loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

۱۰ نامه سر به مُهر از شهریار

جمشید علی زاده از انتشار نامه ها، اخوانیات و تعدادی از سروده های منتشر نشده فارسی و ترکی شهریار در یک مجموعه خبر داد.

چهارشنبه 25 شهریور 1394

جمشید علی زاده، شاعر، محقق و شهریارپژوه در گفت وگویی، با اعلام خبر انتشار سروده ها و نامه های منتشر نشده از شهریار همزمان با سالروز شعر و ادب گفت: این کار شامل فصلی از آثار منتشر نشده از استاد است. این اثر به عنوان دو جلد از مجموعه 10جلدی که درباره شهریار نوشته و گردآوری شده، به چاپ خواهد رسید. قرار است این مجموعه در روز برگزاری کنگره شهریار در تبریز همزمان با روز شعر و ادب فارسی رونمایی شود.

وی با اشاره به جزئیات بیشتر توضیح داد: یکی از مجلدات شامل پنج سروده ترکی از استاد است و مجلد بعدی که با عنوان «دوری ها و دیری ها» به چاپ رسیده، بیش از 30 سروده پارسی از استاد را در خود جای داده است. البته این همه آثار چاپ نشده استاد نیست، تعدادی از منظومه های عاشقانه استاد هم هست که بعدها قرار است به چاپ برسد.

علی زاده با بیان اینکه اشعار مندرج در کتاب «دوری ها و دیری ها» در بازه زمانی 1331 تا 1365 به نظم درآمده اند، ادامه داد: در این سروده ها اخوانیه ای به امیری فیروزکوهی، شعری برای سنگ مزار مادر شاعر، استقبالی از غزل معروف مرحوم صفای اصفهانی، غزلی برگرفته از یکی از احادیث امام علی(ع) و قصیده ای بلند با موضوع انتظار، انتقاد از شرایط پیش از انقلاب و نوید به وقوع یک انقلاب به چشم می خورد.

وی یادآور شد: عمده این سروده ها مربوط به دوره پهلوی دوم است؛ به همین دلیل رویکردهای اعتقادی و مذهبی استاد را نشان می دهد. در این سروده ها دیدگاه های شهریار درباره اوضاع جامعه پهلوی، حزب شیطان و ... دیده می شود. هسته مرکزی سروده های این بخش، شعر انتظار است. شهریار در دهه پایانی حکومت پهلوی اعتقاد داشت و پیش بینی می کرد که انقلابی رخ خواهد داد؛ به همین دلیل در سروده های مهدوی او هم اعتراض را می توان دید و هم نوید را.

علی زاده به بخش سوم این کتاب اشاره کرد و گفت: بخش سوم سروده ها به پاره ای از اشعار شهریار در سال های پس از انقلاب اختصاص دارد. در این بخش اشعاری با مضمون دفاع مقدس، انقلاب و گاه سروده هایی تقدیم شده به برخی از شخصیت ها مانند علامه طباطبایی دیده می شود و این هم به سابقه آشنایی این دو بزرگوار بازمی گردد؛ همان طور که می دانید شهریار با علامه طباطبایی در دوران جوانی، در حوزه هم حجره بودند. در تکمیل این اثر قرابت مضمونی اشعار مد نظر قرار گرفته، به همین جهت کتاب به سه بخش تقسیم بندی شده است.

این شهریارپژوه در ادامه از انتشار نامه های شهریار در مجلدی مجزا از این مجموعه خبر داد و افزود: در یکی از مجلدات این مجموعه نیز فصلی از آثار منثور استاد شامل ترجمه، نامه، اخوانیه، تکذیب نامه و ... است که می تواند جهان بینی استاد را نشان می دهد. مجلد دیگری نیز با عنوان «10 نامه به شهریار» تدوین شده که در آن نامه هایی منتخب از شخصیت های مختلف مانند فریدون مشیری، گلشن آزاده، پدر شهید کامران نجات اللهی و... ارائه شده است. این نامه ها در بازه زمانی دهه 30 تا دهه 60 نوشته شده اند. مضمون نامه ها هم با یکدیگر متفاوت است؛ گاه دربردارنده تقاضاهایی از سوی دوستان است و گاه نامه های محبت آمیزی ست که میان دوستان رد و بدل شده است. تأمل در این نامه ها نشان دهنده علاقه طیف های مختلف مردم به شهریار است.

دومین کنگره شعر شهریار با محوریت «کنگره بین المللی شعر دینی و انقلابی شهریار» با حضور جمعی از اساتید و شاعران کشور همزمان با روز شعر و ادب فارسی در تبریز برگزار می شود. قرار است از نامه ها، اخوانیه ها و سروده های تاکنون منتشر نشده شهریار، در این مراسم رونمایی شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط