loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رانندگان تاکسی؛ یاور امام، حامی قیام: قیامی که حوزه نجف را هم بیدار کرد

در میان آثار منتشره درباره قیام ۱۵ خرداد، ۲ کتاب «مبدأ نهضت» و «نامه نیمۀ خرداد» جزء آثار پرمخاطب و حاوی مطالب و تحلیل‎های مفید هستند.

جمعه 15 خرداد 1394

دو کتاب «مبدأ نهضت» و «نامه نیمۀ خرداد» به کوشش و قلم رحیم نیکبخت میرکوهی و مجتبی سلطانی احمدی به مناسبت پنجاهمین سالروز قیام 15 خرداد در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه کتاب تهران با حضور سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی چهره‎های انقلابی و همچنین نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب رونمایی شد و با استقبال خوب پژوهش‎گران و مخاطبان مواجه گردید. این دو اثر توسط مؤسسه خانه کتاب در زمان مدیرعاملی علی شجاعی صائین منتشر شد.

* مبدأ نهضت

«مبدأ نهضت: مجموعه مقالات قیام 15 خرداد» اثری است که با رویکرد علمی تخصصی ابعاد مختلف قیام 15 خرداد را مورد تبیین و بررسی قرار داده است. این مجموعه دو جلدی زیر نظر رحیم نیکبخت میرکوهی و مجتبی سلطانی احمدی با همکاری 52 نویسنده و پژوهش‎گر در قالب 57 مقاله در شش فصل سامان و تدوین یافته است.

در فصل اول خود قیام، بسترها، چگونگی وقوع، ویژگی‎ها و نتایج قیام؛ در فصل دوم مواضع احزاب و گروه‎های مختلف در قبال قیام؛ در فصل سوم نقش شخصیت‎ها؛ در فصل چهارم بازتاب قیام پانزده خرداد در شعر و ادبیات و خاطرات؛ در فصل پنچم قیام پانزده خرداد در سراسر کشور؛ و در فصل ششم و پایانی تاریخ‎نگاری و منبع‎شناسی قیام مورد بررسی قرار گرفته است. همچنان‎که قیام پانزده خرداد پس از سخنرانی عصر عاشورای امام خمینی به وقوع پیوست این مجموعه هم با متن آن سخنرانی تاریخی گشوده شده است.

* نامه نیمۀ خرداد

«نامه نیمۀ خرداد» با هدف آشنایی عموم مردم جامعه با قیام 15 خرداد نوشته شده است. به نظر می‎رسد این کتاب پر تیراژترین کتاب تاریخی درباره قیام پانزده خرداد باشد. کتابی که با 21 هزار نسخه در قالب دو چاپ وارد بازار نشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

این کتاب پس از پیش‎گفتار و دیباچه در شش فصل به قلم مجتبی سلطانی احمدی و رحیم نیکبخت میرکوهی به نگارش درآمده است. فصل اول کتاب به عنوان کلیات، تبیین و تشریح مطالبی همچون مروری اجمالی بر قیام 15 خرداد، پانزده خرداد در کلام امام خمینی، پانزده خرداد در کلام مقام معظم رهبری، دانشگاه و قیام پانزده خرداد و بررسی تعداد و اسامی شماری از شهیدان قیام پانزده خرداد را بر عهده دارد. در صفحه نخست فصل کلیات شعر «گنج پنهان» درج شده است. این شعر پس از قیام 15 خرداد 1342 و پیش از فروردین 1343 سروده شده است و فاقد نام شاعر می‎باشد و تنها تخلص شاعر «ذاکر» در بیت مقطع آمده است. چهار بیت نخست این شعر بدین شرح است:

بندۀ محبوب یزدان آیت‎الله خمینی رهنمای اهل ایمان، آیت‎الله خمینی

ناصر دین هدا و حافظ شرع پیمبر مجری احکام قرآن آیت‎الله خمینی

در فصاحت بی‎شبیه و در شجاعت بی‎نظیر چون علی سلطان خوبان آیت‎الله خمینی

از سر و از جان گذشت و کرد یاری دین حق چون حسین شاه شهیدان آیت‎الله خمینی

در فصل دوم با عنوان «پانزده خرداد، پانزده خردادآفرین» زندگی و مبارزات 15 نفر از عناصر اصلی و مؤثر در قیام پانزده خرداد از جمله حاج مهدی عراقی، طیب حاج‎رضایی، حاج اسماعیل رضایی، حاج صادق امانی و ... مرور می‎شود. «پانزده خرداد به روایت 15 سند» عنوان فصل سوم این کتاب است. در این فصل پانزده سند مربوط به قیام 15 خرداد با موضوعات مختلف به نمایش در آمده است. در سند شماره 8 این مجموعه ژاندارمری کل کشور به رییس ساواک گزارش می‎دهد که حتی چند روز پس از قیام پانزده خرداد رانندگان تاکسی در تهران مسافران خود را تحریک می‎کنند تا در اعتراض به دستگیری امام خمینی قیام کنند.

چهارمین فصل از کتاب با عنوان «15 خرداد در آیینه پانزده خاطره» به خاطرات مبارزانی چون آیت‎الله عباسعلی عمید زنجانی، حاج احمد قدیریان، محمدمهدی عبدخدایی، سیدرضا نیری و... که در تظاهرات و درگیری‎های 15 خرداد حضور داشته‎اند پرداخته است. در این فصل خاطره‎ای از مرحوم عباسعلی عمید زنجانی تحت عنوان (15 خرداد حوزه علمیه نجف را هم بیدار کرد) نقل شده است. در این خاطره می‎خوانیم:

در نجف اشرف، با توجه به وضعیت خاصی که حاکم بود، حوزه عملا درباره مسائل ایران حساسیت زیادی از خود نشان نمی‎داد، خصوصا این‎که سفارت شاه در بغداد، کمال استیلا را در نجف داشت و هر هفته افراد مختلفی به آن‎جا رفت و آمد می‎کردند و به نحوی ذهن شخصیت‎های حوزه را منحرف می‎ساختند... در مجموع حصاری که سفارت شاه دور نجف کشیده بود، موجب شده بود که نجف در هاله‎ا‎ی از بی اطلاعی نسبت به ایران باقی بماند. اما از جمله برکات قیام پانزده خرداد این بود که بالاخره حوزه نجف را هم بیدار کرد.

فصل پنجم یا «15 خرداد در آیینه پانزده کتاب» به معرفی آثاری چون نقش روحانیت در قیام 15 خرداد، اصلاحات آمریکایی و قیام 15 خرداد، نقش بازار در قیام 15 خرداد و ...می‎پردازد.

«15 خرداد، پانزده محقق» تشکیل‎دهنده ششمین فصل کتاب است. در این فصل نگارندگان به معرفی نویسندگان و پژوهش‎گران این حوزه پرداختند.

نامه نیمۀ خرداد تلاش نموده است در این شش فصل مخاطب عام را با کلیات و ابعاد مختلف قیام پانزده خرداد آشنا کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط