loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

این عصر قرمز است

چهارمین جلد از مجموعه «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» با عنوان «این عصر قرمز است» از سوی معاونت مطالعات و تحقیقان سازمان ملی جوانان منتشر شد.
به گزارش ایبنا، این کتاب با بررسی وقایع جنگ جهانی دوم، به تشریح وضعیت داخلی ایران و روابط آن با دیگر کشورهای دنیا پرداخته و رخدادهای جهان در فاصله دو جنگ جهانی قرن نوزدهم را تبیین کرده است.

بر اساس مطالب این کتاب، صد و پنجاه سال انقلاب، استعمار، بحران، جنگ و تجزیه امپراطوری‌ها در جهان، چیزی نبود که مردم اوایل قرن نوزدهم انتظارش را داشتند، مردمی که تازه خود را از کلیسا رها شده می‌دیدند و برای یک زندگی آرام و در آسایش و رفاه آماده می‌شدند.

سرکشی انسان که «منٌیت» سراسر وجودش را فراگرفته بود، کار را به آنجا کشاند که در این عصر میلیون‌ها انسان در جنگ جهانی و ده‌ها درگیری داخلی و جنگ منطقه‌ای کشته شدند. در سراسر جهان جوی خون به راه افتاد. شاید به همین دلیل «این عصر قرمز» است.

این کتاب متشکل از دو بخش کلی است. بخش اول به بیان وقایع «قرن نوزدهم تا پایان جنگ جهانی دوم» در فصل‌هایی با نام‌های اوضاع سیاسی جهان، به سوی بحران، مستعمرات، و سرانجام جهان، جهان در عصر بین دو جنگ، دین و کلیسا، نهضت‌های مقاوت در مستعمرات و جنگ دوم جهانی می‌پردازد.

در بخش دوم این اثر با عنوان «ایران اسلامی در دوره قاجاریه» در فصل‌هایی نظیر آغاز قاجار در ایران، ناصرالدین شاه، شروع ایران جدید و از مظفرالدین شاه تا ظهور رضاخان، بررسی شده‌ا‌ند.

از موضوعات این کتاب می‌توان به مباحثی چون اقتصاد آمریکا، استعمارگران پیر، انقلاب روسیه، فلسطین، علوم طبیعی، اوضاع داخلی ایران، بعد از معاهده دوم، ایران و روسیه در فاصله دو جنگ، ظهور روشنفکری در ایران، شروع داستان مشروطه‌خواهی، تلاش‌های شاه مخلوع، نجات مشروطه و ایران بعد از مشروطه، اشاره کرد.

مجموعه «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» می‌کوشد با روایت تاریخی، تحلیلی و بررسی وقایع به کشف روابط میان پدیده‌ها و کلیات جهان بپردازد و برای ساده‌ترشدن نیل به این هدف از عکس، طرح و جدول‌های گوناگون مدد می‌جوید.

از منابع مورد استناد در تدوین این کتاب می‌توان کتاب «تاریخ تمدن» اثر هنری لوکاس، «ارتباط صهیونیستی» اثر الفرد لیلیانتال، «ظهور و سقوط لیبرالیسم در غرب» نوشته آنتونی آربلاستر، «مبانی نظری تمدن غرب» اثر شهریار زرشناس و کتاب «نگاهی به تاریخ معاصر جهان» اثر محمود حکیمی را نام برد.

کتاب «این عصر قرمز است» به کوشش خانه فرهنگ و هنر سافیا در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، ۲۰۲ صفحه و بهای ۳۳۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

منابع مطالعاتی دیگری درباره غرب شناسی و فرهنگ و تمدن آن در فروشگاه های دفتر نشر معارف موجودند که برخی از آنها عبارتند از:
1- غرب شناسی، احمد رهنمایی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
2- درباره غرب، دکتر رضا داوری، نشر هرمس
3- مبانی توسعه و تمدن غربی، شهید سید مرتضی آوینی، نشر ساقی
4- فرهنگ و توهم مدرنیته، اصغر طاهرزاده، انتشارات لب المیزان
5- فرهنگ و مسیحیت در غرب، محمدرضا کاشفی، مؤسسه فرهنگی و اندیشه معاصر
6- غرب و بحران فلسفه، محمد رضا جوزی، نشر هرمس
7- تمدن و تفکر غربی، دکتر رضا داوری، نشر ساقی
8- غرب در جغرافیای اندیشه، مجید کاشانی، کانون اندیشه جوان
9- بحران دنیای متجدد، رنه گنون، ترجمه ضیاء الدین ده شیری، انتشارات امیرکبیر
10- حقیقت دینی در عصر ما، ویلیام موتنگمری، ترجمه ابوالفضل محمودی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم

شنبه 15 فروردین 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط