loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از ناشری نوپا که حال مردم را تغییر می دهد تا طنازانی با رگه های فرهنگی

نویسندگان مرتبط : امید مهدی نژاد | سعید بیابانکی | جلال سمیعی | علیرضا لبش

مجموعه طنز «قاف لبخند» کاری از نشر قاف که مجموعه ای از طنزپردازان چون سعید بیابانکی، شهرام شکیبا و ... در آن مشارکت داشته اند رونمایی شد.

جمعه 22 خرداد 1394

مجموعه طنز «قاف لبخند» با حضور نویسندگان و علاقه مندان به طنز در ترنجستان سروش رونمایی شد.

شهرام شکیبا، سعید بیابانکی، امید مهدی نژاد، احمد ملکوتی خواه، علیرضا لبش، جلال سمیعی و ... از جمله نویسندگان این مجموعه هستند که در این مراسم رونمایی تنها مهدی نژاد و مقدمی و مقامی کیا به همراه مهران عباسی مدیر نشر قاف، حضور داشتند.

مهران عباسی مدیر نشر قاف در این مراسم اظهار داشت: انتشارات «قاف» امسال در نمایشگاه کتاب این مجموعه طنز را عرضه کرد و بنا را بر این گذاشت که در بازار نشر کتاب امروز کاری بکند تا کمی حال و هوای مردم تغییر یابد و مجموعه کتاب جمع و جور وکاربردی حتی ارزان وخواندنی را به مخاطب عرضه کند.

مدیر نشر «قاف» تصریح کرد: بحث آغاز این مجموعه طنز به دبیر محتوایی امید مهدی نژاد شکل گرفت تا از نویسندگان طناز مطبوعات و حوزه های مرتبط با فضای کتاب دعوت به همکاری کردیم تا چنین مجموعه ای را منتشر کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: مجموعه «لبخند قاف» 10 جلدی است و با چند رویکرد منتشر شده تا رگه هایی از یادداشت و رگه های اجتماعی طنز در آن دیده شود. این مجموعه قالب های مختلفی را شامل می شود و مجموعه هایی از سعید بیابانکی، شهرام شکیبا و دیگر دوستان طنزپرداز را دربردارد. البته برخی از آثار مستقل هستند و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

عباسی همچنین در ادامه به فعالیت در این حوزه اشاره کرد و ضمن بیان اینکه با ترس این پروژه را کلید زدیم و وارد کار نشر شدیم، گفت: البته در بحث محتوایی با توجه به شناختی که از آقای مهدی نژاد داشتم نگرانی حس نمی شد، ولی ما ناشری نوپا هستیم و ورود اولیه و اینکه مواجه با مخاطب را چگونه می خواهیم آغاز کنیم مهم بود، زیرا کتاب اصولاً کار درآمدزایی نیست و ما از سر دلبستگی بهای علاقه مندی مان را پرداخت می کنیم؛ چراکه درنهایت برخورد مخاطب مهم است.

وی افزود: ما در نمایشگاه کتاب با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدیم، اما در کنار فروش از تکنیک ها و تجربه های پیشین نیز استفاده می کردیم. گاهی یک پارگراف یا یک صفحه از کتاب را می خواندم که همین باعث می شد حلقه ما به مخاطبان گیر کند و شاید بازخورد من و برداشتم در ایام نمایشگاه در غرفه «قاف» این بود که مخاطب خستگی اش را در غرفه بدر می برد.

به گفته این مدیر انتشارات، انتشار این مجموعه ظنز قدم اول ما بود و بنا داریم اگر بازخورد با مخاطب مفید بود آن را بسط دهیم. البته استقبال مخاطب موجب می شود پروژه از آب و گل خارج شود. همچنان که ما هنوز توزیع کتاب را آغاز نکرده ایم و این برنامه مقدمه پخش است و بنا داریم در انتشارات از ظرفیت طنزپردازان جامعه استفاده کنیم و این جریان را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت نهاد یا سازمانی برای تبلغیات استفاده نکردیم، گفت: بیشتر تبلیغات در فضای مجازی بود. ما اولین حضورمان را در نمایشگاه کتاب در یک غرفه 3 متری آغاز کردیم. بنا داریم موج تبلیغی خاصی را با شکل های مختلف آغاز کنیم و همزمان با پخش کتاب این موج تبلیغی شکل می گیرد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه ما برای رفع نگرانی ها آن را به دبیر محتوایی تفویض کرده بودیم و بعد توکل کردیم، گفت: ما مانعی به نام ممیزی نداشتیم. البته این مجموعه هم از نظر محتوایی جهت گیری خاصی نداشت. بیشتر هدف گیری مخاطب بود.

در ادامه این نشست امید مهدی نژاد از شاعران طنزپرداز و نویسندگان این مجموعه گفت: این روزها تعداد ناشر از نویسنده و کتابفروش در کشورمان بیشتر است. شاید توجیه بزرگی بخواهد که با این دیدگاه موجود فردی با اثری وارد حوزه نشر شود.

این شاعر گفت: راحت بودن کتاب ها برایمان مهم بود. اینکه کتاب به لحاظ شکل و قطع برای مخاطب آسان باشد. ما در پی چاپ اثری فاخر و وزین با قیمتی گزاف نبودیم. در عین اینکه متن ها قوی هستند در پی آسایش مخاطب بودیم برای اینکه نویسنده طنز جدی است. البته در نمایشگاه کتاب برخی ها به دنبال مجموعه های جوک بودند اما نگاهی که به طنز جدی می نگرد را مدنظر قرار دادیم و با آن دوستان اقدام به همکاری کردیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اشارات سیاسی در طنزها کم رنگ است، گفت: اشارات سیاسی هم وجود دارد، اما پنهان است. به نظر من شاید یکی از رویکردهای درست همین باشد؛ یعنی قالب موضوع فرهنگی است، اما در پنهان متن اشارات سیاسی وجود دارد.

مهدی نژاد درباره اینکه در گذشته مجلاتی مانند توفیق و گل آقا در امر طنز و اصلاح رویه ها موفق بودند، آیا فکر می کنید باز هم همان خلاقیت ها وجود دارد، گفت: در کتاب رگه هایی از طنز سیاسی در حدی که باید دیده شود وجود دارد، اما در حال حاضر بیشترین فضای انتشار این مطالب در اینترنت است. البته مجلات طنز خوبی داریم ولی استقبال به شکل توفیق و گل آقا نیست، اما باید گفت محتوای خوب بیش از آن دوران تولید می شود.

مقدمی از دیگران حاضران این نشست اظهار داشت: کتاب من در این مجموعه لغت نامه طنز است. البته پیشینه لغت نامه طنز نوشتن شاید قدیمی باشد، چه در ادبیات داخل و چه ادبیات خارج و حتی ادبیات معاصر داخلی، اما نکته ای که درباره ادبیات معاصر باید بگویم اینکه بیشتر رویکرد نویسندگان طنزی که برای لغت نامه استفاده کردند سیاسی بوده است که آن هم البته کارکرد خود را دارد، ولی رویکرد من فرهنگی و اجتماعی است و زیاد با سیاست میانه خوبی ندارم.

این طنزپرداز گفت: کلیات کتاب توجهی به سیاست ندارد. حدود 10 سال پیش نوشتن درباره طنز را از مجله آینده سازان آغاز کردم و پس از آن با انتشار کتاب و کارهای مستقل به امروز رسیدم.

وی در پایان سخنان خود ابراز داشت: شاید نیاز باشد میان هجوم طنز کتاب های جوک یا کتاب هایی که به نام جعلی طنز فروخته می شود در این فرصت به ناشری خصوصی که روی پای خود ایستاده و به سمت مجموعه طنز فاخر پیش رفته خسته نباشید بگویم و امیدوارم این موفقیت ناشر مستقل ادامه دار باشد.

مقامی کیا نویسنده مرکز مشاوره هم به طراحی زیبای گرافیست مجموعه اشاره کرد.

«بیت بازی» اثر سعید بیابانکی، «رساله صد فرمان» نوشته جلال سمیعی، «اصن یه وضی» نوشته رضا ساکی، «مرکز مشاوره» نوشته حسام الدین مقامی کیا، «بی سر و ته» نوشته عیرضا لبش، «بسته پیشنهادی» نوشته امید مهدی نژاد، «ابوی فدوی» نوشته احمد ملکوتی خواه، «نوستالژیکاتور» نوشته ندا شاه نوری، «از اون لحاظ» نوشته عبدالله مقدمی و «رباعیات زنجیره ای» اثر شهرام شکیبا، از کتاب­ های این مجموعه ده جلدی هستند که توسط نشر قاف با عنوان «قاف لبخند» منتشر شده اند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط