loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رضا رهگذر "چشم‌انداز ادبیات داستانی پس از انقلاب" را می‌نویسد

محمدرضا سرشار (رهگذر) در گفت‌وگو با "ایبنا" از انتشار کتاب "گذری بر ادبیات کودک و نوجوان قبل و بعد از انقلاب اسلامی" و نگارش اثر پژوهشی "چشم‌انداز ادبیات داستانی پس از انقلاب" خبر داد._
محمدرضا سرشار (رهگذر)، داستان‌نویس و منتقد ادبی اظهار داشت: کتاب "گذری بر ادبیات کودک و نوجوان قبل و بعد از انقلاب اسلامی" در قالب طرح نشر آثار پیشکسوتان و با حمایت مادی و معنوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 600 صفحه توسط انجمن قلم ایران منتشر می‌شود. بسیاری از نقد‌های موجود در این کتاب، در دهه 60 نوشته شده و بخشی از آن‌ها در کتاب‌هایی مانند؛ "و اما بعد"، "به بیانی دیگر" و "بیایید ماهی‌گیری بیاموزیم" به چاپ رسید‌ه‌اند.
سرشار تصریح کرد: بیش از یک‌سال است که در حوزه تحقیق و پژوهش، مجموعه‌ای را با عنوان "چشم‌انداز ادبیات داستانی پس از انقلاب" در دست نگارش دارم.
وی ادامه داد: نقد ادبی، هویت ادبیات داستانی، تحول در مضمون و محتوا، تنوع موضوعات،‌ تغییر در کمیت رمان و داستان‌کوتاه،‌ ظهور چهره‌مان(تیپ‌های جدید)، تغییر کمیت و کیفیت آثار داستانی، احیای نسبی منزلت زن در ادبیات داستانی و غلبه مکاتب جدید داستانی مانند؛‌ رئالیسم جادویی،‌ داستان نو و پست مدرن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از مهم‌ترین محور‌های مورد بررسی در مجموعه "چشم‌انداز ادبیات داستانی پس از انقلاب" هستند.
محمدرضا سرشار وضعیت ادبیات کودک و نوجوان قبل از انقلاب اسلامی را بیشتر معطوف به ترجمه آثار غربی دانست و افزود: ادبیات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر در حوزه ترجمه آثار غربی بود تا تالیف. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در دهه‌های نخستین آن، این نسبت به نفع غلبه و طرح مضامین بومی و خودی تغییر و ظهور پیدا کرد.
وی درباره کتاب "در مسیر تند باد" که سال 1381 توسط انتشارات پیام آزادی منتشر شده، گفت: این اثر شامل بررسی و نقد بیست سال ادبیات داستانی دفاع‌مقدس کودک و نوجوان است. این تحقیق نشان از رشد نسبی مطلوب و همراه با کیفیت ادبیات کودک و نوجوان در حوزه دفاع‌مقدس دارد.
نویسنده کتاب "تشنه دیدار" ادبیات پایداری را به عنوان نمادی از ارزش‌های ملی در ادبیات داستانی دانست و تاکید کرد: توجه به رویداد‌ها و حوادث هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران،‌ نمی‌تواند تمام دغدغه‌های کودک و نوجوان جامعه کنونی باشد. آثار جذاب دوران معاصر با وجود کیفیت‌هایی که از دل کمیت‌ها برآمده، ‌خلق می‌شوند. بنابراین توقع دور از ذهنی است که موضوع دفاع‌مقدس را مقوله‌ای همیشگی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان به شمار آوریم.
وی در پایان از چاپ داستان "سگ خوب قصه ما" توسط انتشارات سوره مهر خبر داد و گفت: این داستان رمزی،‌ آرمانی و مبتنی بر درون مایه‌ای اجتماعی است که بعد از 30 سال توسط انتشارات سوره مهر با چاپ چهارم منتشر می‌شود.
محمدرضا سرشار(رهگذر) سال ۱۳۳۲ در شهر کازرون متولد شده و دارای نشان درجه یک هنری(معادل دکتری) است و تاکنون، سردبیری چند ماهنامه کودک و نوجوان، مجله "ادبیات داستانی" و گاهنامه‌های "پویش"، "اصحاب قلم" و "قلمرو" و مسوولیت واحد ادبیات و کمیته داستان چندین نهاد و ریاست و نایب رییسی "انجمن قلم ایران" از سمت‌های وی بوده‌اند.
"راز شهرت صادق هدایت"، "نقد بوف کور"، "آن قصه که در کتاب‌ها آمده بود" و "آنک آن یتیم نظر کرده" از جمله آثار منتشر شده محمدرضا سرشار (رهگذر) هستند که در کتابفروشی های دفتر نشر معارف، سایت پاتوق کتاب و دیگر مراکز مرتبط در سراسر کشور قابل تهیه اند.

شنبه 15 فروردین 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط