loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی «یادنامه امام موسی صدر»

بیش از سی‌سال از ربودن امام موسی صدر و همراهانش در لیبی می‌گذرد. در این مدت، علیرغم اقدامات مراجع عظام تقلید قم و نجف، علمای بزرگ جهان اسلام، به ویژه در ایران، لبنان و عراق و دخالت شخصیت‌های سیاسی بعضی از بلاد دیگر، متاسفانه مجامع جهانی به اصطلاح حقوق بشری! و سازمان‌های مدعی دفاع از انسان‌ها، هیچ گام مثبتی در راه روشن شدن وضع شخصیت برجسته، جهان اسلام و همراهان وی برنداشته‌اند.

به همین سبب، هنوز از سرنوشت قطعی امام موسی صدر و همراهان وی اطلاع دقیقی در اختیار نیست و بدین ترتیب موضوع ربودن امام موسی صدر، شخصیت مظلوم تاریخ معاصر حتی از سوی محافل سیاسی نظام اسلامی ما مورد پیگیری قاطع و جدی قرار نگرفته است.

یادنامه امام موسی صدر مجموعه‌ای از مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها، عکس‌های تاریخی و اسنادی است که در سه دهه اخیر و در مناسبت‌های مختلف، به قلم و همت دانشمندان، نویسندگان اندیشمندان، رجال سیاسی و شخصیت‌های فرهیخته آشنا با امام موسی صدر منتشر شده است و حیات ایشان را از بدو تولد، رشد و پرورش در ایران و عراق تا اوج شکوفایی و ثمربخشی در لبنان در بر می‌گیرد که اکنون برای بزرگداشت یاد و خاطره آن رادمرد فرزانه و آن مصلح اجتماعی بزرگ، یکجا در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.
استاد سید هادی خسروشاهی در بخشی از پیشگفتاری درباره این مجموعه می‌نویسد: «... درباره چگونگی جمع‌آوری و آماده‌سازی این مجموعه... اشاره به این نکته بی‌مناسبت نیست که جلد اول این مجموعه، یک بار در سال 1375 ش - رمضان 1416 ه- - تحت عنوان ویژه‌نامه مجله تاریخ فرهنگ معاصر در قم منتشر شد و اینک همان بخش، پس از ویرایش لازم و اضافه مباحثی جدید، به ضمیمه جلد دوم، که برای نخستین بار به دست چاپ سپرده می‌شود، در یک هزار صفحه تقدیم علاقمندان می‌شود.
مطالب جلد اول، بیشتر از علما و رجال و شخصیت‌های ایرانی است؛ ولی مقالات و بیانات جلد دوم، بیشتر از عناصر فرهیخته غیرایرانی است که برای ادای دین در قبال عظمت و شخصیت امام موسی صدر، آنها را تحریر و تقدیم دوستان کرده‌اند و با توجه به اینکه امام موسی صدر اصولا شخصیتی فراجناحی بود و رسالت خود را متعلق به همه قشرهای مردم و پیروان همه مذاهب مختلف، اعم از شیعه، سنی، مسیحی، دروز و...، می‌دانست، همگان برای ادای احترام و بزرگداشت یاد او - و هر کدام متناسب با تفکر و اندیشه خود - مسائلی رامطرح ساخته‌اند.‌

یاد‌آوری این نکته نیز ضروری است که این مجموعه، محصول زحمات، تلاش‌ها، کوشش‌ها و پیگیری‌های دوستان و همکاران بسیاری است که در قم و تهران و بیروت، برای تهیه و نشر این اثر، فعال بوده‌اند و خوشبختانه نتیجه زحمات آنان، همین مجموعه تاریخی یا یادگار ماندگاری است که در اختیار دارید و امیدواریم مورد توجه و استفاده شما قرار گیرد.»
مرکز بررسیهای اسلامی - گروه تاریخ - حوزه علمیه قم نیز در بخشی‌ از مقدمه‌ای بر این کتاب می‌نویسد: «... اکنون «ویژه‌نامه امام موسی صدر» در دو جلد - 1000 صفحه - آماده شده است که هم‌اکنون در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد... جلد سومی هم، به - صورت کتابی مستقل، تحت عنوان «حرکت اسلامی لبنان - تاریخ اندیشه» منتشر خواهد شد.‌ جلد اول یادنامه، شامل خاطرات: اقوام، اساتید بزرگوار، علمای بزرگ کنونی و شخصیت‌های برجسته محافل علمی - سیاسی ایران است که روزگاری از همدرسان، یاران‌، دوستان و همکاران امام موسی صدر بوده و سالیان درازی با ایشان بسر برده‌اند. مطالب جلد اول، بتدریج و در طول 15سال گذشته تهیه شده و اکنون، پس از تکمیل در اختیار شما قرار می‌گیرد. درتهیه این مقالات، و ترجمه مباحث جلد بعدی، بعضی از دوستان و همکاران ما در «مرکز بررسی‌های اسلامی - گروه تاریخ» همکاری داشته‌اند.
... جلد دوم ویژنامه که ضمیمه همین کتاب است، شامل شرح زندگی و مبارزات و خدمات امام موسی صدر در لبنان و جهان اسلام بوده و خاطرات جمعی از علما و رجال سیاسی لبنان را بازگو می‌کند... و برای تکمیل موضوع آن، گزارش کاملی از چگونگی مفقود شدن ایشان و همراهان، در لیبی و اسناد و مدارک این حادثه و سپس متن کامل مدارک دادگاه رم و... در آن آمده است که آگاهی از آنها، بسیاری از حقایق را آشکار خواهد ساخت و بر نسل جوان ما، در ایران و جهان اسلام روشن خواهد کرد که با ربوده شدن و غیبت امام موسی صدر، - آن هم در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران - و به وسیله ارتجاع عرب و عمال امپریالیسم و صهیونیستم جهانی، دنیای اسلام چه عنصر والا، برجسته، ارزشمند و بزرگواری را از دست داده است.
... کتاب سوم که شامل تاریخ پیدایش حرکت اسلامی در لبنان و اندیشه‌های این بزرگ مرد تاریخ معاصر دنیای اسلام است، در ضمن سلسله کتابهای: «حرکت‌های اسلامی معاصر: تاریخ، اندیشه، رهبری» بزودی منتشر می‌گردد. و با انتشار مجموعه این سه کتاب، ضمن شناخت و شناسایی امام موسی صدر، پرده از چهره «نفاق» و «جقد عربی» در پشت پرده انقلابی‌گری دروغین هم برداشته می‌شود و در واقع ماهیت واقعی مزدوران وابسته و پیوسته غرب امپریالیست، آشکار می‌شود....»

این کتاب به همراه دیگر کتابهای «نای و نی»، «رهیافت های اقتصادی» نوشته امام موسی صدر و «سید موسی صدر»( کتاب دانشجویی) در فروشگاههای دفتر نشر معارف، سایت پاتوق کتاب و مراکز توزیع مرتبط موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 31 فروردین 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط