loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اختتامیه جایزه کتاب سال عاشورا برگزار شد+اسامی ۱۷ برگزیده

نخستین دوره «جایزه کتاب سال عاشورا» با معرفی ۱۷ برگزیده و ۳ اثر تقدیری عصر به کار خود پایان داد.

جمعه 10 مهر 1394


مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جایزه کتاب سال عاشورایی بنیاد دعبل خزاعی عصر روز گذشته (سه شنبه 7 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مسئول ماهنامه خیمه، محمدرضا سنگری دبیر هیأت علمی جشنواره و با حضور اندیشمندان، نویسندگان و ادبا و شاعران در یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد.

* باید بازار معرفت های کاذب را در هم بریزیم

سیدعباس صالحی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: عاشورا ضلع اصلی معرفتی، ایمانی و مناسکی شیعه بوده و هست؛ تشیع نیز به وسیله سه ضلع غدیر، عاشورا و مهدویت استمرار یافت و ماندگار شد و این مفاهیم و باورها پشتوانه اسلام ناب محمدی است.

وی گفت: در این میان عاشورا موتور تحرک معرفت جامعه اسلامی و شیعه، موتور محرک اسلام ناب به شمار می رود و علی رغم اینکه این محرک بازسازی مستمری را برای جامعه اسلامی داشته است، همیشه این دغدغه وجود داشته که از تحرک این موتور کاسته نشود و کارآمدی و کارایی آن در گذر زمان مخدوش نشود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: با همین نگاه، روشنگران دینی نیز دغدغه هایی برای این مسیر داشته اند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد؛ 1- رواج مقوله خرافه گرایی، تحریف گرایی و بدعت گذاری در حوزه مفاهیم و مناسک متعلق به عاشورا، 2- غلبه شور مناسکی و شور معرفتی و ایمانی، 3- تقلید و تکرارهای مضمونی عاشورا، 4- جذابیت های لازم برای بیان ارائه آثار عاشورایی، 5- جلوگیری از شکل گیری پیام های نو در مفاهیم انتقالی عاشورایی، 6- عدم وجود پیام های متناقض و متفاوت از عاشورا.

صالحی تصریح کرد: جایزه کتاب سال عاشورا این نوید را می دهد که ما اندوخته های خوب را پیدا کرده و تقدیر کنیم، بر انباشت های خوبمان بیفزاییم، آثار خوب را به وسیله نقد، خوب تر کرده و غیرمحافظه کارانه به انباشت های رو به تزاید بد هم بپردازیم.

وی ادامه داد: همچنین جایزه کتاب سال عاشورا به ما می گوید که باید بازار معرفت های کاذب را در هم بریزیم و افشاگر چیزهایی باشیم که به نام دین عرضه می شود اما از جان مایه دین ثمری نبرده است.

معاون فرهنگی وزر ارشاد خاطرنشان کرد: در این میان صرفاً برگزاری جشنواره ها و جایزه ها کفایت نمی کند و بخش دیگری به مواجهه ها برمی گردد که خارهایی در کنار گل وجود دارد و امیدواریم گام نو و جهش تازه ای در ادبیات و پژوهش و نرم افزار معرفتی دین باشد که عاشورا قلب و کانون آن است.

* «عاشورا» قصه امروز و دیروز نیست؛ قصه نسل های فرداست

محمدرضا سنگری خطاب به جمع حاضر در جلسه با طرح سؤالاتی مبنی بر با کدام زبان و کدام زوایای عاشورا را باید برای نسل امروز گفت، برای کودکان و نوجوانان که شیفته حادثه عاشورا هستند چه اثر ادبی را معرفی می کنید، اظهار داشت: این دست سوالات زمانی روشن و مشخص می شود که راه طی شده امروز را به درستی بشناسیم و بدانیم چه چیزی در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: هر چه بیشتر پیش می رویم زوایای واقعه عاشورا مشخص تر می شود در صورتی که حوادث مختلف، هر چه از زمان وقوع آنها می گذرد رنگ باخته و به فراموشی سپرده می شوند.حال آنکه عاشورا هر چه از نقطه ولادت فاصله می گیرد پویا، زایا، صیقلی تر و پایا به نسل امروز و فرداها رسیده و بی تردید عاشورا قصه امروز و دیروز نیست بلکه قصه نسل های فردا است.

دبیر علمی نخستین جشنواره جایزه کتاب سال عاشورا با بیان اینکه نبض عاشورا در ظهور، تندتر می زند و به این دلیل ما به آن نیازمندیم، تصریح کرد: اکنون این سؤال مطرح می شود که راز ماندگاری کربلا چیست و فصل درخشان این واقعه کجاست؟!

وی با اشاره به آیه هفتم سوره مبارکه انفال مبنی بر «وَإِذْ یَعِدُکُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَیْنِ أَنَّهَا لَکُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذَاتِ الشَّوْکَةِ»، ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه کریمه به یاران پیامبر(ص) می فرماید: دوست دارید با کدام سپاه روبه رو شوید؛ نیروهای تدارکاتی یا نیروهای نظامی. در ادامه این آیه آمده است که می فرماید شما تمایل داشتید با سپاهی مواجه شوید که «ذات الشوکه» یعنی صاحب نیزه نباشد.

سنگری بیان داشت: یاران امام حسین (ع) اعم از زن و مرد در یاری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفتند دوست داریم اگر 70 بار هم خاکستر شویم دگربار، عاشقانه تر خدمت کنیم.

وی افزود: باید برای نسل امروز با زبانی شیرین تر مسائل واقعه عاشورا را بیان کنیم و در واقع همین انگیزه زمینه ای شد تا کتاب سال عاشورا را در بنیاد دعبل با همکاری مؤسسه فرهنگی خیمه تدارک ببینیم از این رو از ناشران و نویسندگان مختلف درخواست اثر شد که آثار بین سال های 1390 تا 93، جمع آوری شد که در کل به 538 اثر رسید.

دبیر علمی نخستین جشنواره کتاب سال عاشورایی گفت: 26 داور به بررسی آثار رسیده به جشنواره پرداختند که در مجموع 17 اثر برگزیده و سه اثر تقدیری به مرحله نهایی راه یافتند. و اکنون بنده به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه در نقطه ای ایستاده ام که می توانم بگویم در کدام زمینه ها فقر داریم و باید آثار بزرگ را به زبان عاشورایی ترجمه کنیم.

* نخستین جشنواره جایزه کتاب سال عاشورایی نفرات برتر خود را شناخت

در اختتامیه نخستین جایزه کتاب دعبل؛ آثار عاشورایی از نفرات برتر بخش های مختلف این جشنواره تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها به شرح ذیل است:

هنر عکاسی: هادی ایزدی، اثر جامه دران
خوشنویسی: مجتبی ملک زاده، ترکیب بند محتشم کاشانی
هنرهای تجسمی: مهدی فدایی، روزی که شبیه هیچ روزی نیست
پژوهش هنری: مهدی امین فروغی، شعر و موسیقی، سبک تهران قدیم
داستان: حمید گروگان، یاد یار دلبر
تصویرگری و طراحی: مرضیه صادقی، عطر گل سرخ
تصویرگری کودک و نوجوان: فرهاد جمشیدی، قصه عاشورا
ادبیات (شعر): قربان ولیئی، ضربان ذات
ادبیات (داستانی)ک ابوالفضل زرویی نصر آبادی، ما به روایت آه
نوحه: سیدمحمد سادات اخوی، همصدا با جبرئیل
نمایشنامه و تعزیه: غلامعلی نادعلی زاده، این رستخیز عام (5جلد)
نمایشنامه و تعزیه: داود فتحلعی بیگی، دفتر تعزیه 11 و 12
پژوهش ادبی: نرگس انصاری، حسین زبانی دیگر
ترجمه به فارسی: سیدعبدالحسین رئیس السادات، ذبح عظیم
ترجمه به فارسی: غلامحسین انصاری، زینب فریاد فرمند
ترجمه به انگلیسی: عمرالکومو، کتاب طف
مقتل و تاریخ، حجت الاسلام مهدی پیشوایی، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء (ع)
مقتل و تاریخ: آیت الله ری شهری، شهادت نامه امام حسین (ع)
پژوهش فرهنگی: رقیه میرابوالقاسمی، تحول گفتمان در گزارش واقعه عاشورا
پژوهش اجتماعی: جبار رحمانی، آیین و اسطوره در ایران شیعی

نخستین جشنواره کتاب سال عاشورا از میان آثار عاشورایی سال های 1390 تا 1393 برگزار شده است که از این میان 17 اثر توانست به مرحله نهایی راه یابد.

جشنواره کتاب سال عاشورایی با همکاری بنیاد دعبل خزاعی و مؤسسه فرهنگی خیمه به صورت دوسالانه برگزار می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط