loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دایره المعارف سینمای دفاع مقدس

مسعود فراستی، منتقد سینما، خبر داد که "دایرةالمعارف سینمایی دفاع مقدس" هفته دفاع مقدس امسال منتشر خواهد شد.
منتقد سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران، درباره "دایرة‌المعارف سینمای دفاع مقدس" اظهار داشت: این کتاب مباحث فیلم‌شناسی و شرح مختصری از تمامی فیلم‌های جنگی تولید شده در ایران از ابتدا تا سال 87 را شامل می‌شود. در مقدمه کتاب، سینمای دفاع مقدس به عنوان مهم‌ترین ژانر سینمای ایران معرفی شده و به آسیب‌شناسی آن پرداخته شده است.

وی افزود: "دایرة‌المعارف سینمای دفاع مقدس" در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول شناسنامه و شرح مختصری از 200 فیلم بلند سینمایی دفاع مقدس و نقد کوتاهی راجع به فیلم‌های شاخص آورده شده و در بخش دوم بیش از 500 فیلم کوتاه، مستند و نماهنگ همراه مشخصات فیلم‌ها معرفی شده‌اند. بخش آخر هم به فیلم‌های جنگی مرتضی آوینی، همراه خلاصه و شناسنامه آن‌ها و تحلیل کوتاهی درباره اهمیت فیلم‌های آوینی اختصاص پیدا کرده است.

فراستی در ادامه با بیان تفاوت‌های پژوهشی برای ساخت فیلم و نگارش کتاب با موضوع دفاع مقدس، گفت: پژوهش برای فیلم و نگارش کتاب دو موضوع کاملامتفاوتند. در سینمای ایران، فیلمسازان علاقه چندانی به مطالعه ندارند و برای آن وقت نمی‌گذارند. به همین دلیل در فیلم‌های خود به جای بازسازی واقعیت، تخیل را وارد می‌کنند. این در حالی است که داده‌های جنگ و دفاع مقدس به قدری زیادند که نیازی به تخیل ندارند.

وی اظهار داشت: آنچه در فیلم‌های جنگی سال‌های اخیر به چشم می‌خورد، نگاه خود فیلمساز به جنگ است که شبیه ضد جنگ شده است. در زمان جنگ یا سال‌های ابتدایی پس از آن، جنگ هنوز زنده بود و فیلم‌ها، گویای زنده‌ای از واقعیت جنگ بودند. اما این روزها هر کس با تصور خودش از جنگ حرف می‌زند. بدون این که درباره سوژه جنگی خود تحقیق کرده باشد یا به فضای جنگ و زندگی کسانی که در آن شرایط بودند، نزدیک شده باشد.

فراستی با اشاره به کیفیت محتوایی کتاب‌های دفاع مقدس گفت: از میان کتاب‌های این حوزه، خاطرات به دلیل واقعی بودن و دوری از مایه‌های غیر تخیلی، از جذابیت بیشتری برخوردارند. این کتاب‌ها بهترین نوع قصه را برای ساخت فیلم‌های جنگی دارا هستند. از میان کتاب‌های خاطرات، آثار مربوط به سرداران شهید محمدابراهیم همت و مهدی باکری و کتاب "همپای صاعقه" از گلعلی بابایی و حسین بهزاد نمونه‌های خوبی اند.

این منتقد سینما، رمان‌های جنگی را حاوی سوال تکراری "چرا جنگیدیم؟" دانست و تاکید کرد: بسیاری از نویسندگان رمان دفاع مقدس، اگرچه ممکن است فضای جنگ را از نزدیک درک کرده باشند، اما با ایجاد فضاهای دراماتیک برای شخصیت‌ها به اشکال مختلف، یک سری اصول مانند جنگیدن دفاعی را پس گرفته‌اند و دائم سوال تکراری و روشن "چرا جنگیدیم؟" را طرح می‌کنند. در واقع نویسنده و فیلمسازی می‌توانند در حوزه دفاع مقدس موفق عمل کنند که آن فضا را باور داشته باشند.

وی در پایان درباره علت به تعویق افتادن انتشار کتاب "دایرةالمعارف سینمای دفاع مقدس" گفت: هدفم این بود که بخشی را به طور جداگانه به آثار مرتضی آوینی اختصاص دهم، اما با عدم همکاری مسوولان موسسه روایت فتح مواجه و پس از تغییر ریاست این موسسه، موفق به کسب آثار شهید آوینی شدم. این کتاب به مناسبت هفته دفاع مقدس امسال، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

مسعود فراستی متولد 1333 تهران، دارای مدرک لیسانس هنرهای تجسمی و فوق لیسانس اقتصاد سیاسی و جامعه شناسی از فرانسه است. از فعالیت های وی می توان به نگارش و تألیف آثار و مقالات هنری و سینمایی، تدریس در دانشکده های مختلف، تألیف و ترجمه کتاب های گوناگون، مسؤول بخش سینما و تلویزیون، عضو تحریریه مجلات سروش و سوره، دبیر شورای سردبیری نقد سینما، دبیر هیأت تحریریه نقد سینما دوره تازه، عضو هیأت داوران سینمای دفاع مقدس، عضو هیأت مؤسس و رییس دوره دوم انجمن منتقدان و سینماگران ایران، عضو هیأت رییسه کانون منتقدان فیلم اشاره کرد.

درباره سینمای دفاع مقدس، کتابهای آیینه جادوی شهید آوینی و سینمای اشراقی استاد مددپور در فروشگاههای دفتر نشر معارف، سایت پاتوق کتاب و مراکز توزیع مرتبط موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 30 فروردین 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط