loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد عرفان‌های کاذب

چاپ دوم کتاب «درآمدی بر عرفان‌های حقیقی و عرفان‌های کاذب» به قلم احمدحسین شریفی توسط انتشارات صهبای یقین منتشر شد.

حجت‌الاسلام «احمدحسین شریفی»، در گفت‌و گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در مورد کتاب «درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفان‌های کاذب» گفت: یکی از دغدغه‌های مطالعاتی و پژوهشی این بنده در 4 سال اخیر، مسأله عرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور و معنویت‌های سکولار و لیبرالیستی است که می‌کوشد به عطش معنوی خرد بشر جدید پاسخ دهند، بوده است.

وی هم‌چنین گفت:هم‌‌اکنون ده‌ها فرقه و آیین عرفانی و معنوی خرد و کلان در سطح کشور ما به گونه‌های مختلف در حال فعالیت‌اند و برخی از آنان به صورت زیرزمینی به فعالیت می‌پردازند و برخی در سطح تبلیغات مکتوب و با نفوذ در رسانه‌های ارتباطی به جای ایمان و معنویت، به جان مردم افتاده و می‌کوشند با نام عرفان و معنویت پیروانی را به گرد خود جمع کنند و بهره‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را ببرند.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، افزود: این حقیقت تلخ را باید اعتراف کرد که ما، به ویژه‌ در دهه اخیر، در معرفی عرفان و اخلاق ناب اسلامی به جوانان و تشنگان معنویت و عرفان کوتاهی کرده‌ایم. نه به صورت مناسبی عرفان حقیقی را به طالبان و جست‌وجوگران راه معنویت نشان داده‌ایم و نه آنان را در مقابل هجوم خزنده دشمنان اسلام در این عرصه بیمه کرده و به نقد و بررسی عالمانه و محققانه عرفان‌های کاذب و دروغین پرداخته‌ایم.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین کتاب، بیان شاخصه‌ها و ویژ‌گی عرفان حقیقی و به ویژه عرفان‌های کاذب است. به همین دلیل از بررسی تک‌تک این آیین‌ها خودداری کرده و کوشیده‌ایم حتی‌الامکان محور‌های مشترک عرفان‌های کاذب را، با نمونه‌هایی از رایج‌ترین آن‌ها، استخراج کرده و به نقد و بررسی آن‌ها بپردازیم.

وی گفت: این کتاب در 6 فصل تنظیم شده است که فصل اول آن به کلیات عرفان پرداخته است، که شامل موارد ذیل است: معنا‌شناسی، علل روی‌آوری بشر جدید به معنویت و عرفان، تلاش‌های غرب برای جهت‌دهی به این گرایش جهانی، مهم‌ترین فرقه‌های جدید معنوی فعال در ایران.

فصل دوم کتاب به بررسی شاخصه‌های عرفان حقیقی می‌پردازد که در این مورد نویسنده کتاب گفت: برای شناخت عرفان حقیقی باید شاخصه‌ها و ویژه‌گی‌های آن را شناخت. مشخصه‌ها و ویژه‌گی‌های زیادی را می‌توان برای شناخت عرفان حقیقی بیان کرد، که در این فصل به تفصیل به آن پرداخته‌ام.

مؤلف این کتاب، قرب الهی به عنوان هدف غایی، عدم مخالفت با عقل، مطابقت با شریعت، هماهنگی با فطرت انسانی، توجه به همه ابعاد زندگی انسان، تصحیح نسبت به دنیا و آخرت از مؤلفه‌های عرفان حقیقی دانست و در همین رابطه گفت: از ویژگی‌های عرفان حقیقی این است که هرگز دنیاستیز نیست. بلکه دنیا را مقدمه آخرت و پلی برای وصل می‌داند.

فصل سوم این کتاب با عنوان «مشخصه‌های عرفان حقیقی» است که شریفی در این مورد گفت: بررسی شاخص‌های عارفان حقیقی برای یافت عرفان حقیقی و از کاذب بسیار دارای اهمیت است، چرا که اگر افرادی شاخص‌ عارف از غیر عارف را بدانند قطعا به دنبال افراد سودجو که هیچ بهره‌ای از عرفان و اسلام نبرده‌اند، نمی‌روند، چناچه افراد از همان ابتدا شاخصه‌های عارف حقیقی را می‌دانستند سراغ فردی بی‌سواد هم‌چون کاظمینی بروجردی نمی‌رفتند.

در این فصل مشخصه‌های عارف حقیقی را این چنین نام برده است: 1. یاد خدا، چرا که عارف حقیقی خود را همواره در محضر حق می‌بیند. 2. صراحت بیان و اجتناب از ابهام گویی، بدین‌گونه که عارف حقیقی از سخنان دو پهلو و شطح‌گونه می‌پرهیزد. 3. تأکید بر ریاضت شرعی، 4. پرهیز از فرقه‌گرایی، 5. ناشناخته بودن از مشخصه‌های عارف حقیقی است.

فصل چهارم این کتاب بررسی شاخصه‌های عرفان کاذب است و در این مورد اظهار کرد: در این فصل می‌کوشیم به بیان شاخصه‌های عرفان‌های کاذب و دروغین و مشخصه‌های عرفان پرداخته شده است، و موارد ذیل جزو شاخصه‌های عرفان کاذب است: نادیده گرفتن عرفان‌های کاذب، شادماندگی به عنوان هدف غایی، خرد‌ستیزی، شریعت‌ستیزی، انکار معاد، قطب‌محوری.

فصل پنجم کتاب، با عنوان مشخصه‌های عارفان کاذب است و در مورد این فصل، شریفی گفت: گرچه این فصل شبیه، فصل قبلی است ولی تمایزهایی وجود دارد در فصل قبل پاره‌ای از مهم‌ترین مشخصه‌های جهان‌شناختی، انسان‌شناختی، دین شناختی و معرفت‌شناختی عرفان‌های کاذب را مورد بررسی قرار گرفت و در این فصل بیشتر به مشخصه‌هایی که ناظر به عارفان دورغین است و مسائل رفتاری و اجتماعی سرکرده‌های عرفان‌های کاذب است.

عنوان فصل آخر کتاب، «سیاست‌مداران، معنویت‌های کاذب و ...» است که در این مورد گفت: اغلب سیاست‌مداران از اعتقادات افراد سوء استفاده می‌کنند، چناچه در دوران بنی‌امیه از اندیشه جبر و اختیار به نحو شدیدی سوء استفاده شد و یا اینکه از آموزه‌ تناسخ برای بهره‌گیری از افراد فقیر استفاده در مناطق هندوستان و آفریقا می‌شود.

این فصل، اهداف قدرت‌مندان از ترویج معنویت‌های جدید را اسلام‌ستیزی و مرجعیت‌ستیزی آن‌ها می‌داند، و در همین رابطه این محقق افزود: مرجعیت ضربه‌های سنگینی به استعمار زده است چنانچه حکم یک خطی میرزای شیرازی در تحریم تنباکو تمام برنامه‌های استعمار را به هم ریخت و یا وجود آیت‌الله سیستانی در عصر حاضر در عراق، مشکل‌ زیادی را برای آمریکا ایجاد کرده است.

این کتاب توسط انتشارات صهبای یقین در 1000 نسخه به قیمت 4600 تومان در اول آذرماه سال جاری منتشر و روانه بازار شد.

"جریان شناسی عرفانهای جدید و معنویت های نوظهور" حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف و "آفتاب و سایه ها" حجت الاسلام محمدتقی فعالی هم از دیگر کتابهای مرتبط دیگر نقد جریان های عرفان های جدید و معنویت های نوظهور هستند که در مراکز نمایندگی و توزیع دفتر نشر معارف و فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب توزیع می شوند.

شنبه 24 اسفند 1387
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط