loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از کتاب «سمندر»

انتشارات مرتبط : عماد فردا

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه | مصطفی جمشیدی | احمد کاوری

آیین رونمایی از کتاب «سمندر» اثر مصطفی جمشیدی با حضور علیرضا قزوه، احمد نجفی، احمد کاوری و جمعی از علاقه مندان ادبیات در مجموعه سرچشمه برگزار شد.​

یکشنبه 31 خرداد 1394

*ادبیات جهان ادبیات جنگ است


علیرضا قزوه با اشاره به نکته ای از قول مرتضی سرهنگی گفت: بعد از جنگ جهانی دوم تنها سه هفته در جهان جنگ نبوده است از همین رو می توان گفت که ادبیات جهان ادبیات جنگ است. کار جمشیدی نیز یک اثر دفاع مقدس است زیرا همان طور که اشاره شد ادبیات جهان ادبیات جنگ است. ما امروز پشتوانه ادبیات دفاع مقدس داریم و با این پشتوانه به سبک دفاع مقدس خواهیم رسید.


او در پایان سخنانش گفت: این کتاب حرف های تازه ای دارد و عمق آن نیز بسیار بالاست ادبیات آیینی و ادبیات دفاع مقدس ادبیات ما را متحول کرده است و بعد از سبک رجوع ما دیگر سبک نداشته ایم و این روزها با پشتوانه این آثار می توانیم به سبک ادبیات دفاع مقدس برسیم.

«سمندر» برای اقتباس مناسب است

احمد کاوری در آیین رونمایی از «سمندر» گفت: معمولاً دلم نمی خواهد در مورد چیزهایی که دوست دارم حرف بزنم و این رمان نیز از همان دست کارهایی است که شاهد آن هستیم و فضایی بسیار مثبتی را برای من رقم زد و به نظرم از جمله کارهای موفق به شمار می رود.

وی افزود: این کتاب برای همه چیز عالی است و به نظرم برای اقتباس در سایر هنرها مناسب است این کتاب می تواند جای خود را در هر کتابخانه ای باز کند و برداشت اقتباسی از این کتاب لطفی است که این کتاب به سینما می کند.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ادبیات کمکی که به سینما می کند بسیار زیاد است و می بینید که امروز در سینما ما با یک ضعف در حوزه فیلمنامه مواجه هستیم. دنیایی که یک رمان نویس خلق می کند یک دنیایی درونی است و ورود به این دنیا تنها با ادبیات ممکن می شود زیرا تصویر این توانایی را ندارد پس دنیای رمان قطعاً به انسان نزدیک تر است.

کاوری در ادامه گفت: فضایی که در «سمندر» دیده می شود در آثار سینمایی به وجود نخواهد آمد و خلق این اثر را به نویسنده آن تبریک می گویم عرصه ای که جمشیدی در آن قدم می زند عرصه حساسی است زیرا عده ای با تمام ادعایی که دارند اما توانایی نوشتن در آن حوزه را ندارند اما نویسندگانی مانند جمشیدی با قلم توانای خود می توانند فضای دفاع مقدس را به خواننده منتقل کنند.

کاوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکثر کارهای ما در ایران بالاخره اقتباس است حالا شاید یک کتاب محور اثر نباشد ولی گاهی یک خبر، گزارش و یا تحلیل می تواند محل یک اقتباس شود.

*شهدا عاشقانه رفتند تا ما قدر ارزش ها را بدانیم

احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: دلم می خواهد مانند کتاب «سمندر» در آینده قدم بگذارم.

وی افزود: هر وقت یک اثر دفاع مقدس به دست من می رسد بارها به آن رجوع می کنم چون معتقدم که این کارها فضای دفاع مقدس را روایت می کند. از اینکه امروز زیر من بمب منفجر نمی شود و مورد هجوم قرار نمی گیریم به خاطر خون شهداست و ما مدیون آنها هستیم. آنها عاشقانه رفتند تا ما قدر ارزش ها و موقعیت خود را بدانیم.

*«سمندر» به خواننده نزدیک است

این هنرپیشه پیشکسوت در ادامه گفت: جمشیدی از کارشناسان رسانه تصویری است و به نظرم این کار به همین نحو نگاشته شده است وقتی کتاب «سمندر» را خواندم من را به پنجاه و اندی سال پیش بازگرداند و کتاب را به خودم نزدیک یافتم.

او اضافه کرد: در سمندر می توان درگیر بودن نویسنده را دید زیرا او خودش فضاها را لمس کرده است. نوشتن این کتاب بسیار سخت است و من متوجه این موضوع هستم که تولید این کتاب ها چه میزان دشوار است. امیدوارم این کتاب جای خود را در دنیای کتاب باز کند و جمشیدی با ایمان و تلاشی که دارد باز هم ما را میهمان قلم خود کند. قلم ساده و زیبا در کنار تصویرسازی های جمشیدی جالب توجه است این کتاب تصویر دارد و می تواند به سناریو تبدیل شود. هر چند نسبت به این کتاب ها بی مهری صورت می گیرد ولی باید حول این کتاب ها بیشتر کار شود و آثار شاخص خلق گردد.

نجفی ضمن اشاره به زادگاه خودش یعنی خرمشهر گفت: از اینکه جمشیدی در کارش به ولایت من توجه کرده از او سپاسگزارم. نوع نوشتاری این کتاب به نوشته شدن یک سناریو کمک می کند تا جایی که لازم نیست تغییری در آن صورت گیرد زیرا این کار بالفعل سناریوست البته چه بهتر است که جمشیدی خودش سناریوی کارهایش را بنویسد.

«سمندر» نجفی را قلقلک داد

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امیدوارم کتاب های دفاع مقدس به سینمای دفاع مقدس کمک کند سمندر قلقلکی به من می دهد که آن را تبدیل به یک اثر سینمایی کنم و امیدوارم شرایط فراهم شود تا بتوانم این کار را انجام دهم.

او اضافه کرد: وقتی سخن از اقتباس می شود منظور این است که به واسطه آن یک کتاب به مردم معرفی شود البته حال و روز کتاب های دفاع مقدس چند سالی است که خوب شده و بعد از کتاب «دا» که به دل من خیلی نشست ما شاهد کتاب های ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس بوده ایم.

*با کتاب هایی مانند «سمندر» آماده افتخار و مقاومت باشیم

وی در حالی که بغض کرده بود و اشک می ریخت با اشاره به تشییع شهدای غواص گفت: ذهنیت من به رودخانه ای که در کودکی در آن بازی و شنا می کردیم عوض شد از زمانی که این غواص ها را آوردند و دیدم در جایی که ما با دست باز در آن بازی می کردیم بچه های ما دست بسته کشته شدند نگاهم به کارون تغییر کرد. من چهار سال پیش به آقای شمخانی در اهواز گفتم بوی کارهایی که در منطقه صورت می گیرد به مشام می رسد و من به این افعال بدبینم و ما باید با این کتاب و مانند آن آماده افتخارآفرینی و مقاومت باشیم.

*جمشیدی سخت نویس نیست

علیرضا قزوه در بخش دیگری از این مراسم گفت: من معمولاً آدم رمان خوانی نیستم و زیاد نمی توانم بخوانم، برخی معتقدند که جمشیدی سخت نویس است و من این را قبول ندارم چون با توجه به اینکه کمتر رمان می خوانم اما کارهای او را بیشتر از کارهای سایرین خواندم. طرز نگارش جمشیدی خاص است و در نوشته هایش به مسائل بومی اشاره دارد، سخت نویسی که راجع به کارهای او گفته می شود در سمندر دیده نمی شود، با توجه به اینکه هنوز نتوانستم یک رمان را کامل بخوانم اما سمندر به نسبت کارهایی که خوانده ام موفق بوده است.

وی افزود: یکی از اشکالاتی که به شعرا و نویسندگان می توان گرفت وجود اشکالات دستوری در آثارشان است و علت آن هم وجود فرهنگ ها و لهجه های گوناگون است، در سمندر نیز این نکته دیده می شود که برخی نکات دستوری رعایت نشده است و این نکات دستوری اگر با سماجت نویسنده و شاعر نویسنده روبه رو شود دستور کلمات بهتر خواهد شد.

*«سمندر» واکنش داستانی من به جنگ بود

مصطفی جمشیدی در این مراسم گفت: من مثل بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس که در منطقه حضور داشتند وظیفه خودم دانستم که نسبت به اتفاقی به نام جنگ عکس العمل روایی و داستانی نشان دهم و از همین رو کتاب سمندر را نوشتم.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس تمایل به واقع نگاری و خاطره نگاری دارد و من نیز با توجه به این مسئله بازپرداختی به خاطرات خود دادم و آنها را نوشتم. تجربه جنگ یک تجربه عظیم است زیرا رویداد جنگ یک رویداد عظیم است و از کنار آن نمی توان گذشت. در مورد این رویداد بزرگ آثار بسیاری خلق شد ولی خلق آن از سوی من یک واکنش طبیعی و عاطفی بوده است.

جمشیدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شخصیت این کتاب ها نه واقعی است که بخواهیم برای آنها مانند بیرونی پیدا کنیم و نه درونی است که در خارج روی نداده باشد غیر از این برخی رویدادها که داستانی است باقی اتفاقات و شخصیت ها حضور دارند.

فخرالدین پزشکی مدیر انتشارات عماد فردا در این نشست گفت: عماد فردا با توجه به منویات و مطالبات رهبر انقلاب به حوزه تاریخ دفاع مقدس ورود کرده و از سال 85 به صورت جدی وارد کار شده است و برای این کار از نویسندگان صاحب نامی استفاده شد و تاکنون 50 اثر در حوزه دفاع مقدس انتشار کرده ایم. رمان یکی از بهترین ابزارها برای انتقال مفهوم یک رویداد است و چون جامعه نیز کمتر روی رمان هایی جنگی ورود کرده ما با نویسندگان خوش نام همکاری خود را آغاز کردیم.

رمان «سمندر» سالهای 63 و 64 و کوران دوران دفاع مقدس در منطقه جنگی جنوب کشور، وضعیت یک پل را که نویسنده رمان وظیفه نگهبانی آن را داشته، روایت می کند و اتفاقاتی برگرفته از خاطرات وی از این دوران را در قالب رمان ارائه می دهد که از نظر نوع روایت بسیار سینمایی است. قهرمان داستان «سمندر» در کنار رودخانه ای نگهبانی می دهد و طی رویدادهایی که با چند شخصیت دیگر گره خورده، به بلوغی شگفت انگیز می رسد. این ماجراها به صورت استعاره و واقعیت در رمان پرداخت شده است. این کتاب از زبان جوانی که پیش از انقلاب یک روحانی در زندگی اش نقش اساسی داشته، روایت می شود و عملیات شناسایی در خط دشمن و حفاظت از پلی اطراف شوش دانیال نیز از قسمت های دیگر رمان است.

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه فرمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط