loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب جدید استاد زرشناس

«درباره دموکراسی» به قلم شهریار زرشناس با محوریت نقد و بررسی آرای متفکران معاصر حوزه دموکراسی در سیزدهمین جلد از مجموعه آثار غرب‌شناسی کتاب صبح منتشر شد.
این کتاب با بررسی دیدگاه‌های متفکران گذشته و معاصر، به بررسی نظریات گوناگون درباره دموکراسی و ره‌جویی تئوریک درباره آن پرداخته است.

نویسنده این اثر معتقد است ریشه سردرگمی‌ها، گفته‌های متناقض و مخالفت‌های گسترده متفکران بزرگ و ژرف‌اندیش، در ضعف‌های تئوریک ذاتی اندیشه دموکراسی قرار دارد و سخن‌گفتن درباره دموکراسی از منظر تئوریک و تحلیلی به ویژه در شرایط امروز کشور ما که در کوران بمباران‌های ایدئولوژیک و تبلیغاتی مختلف و شعار پردازی‌های مغلطه‌گرانه حرفه‌ای قرار دارد، امری بسیار ضروری و مهم به شمار می‌رود.

این کتاب در برررسی روح، جوهر، کیفیت ذاتی و سیر تطور تاریخی دموکراسی با ارایه «معنای لغوی دموکراسی» آغاز می‌شود و با مبحث «اصالت‌دادن به هژمونی هویت شیعی از طریق انقلاب اسلامی» پایان می‌یابد.

در بخشی از مقدمه این نوشتار آمده است: «انتقاد از دموکراسی و پرسش از ماهیت و چیستی آن یا سخن‌گفتن درباره تناقضات و ایرادهای تئوریک آن سابقه‌ای دیرینه دارد و به یونان باستان و متفکرانی چون هراکلیتوس، سقراط، افلاطون و ارسطو برمی‌گردد. البته در عصر جدید و دوران معاصر نیز متفکرانی نظیر رنه گنون، ادموند برگ، مارتین هایدگر، ویلفردو پارتو و سی رایت میلز که تمامیت و کلیت یا صور و اقسامی از دموکراسی را مورد نقادی‌های جدی قرار داده‌اند، نظریات گوناگونی در این زمینه ارایه کرده‌اند.»

این اثر حاوی پنج بخش کلی با عنوان‌های «معنای لغوی دموکراسی»، «انتقاد افلاطون از دموکراسی آتن»، «بسترسازان تئوریک اندیشه دموکراسی»، «لیبرال ـ دموکراسی؛ دیرینه‌ترین و نیرومندترین ایدئولوژی مدرنیته» و «نظام مردم‌سالاری دینی و عبور از دموکراسی امانیستی» است.

از مباحثی که زرشناس در این اثر به آنها پرداخته است، می‌توان ویژگی‌های مردم‌سالاری دینی، هگل و کوشش برای غلبه بر بحران دموکراسی نفسانیت‌مدار، مارکس؛ سوسیالیست سرگردان، دموکراسی و آزادی، لوتر و فردگرایی، دموکراسی در روم باستان، دموکراسی‌های مدرن و سرمایه‌سالاری را نام برد.

کتاب‌های مدل‌های دموکراسی نوشته دیوید هلد، مردم‌سالاری در تاریخ اندیشه غرب اثری از برونو برناردی، تاریخ اندیشه اجتماعی نوشته بارنر و بکر، تفکر در عهد باستان تألیف ترنس اروین و کتاب تاریخ فلسفه از فردریک کاپلشون از جمله منابع مورد استناد نویسنده در نگارش این اثر پژوهشی به شمار می‌روند.

از این نویسنده به تازگی کتاب‌های «روان‌شناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان» و «جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر» توسط کانون اندیشه جوان منتشر شده‌اند.

چاپ اول کتاب «درباره دموکراسی» از سوی انتشارات کتاب صبح در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، ۱۳۶ صفحه و بهای ۲۰۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

از این نویسنده آثار زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف، فروشگاه پاتوق کتاب و دیگر مراکز نرتبط موجود و قابل تهیه است:
اشاراتی درباره لیبرالیسم در ایران
جامعه مدنی
سرمایه سالاری (کاپیتالیسم)
مبانی نظری غرب مدرن
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد اول
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد دوم
نیمه پنهان آمریکا
نیهیلیسم
واژه نامه فرهنگی سیاسی
چشم اندازی از ادبیات معاصر ایران

شنبه 22 فروردین 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط