loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنجال بر سر لبخند یک برده در کتاب «یک دسر عالی»

دگرگونه جلوه دادن تاریخ در کتاب های کودکان آمریکا اخیرا به موضوعی برای بحث بدل شده است زیرا ناشران و نویسندگان درباره این که چگونه داستان هایی دقیق تر و فراگیرتر درباره گذشته و حال آمریکا بنویسند اختلاف نظر دارند.

دوشنبه 18 آبان 1394

کتاب مصوری برای کودکان با عنوان «یک دسر عالی» که به تازگی با مضمون برده داری منتشر شده به دلیل وجود تصاویری از برده های شاد مورد انتقاد بسیاری از مورخیان قرار گرفته است.

منتقدان این کتاب، نویسندگان آن را به استمرار تصویرپردازی نادرست از دوران برده داری آمریکا متهم کرده اند.

«یک دسر عالی»، نوشته «امیلی جنکینز» با تصویرپردازی «سوفی بلکال» حکایت زندگی 4 کودک از زاویه دیدهای مختلف است. در این کتاب، داستان های موازی روایت شده نمایان گر تاریخچه تغییرات تکنیکی در آشپزخانه است و به کودکان می آموزد که در گذشته و اکنون چه کسانی غذا درست می کرده اند.

این کتاب مصور که برای کودکان 4 تا 8 سال نوشته شده است، با وجود استقبال فراوان مورد انتقاد برخی منتقدین قرار گرفته است. این منتقدان می گویند که بخش 8 صفحه ای که در سال 1810 در کارولینای جنوبی می گذرد، به نوعی پنهان کردن مصائب و مشکلات برده ها در آن زمان محسوب می شود. در این بخش یک برده مادر و دخترش به تصویر کشیده شده اند که در حال آماده کردن دسر برای خانواده ارباب های خود هستند؛ سپس در گنجه ای پنهان می شوند و بقایای دسر درون قابلمه را لیس می زنند درحالی که دختر برده لبخندی رضایت آمیز بر لب دارد.

درپی انتقادات مطرح شده، «جنکینز» با ارسال پیام عذرخواهی در شبکه های مجازی اظهار کرد که این کتاب را به سفارش گروهی با عنوان «ما کتاب های متفاوت می خواهیم» به رشته تحریر درآورده است.

وی گفت: «دریافته ام که کتاب من درحالی فراگیر و امیدوارکننده است، از منظر نژادی حساسیت برانگیز نیز هست. من متوجه اشتباهم شده ام و بسیار متاسف هستم.»

این نویسنده کتاب های کودکان ادامه داد: «اگر چه درباره تاریخ برده داری در آمریکا اطلاعات کاملی وجود ندارد اما من نخواستم زندگی آمریکایی در سال 1810 را نادیده بگیرم.»

این درحالی است که «بلکال»، تصویرگر کتاب هم چنان از کار خود دفاع کرده و گفته است که کودکان درباره تصویر پنهان شدن مادر و دختر برده در گنجه واکنش های مثبتی از خود نشان داده اند.

وی افزود: «منتقدان بیشتر از بی عدالتی نشان داده شده در تصویر هراسان شده اند درحالی که این صحنه کاملا گویای فقدان آزادی در آن زمان است.»

با این حال، منتقدان به سخنان «دان تیت»، نویسنده و تصویرگری که در سال 1829 نخستین سیاهپوستی بود که توانست کتابی را کارولینای جنوبی منتشر کند اشاره می کنند که گفته بود: «کتاب های کودکان درباره برده داری باید رنج ها را نشان دهد.»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط