loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شناخت جریان چپ ایران

کتاب " جریان شناسی چپ در ایران" با هدف بررسی و تعقیب پیدایی، تکوین، تطور، زوال و افول جریان و جنبش چپ به صورت یک سرگذشت پژوهشی در ایران توسط "حمید احمیدی حاجی کلایی" به نگارش درآمده است.
نویسنده در فصل اول اثر حاضر، کارکردها، اندیشه و نظریه های مارکسیستی و جریان چپ به لحاظ نظری و مشی عملی که در قالب احزاب و گروه های سیاسی بروز و ظهور داشته اند را مورد بررسی قرار می دهد.
حاجی کلایی پس از تشریح دوره آغازین جریان چپ در ایران از دوره مشروطیت تا شهریور1320، به بررسی جریان چپ در دو دهه 20 و 30 در قالب فصل سوم کتاب می پردازد.
تحولات جریان چپ در دهه 40 و 50 تا پیروزی انقلاب و تحقق جریان چپ پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوعات دیگر بخش های کتاب جریان شناسی چپ در ایران می باشد.
در بخشی از کتاب می خوانیم: «جریان چپ در مقاطع مختلف حسب شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی و جهان کمونیستی و سایر متغیرها در اردوگاه شرق و بحران بین المللی در شکل، مشی، سازمان و گونه های متنوع بروز و ظهور یافته است، لذا این فرایند را در ایران می توان به دوره ها و گونه های مشخصی تقسیم کرد که در هر دوره، گونه ای از این جریان با تحولات تاریخی و اجتماعی عصر خود و قدرت حاکم و شرایط سیاسی جامعه رابطه تنگانگ و تعامل داشته است»
کتاب جریان شناسی چپ در ایران، در هر فصل، به صورت کامل به بیان مطالب می پردازد و این از مزایای این کتاب به شمار می آید که می تواند برای علاقمندان به تاریخ معاصر و جریان شناسی سیاسی در ایران منبعی کامل باشد.
کتاب جریان شناسی چپ در ایران با شمارگان2000 نسخه و قیمت 55000 ریال توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

از دیگر آثاری که در زمینه جریان شناسی تاریخ معاصر در فروشگاههای دفتر نشر معارف، سایت پاتوق کتاب و مراکز مرتبط موجود و قابل تهیه است کتابهای جریانها و جنبش های مذهبی سیاسی ایران(رسول جعفریان) و سبک شناسی تاریخ نگاری معاصر ایران (یعقوب توکلی) است.

دوشنبه 24 فروردین 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط