loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تکنوکراسی» شهریار زرشناس به بازار کتاب آمد

نویسندگان مرتبط : شهریار زرشناس

کتاب «تکنوکراسی» اثر شهریار زرشناس از سوی نشر معارف منتشر شد.

دوشنبه 8 تیر 1394

این نوشتار شامل گلچینی از گفت وگوها و یادداشت های شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

در بخشی از پیش گفتار این اثر آمده است: با ظهور و بسط تکنولوژی جدید و گسترش دامنه نفوذ آن، «سن سیمون» نویسنده سوسیالیست فرانسوی این نظر ار مطرح کرد که با غلبه یافتن تکنوکراسی، تکنوکرات ها یا فن سالاران قدرت یافته اند. واقعیت این است که از دهه های پایانی قرن نوزدهم، همه مظاهر تمدن مدرن به سیطره تکنیک و تکنوکراسی در آمد و اساساً تفکر، در نحوی تکنیک گرایی منحل شد. به لحاظ اجتماعی نیز طبقه نوظهوری که آشنایان و راهبران تکنیک جدید بودند قدرت گرفتند و ولایت تکنیک و سیطره نظام تکنیک، همه چیز را به رنگ خود در آورد.

در جامعه ای مثل ایران که در آن ارزش هایی برآمده از آرمان های انقلاب در تقابل را جریان مهاجم فرهنگی و جریان مهاجم لیبرال ها و نئولیبرال ها است خطر تکنوکرات ها از این منظر می تواند وجود داشته باشد که اینها به عنوان حاملان و مخطبان اصلی و مروجان و مدافعان ارزش های لیبرالی و نئولیبرالی هستند که در تقابل جدی با آرمان های انقلابی و تعهدگرایی انقلابی و رادیکالیسم انقلابی و به ویژه هویت اسلامی و ارزش های دینی و فکری جامعه هستند. تا وقتی که نگاه تکنوکراسی حاکم شود متعاقبا قدرت را برای آنها به ارمغان می آورد و وقتی هم قادر باشند لاجرم ارزش ها و مدل های لیبرالی و نئولیبرالی سیطره پیدا خواهد کرد. تکنوکراسی را با مدل نظام انقابی و ولایی به هیچ وجه نمی توان جمع کرد.

بخش نخست این اثر مربوط به گفت وگوهاست که در آن عناوینی نظیر «تکنوکراسی ما را به سمت تسلیم شدن می برد»، «عدم راه یابی تکنوکرات ها به رأس نظام، نشانه پیشرفت انقلاب اسلام»، «غرب، توسعه مدرنیستی را در قالب انقلاب سفید برای ما اجرا کرد» و ... بخش دوم نیز یادداشت هایی این چنین است: خطر تکنورکرات ها انقلابی نما دوباره احساس می شود»، «بررسی رویکرد نئولیبرالی ماهنامه مهرنامه»، «خاستگاه نظری آشوب های بعد از انتخابات»، «عملکرد نئولیبرالیسم ایرانی در عرصه اقتصاد» و «جیغ بورژوازی در کوچه» است.

کتاب «تکنوکراسی» در یکهزار نسخه، 224 صفحه و بهای 8500 تومان از سوی نشر معارف منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط