loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقاومت ترکمن ها را در «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» بخوانید

نویسنده رمان «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» گفت: این رمان فضای مقاومت ملی مذهبی ترکمن ها در برابر روسیه تزاری را روایت کرده است.

پنجشنبه 22 مرداد 1394

یوسف قوجق نویسنده رمان «لحظه ها جا می مانند» در گفت وگویی، از انتشار جدیدترین اثرش با عنوان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی خبر داد و گفت: صحبت این رمان در خصوص مقاومت ترکمن ها از تمامیت ارضی ایران است و این موضوع با دوتار و مسائل بومی و ارزش های قومی آن مناطق گره خورده است.

وی افزود: این رمان فضای مقاومت ملی مذهبی ترکمن ها در برابر روسیه تزاری را روایت کرده است.

این نویسنده در ادامه با اشاره به کتاب در دست نگارش خود گفت: یک رمانی در دست نگارش دارم که دو روایت مجاور هم را پیش می برد که در آن منظومه داستانی امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را روایت می کند. این منظومه در میان ترکمن ها از طریق نقال هایی با نام «دسسان چی بخشی» با استفاده از دوتار نقل می شده است.

وی افزود: در کنار این روایت از زبان این نقالان، مسئله ای مطرح می شود که دعواهای شیعه و سنی است در حالی که این دو مذهب مشکلی با هم ندارند ولی دست هایی در منطقه موجب می شود این دو مذهب با یکدیگر مشکل پیدا کنند و به جان هم بیفتند. خط داستان در این رمان موازی است و با هم پیش می رود. 40 درصد نگارش این کار پیش رفته و ان شاالله تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

قوجق در پایان گفت: در این رمان سعی می کنم رسم نقالی را احیا کنم زیرا نقالی تا نیم قرن پیش بوده ولی امروز کمتر اثری از آن دیده می شود.

بر اساس این گزارش رمان «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» در یک هزار نسخه با قیمت 26 هزار تومان در 447 صفحه منتشر شده است.

در پشت جلد این رمان آمده است: «این رُمان، روایتی از ایستادگی و مقاومت مردم دلیر ترکمن صحرا و شرح دلاوری های مردم این سامان در مقابل توسعه طلبی های روسیه ی تزاری (بعد از معاهده ترکمانچای) در قلعه «گؤک تپه» و به عبارتی، پاسداری از تمامیت ارضی ایران است. جنگی که به انعقاد قرارداد ننگین «آخال» انجامید.»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط