loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«خرد و خردورزی»، ارج‌نامه دکتر ابراهیمی‌دینانی

«خرد و خردورزی» جدیدترین اثر علی اوجبی، نویسنده حوزه فلسفه که آن را به دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، استاد فلسفه، تقدیم کرده است، همزمان با آغاز نمایشگاه تهران منتشر می‌شود.
این کتاب علاوه بر گفت‌وگوی تفصیلی مولف با دکتر دینانی، دربردارنده مجموعه مقالاتی است که از سوی صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه فلسفه برای تدوین این اثر، تألیف و اهدا شده‌اند.

به اعتقاد نویسنده این اثر، انتشار کتاب‌هایی چون ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام و دفتر عقل و آیت عشق، مهم‌ترین آثار این فیلسوف ژرف‌اندیش است که او (دینانی) را از تمامی اندیشمندان معاصر ممتاز می‌سازد. او به فلسفه به مثابه موجود زنده واحد و نه اجزای جدای از هم و به منزله یک جریان سیال و پویا و نه رودهای مستقل و جدای از هم نگاه می‌کند. او پس از سال‌ها زیستن در بوستان‌های فلسفی، از منظری بیرونی و از فراز تارک خرد و خردورزی فلسفه را به تماشا می‌نشیند. گویا دغدغه و درد فلسفی این اندیشمند، متمایز از دیگر فیلسوفان جهان اسلام است. او با تعصب، غیرت و حمیت حکمی به دنبال یافتن خلاءها و کاستی‌های معرفتی است. بی‌تردید راه دشواری که ایشان آغاز کرده‌اند، به طراوت و بالندگی فلسفه اسلامی خواهد انجامید.

نوشتار حاضر مشتمل بر دو بخش کلی است. در نخستین بخش این اثر علاوه بر مقدمه مولف، دورنمایی از حیات استاد غلامحسین ابراهیمی‌دینانی و گفت‌وگوی مفصلی با این اندیشمند فلسفی جای گرفته‌اند.

33 مقاله اهدایی صاحب‌نظران حوزه فلسفه نظیر رضا داوری‌اردکانی، مصطفی محقق‌داماد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، محسن جهانگیری، ایرج افشار، اکبر ثبوت، بهاءالدین خرمشاهی، نصرالله حکمت، محمد خوانساری، فرامرز قراملکی و برخی از علاقه‌مندان به دکتر ابراهیمی‌دینانی، دومین بخش این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از مقدمه نویسنده این کتاب آمده است: «با این که توفیق حضور در کلاس‌های درسی ایشان را نداشته‌ام، برای نگارنده که سال‌هاست از محضر اساتید بنام فلسفه درس آموخته‌ام، دکتر دینانی شخصیتی ممتاز و استثنایی است. چه ایشان نه شرح منظومه و شفا یا اسفار، بلکه گام‌نهادن در مسیر فلسفی‌ اندیشیدن و فلسفی ‌نگریستن را به من آموخته‌اند و از این جهت بسیار وام‌دار ایشان‌ام.»

صفحات پایانی این نوشتار به ارایه تصاویری از غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، استاد فلسفه معاصر اختصاص دارد.

کتاب «خرد و خردورزی» نوشته علی اوجبی از سوی موسسه خانه کتاب در شمارگان 2000 نسخه، 784 صفحه و بهای 100 هزار ریال همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر می‌شود. این ناشر همچنین کتاب «احزاب و گروههای سیاسی پس از انقلاب» رسول جعفریان در دست چاپ دارد.

موسسه خانه کتاب پیش از کتاب «جریانهاو جنبش های مذهبی سیاسی» نوشته استاد رسول جعفریان را منتشر کرده است که در فروشگاههای دفتر نشر معارف، سایت پاتوق کتاب و مراکز توزیع مرتبط موجود و قابل تهیه است.

پنجشنبه 3 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط