loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفانپور: «۱۷۵ اقیانوس» حماسه شاعران برای شهدای غواص است

گردآورنده مجموعه «۱۷۵ اقیانوس» گفت: این اشعار به عنوان یک سند تاریخی در راستای حماسه شاعران به منظور ادای دین به حماسه غواصان محسوب می شود.

پنجشنبه 22 مرداد 1394

آیین رونمایی از مجموعه شعر «175 اقیانوس» که به کوشش میلاد عرفانپور گردآوری شده با حضور گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، علیرضا قزوه، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب، سعید حدادیان و جمعی از شعرا در فرهنگسرای مهر عصر امروز برگزار شد.

*مسئولان در قبال شهدا اثبات نسبت کنند

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگری از این رونمایی گفت: در فیزیک قانونی داریم که میزان دوام و پایداری حرکت بستگی مستقیم به شتاب و مبدأ حرکت دارد و حال در مورد انقلاب نیز این مسئله به همین نحو است و انقلاب اسلامی و حرکت آن که سرچشمه اش خون امام حسین (ع) بوده و مجاهدت امام خمینی و رزمندگان را دارد و اکنون نیز تا زمانی که خون شهدا هست و انرژی دارد این انقلاب ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: برخی بیان می کنند که شهدا غریب هستند در حالی که شهدا غریب نیستند این ما هستیم که غریبیم و آنهایی که جایگاه شهدا را درک نکردند غریبند. امیدوارم خیلی زود کتاب «175 اقیانوس» در کتابخانه عمومی کشور قرار گیرد و حضور من در این مراسم تأکید بر این است که مسئولان بدانند که هر کجا نام و یاد شهدا باشد باید حاضر باشند و اثبات نسبت کنند و این اثبات نسبت برای من و ما مایه افتخار است.

*سایر هنرها برای غواص ها کار خلق کنند

علی محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب در بخش دیگری از آیین رونمایی از کتاب «175 اقیانوس» گفت: ما برای این کار حتی با سردار بابایی مذاکره نیز نکردیم و اکنون اولین دیدار من با ایشان در جریان انتشار این کتاب صورت گرفته است و این نشان می دهد که همه یک خط را دنبال می کنیم.

وی در ادامه گفت: پیش از آمدن شهدای غواص خاطره ای از رزمندگان غواص خواندم و بعد از آن حالی به من دست داد که بعد از آن شعری سرودم که در این کتاب آمده است و آن را با توجه به حالم سروده ام.

مؤدب در پایان سخنانش گفت: چقدر از لحظات جنگ وجود دارد که کاری برایش نشده است و این کار هنوز ابتدای راه است و سایر هنرها باید بعد از این ورود کنند و آثار متناسب خلق کنند.

*«175 اقیانوس» حماسه شاعران برای شهدای غواص است

میلاد عرفانپور که مجموعه «175 اقیانوس» به همت او منتشر شده در این مراسم گفت: اولین کتابی که در 17 سالگی منتشر کردم مرتبط با دفاع مقدس بود و اشعار آن متأثر از شهدای غواص بوده است کتابی خوانده بودم به نام «حماسه یاسین» که خاطرات آقای انجوی نژاد از گردان غواص های کربلای 4 بود که خاطرات دلنشینی در این کتاب وجود داشت و کتاب اول من متأثر از خاطرات «حماسه یاسین» بوده است.

وی افزود: در شعر بعد از انقلاب ما شاهد بودیم اشعار بدون هیچ جشنواره ای سروده شده و اتفاقات کوچک و بزرگ واکنش شاعران را برانگیخته است. در جریان بازگشت پیکرهای این شهدا ما اشعار خوبی می دیدیم و به نظرم رسید که می تواند این اشعار به عنوان یک سند تاریخی در راستای حماسه شاعران به منظور ادای دین به حماسه غواصان محسوب شود.

*گریه های رزمنده عملیات کربلای 4 فضا را بارانی کرد

در بخش دیگری از این مراسم یوسفی که یکی از رزمندگان حاضر در عملیات کربلای 4 بوده است برای سخنرانی دعوت شد وی وقتی برای سخنرانی بالا آمد ادوات غواصی که روی صحنه قرار داده شده بود بوسید و برچشم گذاشت و برای لحظاتی گریست و این حال او جمعیت حاضر را نیز منقلب کرد او پس از آرام شدن گفت بعد از آمدن شهدای غواص یک فضای خاصی ایجاد شد و جو خاصی به جامعه القا کرد و در تبلیغات آن اتفاق از نمادهایی که برای غواصان بود استفاده شد که این نمادها نمایانگر مظلومیت شهدای غواص است و کسانی که اسارت را درک کرده باشند متوجه خواهند شد که شهادت بعد از اسارت چقدر سخت است.

*کربلای 4 زمینه پیروزی کربلای 5 بود

یوسفی در ادامه گفت: از عملیات کربلای 4 همه با شکست یاد می کنند در حالی که اینطور نیست علی رغم اینکه شکست و پیروزی برای جنگ است. ولی عملیات کربلای 5 به فاصله کمی بعد از کربلای 4 آغاز شد و به نوعی می توان گفت کربلای 4 زمینه ساز کربلای 5 بوده و پیروزی را رقم زده است.

او اضافه کرد: در عملیات کربلای 4 آب اروند بسیار سرد بود که بسیاری از رزمنده ها در بدو ورود به آب قلب های شان ایستاده بود و این در حالی بود که رزمندگان کربلای 4 از نخبگان غواصی بودند. آب اروند دارای سرعت بسیاری بوده و پیوسته تغییر مسیر می داده است و گاهی در مسیر خود هرچه بود می شست و رزمندگان ما با این شرایط عملیات را طراحی کرده بودند.

او در پایان سخنانش گفت: یاد کردن از خاطرات دفاع مقدس بسیار سخت است در تمام دنیا با وجود تمام هجمه هایی که علیه جنگ و شهدای ما می کنند اما یادبودهایی حتی از نبردهای داخلی خود نیز ساخته اند و رزمندگان خود را بزرگ می شمارند اما در کشور ما با وجود اینکه رزمندگان هیچ ادعایی ندارند اما نسبت به آنها توجهی صورت می گیرد.

چند تن از شاعرانی که اشعارشان در مجموعه «175 اقیانوس» به چاپ رسیده در این مراسم شعرخوانی کردند و در پایان پس از رونمایی از این کتاب از شاعران، پدیدآورنده و ناشر این کتاب تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط