loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سه‌گانه یادنامه‌های شاعران انقلاب

«شکفتن در آتش» ویژه قیصر امین‌پور و تالیف جواد محقق از مجموعه سه‌گانه «یادنامه‌ها» است که توسط موسسه هنر رسانه اردیبهشت منتشر می‌شود.
جواد محقق در گفتگو با ایبنا درباره این کتاب گفت: کتاب حاضر مجموعه‌ای از نقد‌ها و نظر‌های شخصیت‌های علمی و ادبی کشور درباره شعر و شخصیت قیصر امین‌پور با محوریت ادبیات دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: ایده اولیه نگارش این کتاب به مناسبت هفدهمین کنگره شعر دفاع مقدس بوده است و در قالب یک مجموعه ۳ جلدی با عنوان «یادنامه‌ها» منتشر شده است.

محقق اضافه کرد: دو جلد دیگر مجموعه یادنامه به یاد سید حسن حسینی و سلمان هراتی منتشر شده است.

وی درباره دلیل انتخاب این ۳ شاعر برای انتشار یادنامه گفت: با توجه به اینکه هر ۳ این شاعران از جمله شاعران پیشتاز شعر انقلاب و شعر دفاع مقدس بوده‌اند و از دنیا رفته‌اند، موسسه هنر رسانه اردیبهشت تصمیم به چاپ این مجموعه برای ادای دینی به این شاعران بزرگ عرصه انقلاب کرد.

محقق درباره بخش‌های مختلف این کتاب توضیح داد: در بخش ابتدایی کتاب پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب با عنوان «آرزوهایی که خاک شد!» آورده شده است و پس از آن مقدمه‌ای از زبان من با عنوان «حرف اول» آمده که در آن سعی داشته‌ام نحوه گردآوری مطالب این کتاب را که اغلب از کتاب‌ها و مطبوعات منتشر شده در گذشته بوده‌اند، ارائه دهم.

وی اظهار داشت: سال‌شمار زندگی قیصر، فهرست آثار و کتاب‌های او و بخشی با عنوان «در نگاه دیگران» شامل اظهار نظرهایی از احمدرضا احمدی، اسماعیل امینی، علیرضا افتخاری، سعید بیابانکی، محمدرضا ترکی، فاطمه راکعی و دیگران از دیگر بخش‌های این کتاب است.

محقق تاکید کرد: بخش نقد و نظر کتاب شامل دو بخش شعر بزرگسالان و شعر نوجوان می‌شود که نقدهایی بر برخی اشعار قیصر توسط سیدحسن حسینی، محمود فتوحی، عبدالجبار کاکایی و پدرام پاک‌آیین در آن آمده است و در پایان نیز عکس‌هایی از قیصر منتشر شده است.

وی در پایان یادآور شد: به دلیل محدودیت زمانی در تالیف این کتاب نتوانستم بخشی از آثار قیصر را در کتاب بیاورم که امیدوارم در چاپ‌های بعد این نقص جبران شود و بتوانم نمونه‌هایی از اشعار قیصر را نیز ضمیمه کتاب کنم.

«خواب گل سرخ» هم یادنامه سلمان هراتی به قلم سید ضیاءالدین شفیعی از مجموعه سه‌گانه «یادنامه‌ها» است که به زودی منتشر می‌شود.
سید ضیاءالدین شفیعی درباره این کتاب گفت: این یادنامه مجموعه مطالبی پیرامون شخصیت و شعر سلمان هراتی با گرایش دفاع مقدس است.

شفیعی ادامه داد: در این کتاب مطالب شاعران و منتقدان راجع به سلمان در کنار زندگی‌نامه کامل او، تعدادی از عکس‌هایش و شعری منتشر نشده گردآوری شده است.

وی تاکید کرد: سعی اصلی من در نگارش این کتاب پرداختن به گوشه‌هایی از زندگی، شعر و شخصیت سلمان بوده که تا کنون کمتر به آنها پرداخته شده بود.

این شاعر درباره شخصیت سلمان توضیح داد: شعر و شخصیت سلمان از چند جهت قابل بررسی است. یکی از این ویژگی‌ها شناسنامه‌دار بودن شعر او بدون تعلیم دیدن زیر نظر کانون ادبی ویژه‌ای باتکیه بر ذوق و طبع شخصی خودش است.

وی اشاره کرد: به خود متکی بودن سلمان در شعر باعث دست‌یابی او به نثر شعری متفاوتی شده است.

شفیعی درباره شخصیت این شاعر افزود: سلمان شاعری صادق، شفاف و زلال بود. او از معدود چهره‌های بعد از انقلاب است که شخصیت شعری و واقعی‌اش بر هم منطبق بوده و تمام ویژگی‌های شخصیتی‌اش در شعرش دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: او در همه قالب‌های شعری از جمله غزل، سپید، نیمایی، دوبیتی و رباعی توانا بود و در بین شاعران بعد از انقلاب به عنوان یک ورودیه زیبا به عرصه شعر نیمایی و سپید محسوب می شد.

در ادامه شفیعی به آثار منتشر شده سلمان از جمله «از آسمان سبز»، «دری به خانه خورشید»، «ازاین ستاره تا آن ستاره»، «گزیده ادبیات معاصر» و «آب در سماور کهنه» پرداخته و پس از آن در بخش کتاب‌شناسی، کتاب‌ها و مقاله‌های منتشر شده او را بررسی کرده است.

مطالب پایانی کتاب هم شامل مطالبی مانند شعر منتشر نشده‌ای از سلمان، سلمان در نگاه برخی از شاعران از جمله موسی بیدج، عبدالجبار کاکایی و یوسفعلی میرشکاک و تعدادی از عکس‌های منتشر نشده او می‌شود.

مجموعه اشعار این سه شاعر انقلاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 12 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط