loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایت یک رزمنده از خامنه تا خرمشهر

انتشارات مرتبط : سوره مهر

کتاب «از خامنه تا خرمشهر» خاطرات خودنوشت اسماعیل اسماعیلی مشنقی است که به تازگی منتشر شده است.

شنبه 9 خرداد 1394

مشنقی، درباره این کتاب گفت: کتاب از خامنه تا خرمشهربازگو کننده خاطرات گردان 4 از گردان های پادگان ولی عصر است که بعدها این گردان ها هسته اولیه تشکیل تیپ محمدرسول الله بودند.
وی افزود: علاوه بر روایت خاطرات دوران کودکی و خاطراتم از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سعی کردم خاطرات چهره های سرشناس دوران دفاع مقدس از جمله شهید بروجردی،شهید همت و خاطراتی از حاج احمد متوسلیان را نیز بازگو کنم.
مشنقی ادامه داد:«از خامنه تا خرمشهر» خاطرات یک رزمنده معمولی است که سعی دارد در حد توان اطلاعاتی از دوران انقلاب و ظلم های رژیم سابق تاریخ و اتفاقاتی که در دوران مقدس شاهد آنها بوده را به خواننده امروزی ارائه کند.
این نویسنده همچنین گفت: به علت محرمانه بودن برخی از خاطراتم در این کتاب نیامده ولی سعی دارم بخشی از خاطرات ماموریت های خارجی ام که قابل انتشار باشد را در کتاب دیگری بیان کنم.
در بخشی از این کتاب آمده:«فرمانده گردان ما، یعنی گردان حبیب بن مظاهر، برادر علی موحد دانش بود. ایشان بچة حصار بوعلی شمیران بود. یک دستش در عملیات بازی دراز قطع شده بود؛ دست قطع شده اش ابهت خاصی به او می داد. ارتشی ها خیلی از او حساب می بردند، چهره ای دوست داشتنی داشت. گاهی شوخی های بامزه ای می کرد؛ در مرحلة سوم عملیات خرمشهر، ایشان به من گفت: «امشب می خواهید دخل عراقی ها را بیاورید؟» من هم گفتم: «می ترسم عراقی ها دخل ما را بیاورند.» گفت: «خیالت راحت باشد، عراقی ها را کیش بکنی، همه فرار می کنند.»
دستواره، مسئول پرسنلی تیپ»؛ حاج احمد وقتی ایشان را معرفی می کرد، حالت خجالت زیبایی چهرة دستواره را پوشانده و گوش هایش قرمز شده بودند. آن موقع ایشان را به چشم یک پشت میز نشین نگاه کردیم. بعدها ایشان جانشین لشگر شد و به درجة رفیع شهادت نائل آمد.
فرماندهان گروهان، دسته و تیم هم مشخص شدند.
لطفی، موحد، جسور و من، در یک تیم سازمان دهی شدیم؛ تک تیرانداز بودیم. آن قدر در پادگان دوکوهه اذیت شده بودیم که می خواستیم هرچه سریع تر آنجا را ترک کنیم، حتی روزهای جمعه هم استراحت نداشتیم. همه اش راه پیمایی، رزم شبانه، صبحگاه، دویدن دور میدان، ورزش و نرمش، مطلقاً استراحت نداشتیم، از کلمة «برپا» حالمان به هم می خورد.
یک روز موحد دانش گفت: «فردا صبح را استراحت کنید.» ما خوشحال شدیم، پس از نماز صبح خوابیدیم. تازه خوابمان برده بود که یک آدم خشنی وارد آسایشگاه شد، عربده کشید و گفت: «برپا.»
گفتیم: «کجا؟» داد کشید و گفت: «گفتم برپا!»
ما با اعتراض گفتیم: «اصلاً شما چه کاره هستید که می گویید برپا؟» گفت: «من معاون گردان هستم.»
گفتم: «ما ماشاءالله چقدر رئیس داریم، باید اسپند برایشان دود کنیم.» او هم زیر چشمی، چپ چپ طوری نگاه کرد که فوری برپا شدیم و گوش به فرمان.
خلاصه آن روز را هم که فرمانده گردان به ما استراحت داده بود، معاونش اجازه نداد و دوباره رفتیم و برنامه های روزهای قبل را تکرار کردیم.»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط