loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تصمیم گیری استراتژیک» منتشر شد

کتاب «تصمیم گیری استراتژیک» (مطالعه موردی رویکرد موعود گرایی شیعه) تالیف دکتر غلامرضا گودرزی به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. این کتاب در هفت فصل با موضوع تصمیم گیری استراتژیک کلان کشور بر مبنای موعود گرایی شیعه تدوین یافته است.

در قسمتی از مقدمه کتاب چنین آمده است: «در حوزه تصمیم گیری استراتژیک کلان کشور، مطالعات متعددی شده است که اکثر آنها قابل توجه هستند. لیکن آنچه معمولا مورد غفلت واقع می شود. مبنا و اصول حاکم بر متدولوژی ها و مکانیسم های مطرح شده در ادبیات مدیریت است. با توجه به حساسیت بحث تصمیم های کلان و استراتژیک برای کشورها و ضرورت یافتن مدل هایی کاربردی، بومی و مبتنی بر اعتقادات اسلامی و دینی، باید راهکار دیگری جستجو و پیشنهاد کرد.»

همچنین در بخش دیگری از مقدمه نویسنده چنین می نویسد: «کتاب حاضر سعی می کند با بررسی دقیق تر تحولات حاضر در جهان از منظر تصمیم گیری استراتژیک در حوزه سیاستگذاری کلان نشان دهد بستر مهم آینده نگری که در این حوزه مطرح است، عملیاتی و کاربردی و با نگرش اعتقادی تلفیق شده است. به بیان دیگر در تبیین مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور از توجه خاص و ممتاز برخودار خواهد بود.

با عنایت به مجموعه نکات فوق مهمترین اهداف کتاب عبارتند از:
1- شناسایی محورهای اساسی مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاستگذاری،
2- طراحی مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاستگذاری.

مولف برای نیل به این اهداف بسان یک تحقیق علمی با 3 سوال و فرضیه به شرح ذیل کار خود را آغاز نمود. این سوالات و فرضیه ها عبارتند از این که:

1- مولفه های مهم مدل تصمیم گیری استراتژیک در حوزه سیاستگذاری کدامند؟
2- وجه ممیزه اساسی مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاستگذاری چیست؟
3- تفاوت مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاست گذاری با مدل های موجود چیست؟

در پاسخ به سوالات مذکور و بر اساس مطالعات اولیه، فرضیه های ذیل مد نظر قرار گرفتند:

1- تفکر مهدویت وجه ممیزه اصلی مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاست گذاری است.
2- تصویر پردازی، استراتژی انتظار و واکنش فوق فعال در برابر تحولات جهانی از مهمترین مولفه های مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاست گذاری هستند.
3- مدل های موجود تصمیم گیری استراتژیک در حوزه سیاستگذاری عمدتا بر آینده سازی مبتنی است، ولی مدل تصمیم گیری استراتژیک کشور در حوزه سیاستگذاری بر آینده نگری الهی مبتنی است.»

این کتاب در هفت فصل به این شرح تدوین یافته است:

فصل اول: مقدمه؛
فصل دوم: چارچوب مفهومی شامل شش گفتار به شرح: گفتار اول: تصمیم گیری استراتژیک، گفتار دوم: سیاستگذاری عمومی، گفتار سوم: تصمیم گیری استراتژیک در حوزه سیاست گذاری عمومی، گفتار چهارم: چشم انداز، گفتار پنجم: مدیریت اسلامی و گفتار ششم: رسانه؛
فصل سوم: فرجام شناسی و آینده نگری؛
فصل چهارم: مدل های تصمیم گیری استراتژیک در حوزه سیاست گذاری؛
فصل پنجم: انتظار موعود؛
فصل ششم: افق جهانی؛
فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها.

کتاب تصمیم گیری استراتژیک (مطالعه موردی رویکرد موعود گرایی شیعه) تالیف دکتر غلامرضا گودرزی، استادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در شمارگان 1000 نسخه و 269 صفحه و قیمت هرجلد 25000 ریال به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

پنجشنبه 31 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط