loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از کتابی برای اولین شهید ایران در بوسنی

انتشارات مرتبط : آرما

نویسندگان مرتبط : مریم برادران

سردار ذوالقدر گفت: ما انتظار داشتیم ایشان زودتر از آنچه اتفاق افتاد به شهادت برسد، شهید حیدری بارها تا مرز شهادت پیش رفت و پس از اتمام جنگ بعید می دانستیم دیگر شهید شود، ولی به خاطر اخلاص او خدا درِ شهادت را برای او گشود.

جمعه 22 خرداد 1394

آیین رونمایی از کتاب «ر» که براساس زندگی شهید رسول حیدری توسط مریم برادران نوشته شده، روز گذشته در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

کمری: شهید حیدری بیشتر عمل می کرد تا حرف بزند

کمری در این نشست گفت: احتمالاً و بلکه یقیناً افراد دیگری هستند که بهتر از من درباره شهید مطلب دارند و من فقط برای شنیدن در این جلسه شرکت کرده ام، اما امر شد که سخن نیز بگویم. اردیبهشت سال 59 با گروهی از دانشجویان انقلاب فرهنگی کرده با آن روحیه انقلابی به سپاه ملایر پیوستم که خاطر بسیاری از ورود به آن مجموعه دارم و ماندن من در این شهر یک سال طول کشید که چند ماه آن مربوط به قبل از آغاز جنگ و 8 ماه بعد از جنگ بود و من آشنائیم با این شهید به این دوران برمی گردد.

وی افزود: چیزی که من از شهید حیدری در خاطرم مانده چهره نجیب، خواستنی و زیبای او است. جنب و جوش و تکاپوی دائمی و کم سروصدا بودن از دیگر ویژگی های این مرد بود. او زیاد اهل گفت نبود و بیشتر اهل عمل بوده است. طبیعی بود که آقای حیدری زیاد اهل گفتن نباشد، زیرا در مجموعه اطلاعات سپاه فعالیت می کرد و با دقت و ظرافت کارها را به انجام می رساند، البته لبخند ملیح و دوست داشتنی او نیز از خاطرم پاک نمی شود.

کمری در ادامه گفت: در باب این کتاب حرف برای گفتن بسیار است و تنها در این جلسه به اندکی از آن قناعت می کنم. این کتاب یک زندگینامه نوشت مستند گذرمانی است. مستند است چون یک کار سنگین پژوهشی روی آن صورت گرفته و برای آن حدود 60 ساعت مصاحبه انجام شده است و کتاب «ر» گذری از زندگی این شهید است، زیرا خاطرات وی به صورت گذری روایت شده و گوشه ای از زندگی وی بیان شده است.

این نویسنده دوران دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه امروز مجال مطّول خوانی وجود ندارد این کتاب در حجمی کوتاه روایت شده و این کار ارزشمند خانم برادران است، ولی اطلاعات جمع آوری شده برای این کتاب برای یک کار مفصل مناسب است.

او همچنین اضافه کرد: مهندسی تألیف در این کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب نام این کتاب کوتاه ترین نام در میان کتاب های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس است و کالبد این کتاب نیز خوب طراحی شده است. شروع این کتاب بسیار ساده و صمیمی و سرراست است که با خواننده سخن می کند و این شرط مهمی است.

کمری در ادامه گفت: نثر بی تعارف و بی تکلف از دیگر نکات برجسته این کتاب است. کاری که خانم برادران انجام داده این است که از روال خطی شروع نکرده است، زیرا در روال خطی برای روایت باید از تولد شروع کرد و تولد نیز کد لو رفته است و ما در این کتاب تمایز آن را در روایت حس می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از نکاتی که در این کتاب به وفور دیده می شود داده های تربیتی و آموزشی است. همچنین در این کتاب نقش زنان جنگ به خوبی نشان داده شده که چگونه زنان در پشت جبهه از خانواده ها حمایت می کردند.

کمره ای در پایان سخنانش گفت: این کتاب از زمره کارهای خوب زندگینامه نویسی است و عنایت الهی موجب می شود که با چهره یک شهید آشنا شویم و امیدوارم که این عنایت الهی شامل حال قلم نویسنده نیز شود.

*«ر» یکی از آثار ماندگار حماسه دفاع مقدس می شود

در ادامه این نشست سردار ذوالقدر به نحوه آشنایی با شهید رسول حیدری اشاره کرد و در ارتباط با کتاب گفت: این کتاب یکی از آثار ماندگار حماسه دفاع مقدس خواهد بود و در فرصت کوتاهی که برای مطالعه آن داشتم از آن بهره بردم. ویژگی این اثر به خاطر شهید حیدری است، زیرا میان دفاع مقدس ما و دفاع مقدس یک ملت دیگر ارتباط برقرار کرده است.

وی افزود: من وقتی این شهید را به خاطر می آورم یاد سخنی از رهبر انقلاب می افتم که می فرمایند: «ما دلمان برای این عزیزان و سایر عزیزان می سوزد، لکن سعادتی از این بالاتر نیست که جوانی برود به میدان و شهید شود. من بارها گفته ام که میدان بوسنی جنگ اسلام و کفر تنها نیست، بلکه از این بالاتر است. دروازه ورود به غرب و اروپا است. آنجا مسئله اش بالاتر از جنگ ایران و عراق است و کسی که آنجا برود مقامش بالاتر است» و امروز بیداری اسلامی با توجه به این سخن یک حقیقت انکارناپذیر که به واسطه انقلاب اسلامی پدید آمده است و ما باتوجه به سخنان رهبر انقلاب به جایگاه امثال شهید حیدری پی می بریم.

*بوسنی دروازه ورود اسلام به اروپا و غرب است

ذوالقدر گفت: بیداری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی در برخی کشورها به وجود آمد و موج دوم آن بعد از دفاع مقدس ایجاد شد که بوسنی به عنوان دروازه ورود اسلام به غرب و اروپا نقطه آغاز بیداری اسلامی بوده است. ما بعد از حرکت عظیم مردم بوسنی شاهد موج گرایش به اسلام و حقیقت اسلام بودیم و شهید حیدری یکی از پیام آوران بیداری اسلامی به اروپا بود.

او اضافه کرد: ما در آن زمان یگان و نیروی رزمی به بوسنی منتقل نکردیم، بلکه افرادی مانند حیدری بودند که برای انتقال تجربه به بوسنی رفتند. تأثیر شهید حیدری در حوزه های فرهنگی بیشتر از حوزه های نظامی بود و این نکته ای بود که خودش هم به آن عشق می ورزید و ما هنوز شاهدیم که از این تأثیر در جامعه بوسنی سخن گفته می شود.

*شهید حیدری به خاطر اخلاصش شهید شد

ذوالقدر افزود: ما انتظار داشتیم که ایشان زودتر از آنچه که اتفاق افتاد به شهادت برسد، زیرا وی همیشه در خط مقدم نبرد حضور داشت و خودش نقل می کند «در عمق 200 کیلومتری خاک عراق مجروح شده است». شهید حیدری که بارها تا مرز شهادت پیش رفت و پس از اتمام جنگ بعید می دانستیم که دیگر شهید شود، ولی به خاطر اخلاص او شاهد بودیم که خدا دربی از شهادت را برای او گشود.

*شهید حیدری نماد حقانیت انقلاب است

سردار احمد وحیدی در ادامه این مراسم گفت: حضور در مراسمی که به نام شهید به خصوص شهید رسول برگزار می شود افتخار بزرگی است. حاج رسول و حاج رسول ها نماد شکوه و عزت و حقانیت این انقلاب هستند.

وی افزود: این شهدا برای ما گفتنی های بسیار دارند و از زندگی آنها درس های بسیاری می توان گرفت تا در تمام لحظات زندگی با خود داشته باشیم، زیرا این شهدا توانستند قالب تن را بشکنند.

*صحنه بوسنی یک تراژدی بزرگ انسانی است

وحیدی در ادامه گفت: حاج رسول را بهتر می توان شناخت زمانی که در آن صحنه فعالیت کرده است. صحنه بوسنی یک تراژدی بزرگ انسانی است و نمایش جبهه های مختلف است. جاهلیت مدرن در آنجا خودش را نشان داده است. مردم مسلمانی که می خواستند برای خودشان تعیین سرنوشت کنند و تنها به همین جرم مورد حمله قرار گرفتند. در مقابل چشم غرب به اصطلاح متمدن، اما به واقع وحشی و طالب حقوق بشر و در اصل ضد حقوق بشر مردم بوسنی تکه پاره شدند.

وی افزود: در برابر چشم سازمان مللی که برای به اصطلاح حمایت از آنها به آنجا رفته بود مردم سربرنیتس ها کشته شدند. در تمام طول مدتی که این مردم با مرگ دست و پنجه نرم می کردند تمام قدرت غرب بر این بودکه یک سلاح به این مردم نرسد. شاید در ظاهر با صرب ها و کروات ها مخالف بودند، ولی یک فشنگ به مسلمین بوسنی کمک نکردند و این درحالی بود که آن مردم کشته می شدند و این واقعیت دنیای غرب است.

*غرب هر جا پیروزی مسلمین را حس کند قراردادی تحمیلی درست می کند

وحیدی گفت: همین غرب در آنجا که احساس کند مسلمین در حال پیروزی هستند قراردادی تحمیلی درست می کند و می بینیم جلوی پیروزی بوسنیایی ها را می گیرد. امروز غرب همین رفتار را در قبال داعش پیش گرفته است و خواهیم دید جایی که مردم یمن به نقطه پیروزی برسند آمریکایی ها برای مذاکرات صلح جلو خواهند آمد.

او اضافه کرد: صحنه بوسنی بسیار درس آموز است و اگر کسی با وقایع بوسنی روبرو شود دیگر امیدی به دنیای غرب نخواهد داشت. سربازان امام و سربازان انقلاب در بوسنی حاضر شدند و با خود اعتماد و امید را به آنجا بردند و همین رشادت های امثال شهید رسول موجب شد آنها به پیروزی نزدیک شوند. صحنه امروزی یمن با بوسنی تفاوتی ندارد، حال چه اسمش آل سعود باشد چه صرب. حاج رسول ها را بشناسیم و به آنها افتخار کنیم و در مسیری که آنها پیمودند گام بزنیم. امروز جمهوری اسلامی ایران سربلند است چون به ندای مسلمین در همه جهان پاسخ داده است.

*روایت مردمی ویژگی «ر» است

مجتبی شاه مرادی مدیر نشر آرما در این مراسم گفت: ضمن تشکر از همه دوستانم در نشر آرما و همچنین خانم برادران و آقای قاضی برای نگارش این کتاب از آنهایی که در این جلسه سخنرانی کردند می خواهم که اگر هنوز به فکر تدوین این خاطرات هستند و می خواهند تاریخی که این مملکت از سر گذرانده را به آیندگان نشان دهند تا نسل جوان از آن مطلع باشد تا خاطراتشان را بنویسند.

وی افزود: روایت ویژه کتاب نکته ویژه آن است. روایت مردمی که با روایت های رسمی تفاوت دارد ویژگی اصلی این کتاب است و این روایت مردمی بر شیرینی کتاب افزوده است.

*اجازه ندهید صدور انسانیت قطع شود

صباح الدین شاهیچ یکی از همراهان بوسنیایی شهید حیدری و فعال فرهنگی در این مراسم گفت: من افتخار داشتم که در انتقال پیکر شهید حیدری از بوسنی به ایران تمام مسیر راتصویربرداری کنم. من در جنگ بوسنی جانباز شدم و بعد به ایران برای تحصیل آمدم.

وی افزود: برخی می گویند چرا ایران باید به بوسنی، سوریه، فلسطین و سایر کشورهای اسلامی کمک کند، به نظرم اجازه ندهید صدور انسانیت، انقلاب و اسلام قطع شود واین خواهشی است که از ملت ایران دارم و می خواهم که ادامه داشته باشد.

*شواهد و قرائن از ترور شهید رسول خبر می دهد

عباس جاودانی یکی از همرزمان شهید حیدری در ادامه گفت: 19 خرداد سال 72 قرار بود با شهید حیدری برای جلسه هماهنگی کمک رسانی به یک شهر دیگر حرکت کنیم، در همان حین از مقر ارتش بوسنی تماس گرفتند و گزارش دادند که اوضاع در نقطه دیگری بحرانی شده است. شهید رسول به من گفت شما به جلسه بروید و من به منطقه بحرانی می روم و این رفتن با شهادت شهید رسول حیدری همراه شد. شواهد و قرائن می گوید که شهید رسول ترور شده است و احتمال این مسئله زیاد بود، ولی به خاطر برخی حساسیت ها این مسئله رسانه ای نشد و همین نشان از غربت شهید حیدری دارد.

وی افزود: شهید رسول به تمام امور واقف بود و به شدت دوستانه و صمیمی کار را جلو می برد و به نوعی می توان گفت او مردی از جنس مردم بود. مردم اروپا زیاد اهل گریه کردن نیستند، ولی مردم بوسنی در حادثه کشتار صربرنیتس ها و شهادت شهید رسول حیدری گریه می کردند و حضور تمام اقشار مردم بوسنی در مراسم شهادت وی نشان از محبوبیت این شهید دارد.

جاودانی در پایان گفت: ما باید معارف دفاع مقدس خود و رشادت های آنان را به نسل بعد منتقل کنیم، زیرا من شاهد بودم که تمامی دانش آموزان اروپایی باید در مورد هولوکاست بخوانند، ولی اینجا در مدرسه ای که به نام شهید رسول است، وی را نمی شناسند.

در این مراسم علیرضا کمری، سردار احمد وحیدی، سردار ذوالقدر، خانواده شهید حیدری و دوستان و همرزمان این شهید حضور داشتند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط