loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب عکس «اربعین» به سه زبان منتشر شد

به مناسبت اعیاد شعبانیه، کتاب عکس «اربعین» که روایتی است ناب و تصویری از اربعین 1436 هجری قمری در 168 صفحه و با مقدمه احمد مسجدجامعی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی منتشر شد.

دوشنبه 4 خرداد 1394

این کتاب که حاصل سفر احمد مسجدجامعی و گروهی از عکاسان و خبرنگاران رسانه های جمعی به عتبات عالیات در اربعین سال گذشته است از سوی «خانه فرهنگ گویا» منتشر شد.

در این کتاب 154 عکس از عکاسان خبری مطرح، اهالی رسانه که به دعوت و میزبانی حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی در ایران، اربعین گذشته به عراق سفر کردند در چهار بخش «باب ولایت و محبت»، «صفای جان و مروه دل»، «در حریم یار» و «از پنجره ای کوچک» منتشر شده است.

این عکس ها از سوی یک هیات داوران متشکل از مجتبی آقایی، محمد خوشرو، دکتر یونس شکرخواه، محمد فرنود، دکتر عبدالله گیویان و دکتر حسین نمکدوست انتخاب و داوری شده است.

در این کتاب، عکس هایی از حمید فروتن، جواد گلزار، محسن سجادی، داوود قهردار، مهدی نصرتی، رضا یوسفی، سید بهاء الدین بنی طبا، سعید برآبادی، علیرضا تابش، محبوبه حقیقی، زهرا گلشن، محمد مرادخانی، بهروز شجاعی، سمانه جعفرزاده، محسن دلیلی، معصومه اصغری، معصومه امینی، الهه ابراهیمی، نرگس رئیسی، سارا کریمیان، مونا اسلامی، حجت مسجد جامعی و کاظم مسجدجامعی منتشر شده است.

این عکس ها روایتی است از پیاده روی عظیم اربعین در سال 1436 هجری قمری و 1393 هجری شمسی که زائران حسینی از نجف تا کربلا را به تصویر می کشد. همچنین در این کتاب عکس های نابی از حرم امام حسین (ع)، حرم امام علی (ع)، حرم حضرت عباس (ع) و مسجد کوفه ثبت شده است.

هر کدام از عکس ها همراه با شعری متناسب با حال و هوای آن عکس از 32 شاعر نام آشنا از جمله سعدی، حافظ، مولانا، محتشم کاشانی، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، اقبال لاهوری، علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، صابر خراسانی و محمد علی بهمنی به انتخاب سید جمال الدین هادیان و عباس نوریان منتشر شده است.

این کتاب با مدیریت اجرایی زهرا گلشن و مدیریت هنری آیدین قشلاقی در 1500 نسخه از سوی خانه فرهنگ گویا منتشر شد.

اما احمد مسجد جامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است:

اربعین سال 93 بیش از همیشه ذهن و زبان افکار عمومی را به دلایل رسانه ای و سیاسی به خود مشغول کرد؛ زیرا گروهی از تندروها با دست آویزهای مذهبی تهدید به کشتار زائران حسینی در خاک عراق کرده بودند تا از رفتن آن ها به زیارت آستان حضرت سیدالشهدا جلوگیری کند، اما این لاف به جای کاستن از شمار زائران، افزایش بی سابقه ارادتمندان ساحت حسین بن علی را در پی آورد. حال که این تب وتاب سیاسی در دل روزمرگی فرو خوابیده، وقت به میدان آمدن هنر است تا نشان بدهد که برگزاری اربعین در کربلا، سنتی دست کم هزارساله است؛ بگذریم از اینکه نخستین زائر اربعین در همان سال واقعه، صحابی بزرگوار پیامبر گرامی اسلام (ص) جابر بن عبدالله انصاری به همراه عطیه کوفی بود و این آمد و شد از زمان امام صادق (ع) آدابی ویژه پیدا کرد و عمومیت یافت. هنرمندان عکاس در این سال فرصتی یافته اند تا جلوه هایی از این سنت دیرپای تاریخی را نشان دهند. این رابطه آن چنان عاشقانه، خالصانه و عمیق است که برای نوشیدن ذره ای از آن دریای بزرگ، بایستی در آنجا باشی تا به قدر تشنگی از آن بچشی. آداب و آیین ها چندان زیاد است که هر زائری از بسیاری از آن ها بازمی ماند و می گذرد؛ برای دیدن این همه زیبایی نیاز به کمک هنرمندان داریم.

عکاسان زیباشناس این مجموعه با تصاویرشان به ما چنین کمکی می کنند. عکس یک درنگ و مکث است. زیارت، دیدن و دیدار تماشاگران، هرچند تسلی قلب است اما غالباً گذراست ولی هنرمند صاحب نگاه، ما را در قاب و قالب عکس به درنگ و تأمل در دیدنی ها فرامی خواند. تحفه ما جز راه رفته و قلب سوخته، همین تصاویری است که ثبت کرده ایم و به ارمغان آورده ایم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط