loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سه اثر جدید استاد حکیمی

«قرآن»، «خورشید وقتی می وزد» و «الهیات الهی و الهیات بشری» عنوان سه اثر جدید «محمدرضا حکیمی» است که از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شده است.

«محمدرضا حکیمی» مجموعه‌ای برگزیده و مختصر از آثار خود را در قطع خشتی و با صفحات اندک در موضوعات مختلف تدوین کرده است که کتاب «قرآن» اولین اثر این مجموعه است.

کتاب «قرآن» با مقایسه قرآن و دین اسلام با دیگر ادیان الهی، با توجه به نقل قول دانشمندان مختلف و به دور از غرض‌ورزی به این نتیجه می‌رسد که اسلام محمدی به لحاظ یکتاپرستی، دینی ساده و سلیس است که اگر پیروان دیگر ادیان بدان گرایش یابند، نه تنها به آن راضی‌اند، بلکه برای آن‌ها گرایش به دیگر مذاهب باقی نمی‌ماند.

نویسنده در مقدمه یکی از دلایل ماندگاری و استحکام مسلمانان را قرآن می‌داند و عنوان می‌کند که استیلای علمی و مذهبی بر اسلام ممکن نیست؛ سپس برخی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد قرآن را از خود قرآن نقل می‌کند.

در بخش دوم نیز آموزه‌هایی از قرآن برای آگاهی نسل جوان ذکر شده است تا نمونه‌هایی از برتری‌های قرآن را در آموزه‌های آن مشاهده کنند.

این کتاب در قطع خشتی با جلد شومیز در 60 صفحه فروردین 88 از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شده است.

انتشارات «دلیل ما» جلد دوم کتاب «الهیات الهی و الهیات بشری» اثر دیگری از «محمدرضا حکیمی» را نیز منتشر کرده که در دو بخش نظرات و عرصات داوری تقسیم شده است.
بخش اول کتاب شامل نظرات 42 نفر از دانشمندان متقدم و متأخر از اهالی دین، فلسفه و الهیات در طول 12 قرن است و قالب‌بندی حول محور دانشمندان است. در هر عنوان ابتدا نظر آنان طرح می‌شود و سپس صاحب‌نظر معرفی شده و در ادامه نتیجه حاصل شده از نظر آن دانشمند دسته‌بندی و اظهار می‌شود.
توضیحات تکمیلی نویسنده به غنای مطالب افزوده و خوانندگان را از مراجعه به کتاب‌های دیگر در این زمینه بی‌نیاز می‌کند. نکته‌ها، فایده‌ها، توضیحات، یادآوری‌ها نقدها، اشاره‌ها و .. توضیحات دیگری است که غالباً در پایان نتیجه به دست آمده از نظر هر دانشمند از سوی نویسنده کتاب نقل شده است.
بخش دوم کتاب که بسیار خلاصه بیان شده، داوری تفکیک بین شناسنامه مکتب (قرآن و معصومین(ع)) و شناسنامه اهالی فلسفه و عرفان است. در شناسنامه «قرآن و مصعومین(ع) و پیروان آن‌ها بارها و بارها تأکید شده که حکمت واقعی برگرفته از قرآن و حدیث است و در شناسنامه «فلسفه و عرفان» نظرات دانشمندان در رد قاطعانه بر فلسفه و عرفان تأکید شده است.

نتیجه حاصل از کتاب این است که نظر این بزرگان همه و همه بر این بوده که باید بین معارف قرآن، حدیث و معارف فلسفی و عرفانی تفکیک شود؛ زیرا فلسفه و عرفان ما را به سرچشمه زلال اسلام محمدی راهنمایی نمی‌کند. نویسنده در مطلبی تحت عنوان «آفاق تأمل» می‌نویسد: « بنگرید و دریابید که آیا اصحاب «مکتب تفکیک» جز این را می‌گویند که این بزرگان گفته‌اند»

«خورشید وقتی می وزد» هم مجموعه مقالاتی از استاد حکیمی است که در قالب کتاب از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.

از این اندیشمند و متفکر اسلامی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
ادبیات و تعهد در اسلام
امام در عینیت جامعه
بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 1
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 2
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 3
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 4
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 5
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 6
جامعه سازی قرآنی
حماسه غدیر
خورشید مغرب
خورشید مغرب (خلاصه)
دانش مسلمین
سرود جهشها
عاشورا، مظلومیتی مضاعف
قیام جاودانه
مرام جاودانه
نان و کتاب
پیام جاودانه
کلام جاودانه
گزارش

شنبه 19 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط