loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» روانه بازار نشر شد

کتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» به قلم غلامحسین محرمی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

دوشنبه 18 آبان 1394

پژوهش حاضر تلاشی است در راستای تبیین پیشینه تفکر شیعه درباره امامت و پیشینه تاریخی واژه شیعه و واژه های هم­ مفهوم آن، بیان عقیده پیکره اصلی شیعه درباره امامت و تفاوت آن با تفکر شاخه ها و فرقه های جداشده از آن و جلوه های این تفکر در زمان های مختلف.

در این تحقیق تأکید شده که آغاز تفکر شیعه درباره امامت مربوط به عصر پیامبر(ص) است و نخستین کسانی که این عقیده را داشتند، اصحاب آن حضرت بودند.

این تحقیق شامل چهار فصل به شرح فصل اول: مفاهیم و منابع (در مورد شیعه، امامیه، اثنی عشریه ...)، فصل دوم: ادوار تاریخی شیعه امامیه، فصل سوم: مبانی روایی شیعه امامیه اثنی عشریه و فصل چهارم: شیعه اثنی عشریه، استمرار تفکر امامیه است.

در بخشی از مقدمه نویسنده می خوانیم: شیعه امامیه اثنی ­عشریه ـ معتقدان به دوازده امام ـ که یکی از دو گروه بزرگ مسلمانان در جهان به شمار می روند، معتقدند همان فرقه ناجیه ـ مورد اشاره در حدیث نبوی هفتاد و سه فرقه اند؛ زیرا به اعتراف مخالفانشان، رسول خدا(ص) شیعه امیر مؤمنان را رستگاران روز قیامت خوانده و اهل نجات شمرده است.

مصداق شیعه در سخنان پیامبر(ص) نمی تواند گروهی جز شیعیان باشد که بعدها امامیه اثنی­ عشریه نامیده شدند. آنان که دنباله رو اسلامشان­ اند، از عصر پیامبر(ص) شیعه علی(ع) نامیده می شدند؛ هرچند افزوده ­شدن واژه امامیه به سبب تأکید بر مقام معنوی ائمه:، افزون­بر جایگاه صرف سیاسی و واژه اثنی ­عشریه به دلیل عینیت­یافتن اعتقاد به دوازده امام بوده است.

از سوی دیگر، منتسبان به شیعه امامیه اثنی­ عشریه تنها گروهی هستند که برای گمراه­ نشدن از صراط مستقیم، در کنار قرآن به عترت پیامبر(ص) یکی از دو میراث گرانبهای باقی مانده از ایشان ـ تمسک جسته اند و ایمان به سخن پیامبر(ص) را مبنی بر جدا نشدن عترت و قرآن از هم، برای هدایت مردم، در مقام عمل نیز به اثبات رسانده اند.

تنها آنان عترت پیامبر(ص) را مراجع علمی و فقهی می دانند و اگر شیعه امامیه اثنی عشریه نبود، به واقع، گروهی نبود که در کنار قرآن، به عترت نیز چنگ زند و به فرمایش پیامبر(ص) عمل کند. در واقع، اگر اعتقاد آنان درباره امامان دوازده­ گانه معصومشان نبود، مصداق عترتی که از قرآن جدا نمی شود، تا در حوض بر پیامبر وارد شود، شناخته نمی شد و این حدیث پیامبر(ص) مفهوم روشنی نمی یافت.

گفتنی است کتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» به قلم غلامحسین محرمی با قیمت 15000 تومان از سوی گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه فرمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط