loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعالیم اسلام؛ دست‌چینی از موضوعات اسلامی

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین طباطبایی

چاپ اول کتاب «تعالیم اسلام» نوشته علامه سیدمحمدحسین طباطبائی، به کوشش سیدهادی خسروشاهی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.
این اثر، یکی دیگر از تألیفات طباطبائی است که به زبان ساده و برای فهم عموم ـ به ویژه نسل جوان ـ درباره عقاید، اخلاق و عبادات از دیدگاه اسلام تألیف شده است.

تعالیم اسلام، مجموعه قوانین و مقررات فطری است که سعادت دنیا و آخرت بشر را تأمین می‌کند. این تعالیم از جنبه‌های مختلف فلسفی، کلامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی، گوناگون و گسترده است. بی‌تردید گزینش مقوله‌هایی از آن، کار دین‌شناسانی است که بر زوایای آن تسلط و تبحر دارند و نقش آنها را در ارتباط با منظومه دین می‌شناسند.

این اثر حاضر دست‌چینی از موضوعات اسلامی است که به انتخاب و قلم متفکر بزرگ اسلامی، علامه سید محمدحسین طباطبائی در سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام تنظیم شده است و ذیل هر یک از این بخش‌ها، مطالب عمیق و خواندنی طرح شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «اسلام جامع‌ترین و کامل‌ترین ادیان آسمانی است که به تمام نیازهای جسمی و خواسته‌های معنوی و درونی افراد بشر توجه کامل دارد و اشعه تعالیم آن تار و پود وجود انسان را فراگرفته است. اسلام برای رستگاری، راهی را پیش پای بشر قرار داده است که هیچگونه ابهام و اعوجاج و گمراهی در آن نیست، راهی است کاملا صاف و مستقیم: (یهدی الی الحق و الی طریق مستقیم، سوره احقاف، آیه 30) قرآن مردم را به سوی حق و به سوی یک راه و روشی که یکنواخت و از هرگونه تضاد و تناقض دور است، راهنمایی می‌کند. یعنی با گرایش به آن، انسان می‌تواند از توفان حوادث زندگی جان سالم به‌در برد و با به کار بستن آن، انسان با سازمان آفرینش توافق پیدا کرده، هیچگونه تضاد و یا تنافی و یا برخوردی با حرکت عمومی و کمالی جهان پیدا نخواهد کرد و به عظمت هستی بیکران و وظایف عالی انسانی و ایثار در راه تعالی زندگی اجتماعی آشنا خواهد گردید.»

اسلام از نگاه نویسنده، دینی است که از نظر احاطه و جامعیت علمی تمام حرکات و سکنات و رفتار و کردار بشر را تحت نظر عمیق خود قرار داده و برای او حدود و مقررات و احکام مناسبی در اقتضای زمان و مکان وضع کرده است. لذا در تعالیم اسلام از حکم هیچ موضوعی فروگذار نشده است و از این نظر اسلام می‌تواند در هر عصری جوابگوی مشکلات و مسائل گوناگون فردی، اجتماعی، اقتصادی، فکری، قضائی، سیاسی، فلسفی و غیره باشد.

کتاب «تعالیم اسلام» پیش از این توسط ناشران مختلف نیز به چاپ رسیده است. سیدهادی خسروشاهی درباره ویژگی این چاپ می‌نویسد: «آنچه را ما اینک در ضمن مجموعه آثار علامه طباطبائی به علاقه‌مندان آثار استاد تقدیم می‌داریم، دارای اضافات و اصلاحاتی است که برای آخرین بار زیر نظر خود استاد انجام گرفت و مطالب پس از ویرایش لازم، فصل‌بندی و تنظیم به نظر مبارک استاد علامه(ره) رسید و مورد موافقت ایشان قرار گرفت. علاوه بر چهار رساله اصلی ـ‌تعالیم اسلام‌ـ رساله دیگری از تألیفات استاد علامه که تحت عنوان "اسلام و اجتماع" در دی ماه 1342 منتشر شده بود، در پایان این مجموعه و برای تکمیل مباحث آن، و طبق پیشنهاد و صلاحدید خود استاد، آورده می‌شود که همه چاپ‌های بیست‌گانه قبلی ـ و توسط ناشران مختلف‌ـ فاقد آن است. امیدوارم که این مجموعه کامل ارزشمند، برای شناخت عقاید و احکام اسلامی، در بین نسل جوان معاصر هم ـ‌‌‌مانند نسل جوان پیشین‌ـ نقش خاص خود را ایفا کند.»

ناشر کتاب نیز در باره چاپ آثار علامه طباطبائی می‌نویسد: «موسسه بوستان کتاب، آثار حکیم الهی علامه طباطبایی را در 20 عنوان، به کوشش استاد سیدهادی خسروشاهی، منتشر کرده است که بعدا به صورت "مجموعه آثار" در چند مجلد به تناسب موضوع، آنها نیز عرضه خواهند شد. این آثار عبارت‌‌اند از: قرآن در اسلام، شیعه در اسلام، شیعه، رسالت تشیع در دنیای امروز، رسائل توحیدی، انسان از آغاز تا انجام، بررسی‌های اسلام (2 جلد)، روابط اجتماعی در اسلام، آغاز فلسفه، نهایت فلسفه، اصول فلسفه رئالیسم، مجموعه رسائل (3 جلد)، تعالیم اسلام (کتاب حاضر)، سنن النبی، مصاحبات، گلچینی از معارف و مستدرکات. علاوه بر 20 عنوان فوق، با تلاش سایر پژوهشگران، برخی دیگر از آثار علامه (تاکنون 13 عنوان) که جلدهای دیگر این مجموعه است، منتشر و یا آماده انتشار شده است.»

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات، اعلام و مکان‌ها به چاپ رسیده است.

چاپ اول کتاب «تعالیم اسلام» در شمارگان 2000 نسخه، 380 صفحه و بهای 64000 ریال راهی بازار نشر شد.

آثار مکتوب زیر از این فیلسوف برجسته معاصر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

آغاز فلسفه (ترجمه بدایة الحکمه)
اصول فلسفه رئالیسم
اصول فلسفه و روش رئالیسم ج1
اصول فلسفه و روش رئالیسم ج2
اصول فلسفه و روش رئالیسم ج3
اصول فلسفه و روش رئالیسم ج4
اصول فلسفه و روش رئالیسم ج5
انسان از آغاز تا انجام
بررسی اسلامی ج1
بررسی های اسلامی ج2
تعالیم اسلام
رسائل توحیدی (توحید ذاتی، اسماء حسنی، افعال الهی، وسائط فیض میان خدا و عالم مادی)
رسالت تشیع در دنیای امروز
روابط اجتماعی در اسلام به ضمیمه چند رساله دیگر
شیعه
شیعه در اسلام
قرآن در اسلام
مجموعه رسائل ج1
مجموعه رسائل ج2
نهایت فلسفه (ترجمه نهایة الحکمه)
ولایت نامه


شنبه 2 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط