموعه 8 شخصیت حضور دارند که در قضایایی مرتبط با قیام امام حسین(ع) هرکدام به نوعی نقش دارند و در این مجموعه، نشان داده شده که افراد در تصمیم گیری های خود جدا از پیشینه و گذشته شان نیستند.

بر اساس این گزارش مجموعه داستان کوتاه «آینه» اثری است که جمعی از نویسندگان در ارتباط با 8 شخصیت عاشورایی که به نوعی با قیام عاشورا در تماس بوده اند نوشته اند و موسسه خاکریز ایمان و اندیشه آن را به صورت چاپی و صوتی منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط