loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابهایی درباره خدا، خلقت، مرگ!

چند پرسش اعتقادی رایج میان مردم و خصوصا جوانان و نوجوانان هست که اگر بخوبی پاسخ نیابند نمی توانند فرد را آرام کرده و به ادامه حرکت آگاهانه وادار نمایند و اتفاقا عمده افراد از کنار آنها می گذرند و در میان روزمرگی آنان را فراموش می کنند مگر در خلوت با خویش! متاسفانه هنوز پاسخهایی مناسب و قابل عرضه به عموم نیز برای این مسائل اساسی زندگی انسان تدوین نشده اند!

اینکه چرا خدایی هست هر چند مورد توجه جدی علمای کلام واقع شده و براهین متعدد برای آن آورده اند اما ضروری جدی نبوده چرا که عموما عقل و فطرت و توجه افراد به مخلوقات، ایشان را به مبدایی رهنمون می سازد، چنانچه در جهان بینی قرآنی می بینیم انگار وجود خدا پیش فرض گرفته شده و بیشتر به پاسخ مشرکان پرداخته می شود و حتی بت پرستان، قائل به خدا معرفی می شوند. اما اینکه چرا خدا یکی است و اصلا خدا چیست و چه ویژگیها و اوصافی دارد؟ چرا جهان و انسانها را آفرید؟و سوالاتی از این دست، نه با پاسخهای کلیشه ای و کلامی مانند "الا لیعبدون..." که با توضیحاتی برون دینی و مستدل پاسخ خواهند یافت و البته ذکر این نکته مهم ناگفته نماند که متاسفانه در جامعه ما حداکثر به "خداشناسی معرفتی" پرداخته و اکتفا می گردد در حالی که شناخت و اثبات "واجب الوجود" برای ایجاد انگیزه عبادت عاشقانه کافی نیست و پس از آن باید "خداشناسی عرفانی" نیز صورت پذیرد که در فرصت دیگری بدان خواهیم پرداخت.

مساله دیگر مرگ و معاد است که اندیشیدن به آن انسان مادی را به پوچی می رساند و همچنین اندیشیدن درباره جهان پس از مرگی که ظالم و مظلوم کنار یکدیگر نشسته اند قابل قبول و عادلانه نمی نماید، لذا سوالات بسیاری ایجاد می شوند و همچنین مساله عدل الهی، تفاوت ها،ظلم ها، نقص ها، آفات، بلایا و... نیز محمل سوالات اساسی بسیار اند.

اگر به توحید و معاد و عدل، مسائلی چون قضا و قدر و جبر و اختیار را هم اضافه کنیم تقریبا همه مسائل فطری عموم مردم جهان و از جمله خودمان را برشمرده ایم که یافتن و نیافتن پاسخ درخور، در جزئی ترین رفتارهای فرد نیز دیده خواهد شد. یک توهم موجود، پیش فرض گرفتن دانستن عمیق این مباحث توسط افراد ظاهرا مذهبی است در حالی که شاهدیم، عمده ایشان نیز در این زمینه از عمق کافی برخوردار نیستند.

ناگفته نماند ممکن است مسائلی چون نبوت و امامت برای جوامع دیگر مورد سوال جدی تر باشند ولی عمدتا برای جامعه ایرانی محمل شبهه سازی اساسی نبوده اند هرچند خود عرصه ای دیگر است شایسته توجه!

برخی منابع مفید: مجموعه جهان بینی توحیدی، عدل الهی، انسان و سرنوشت و...، مرتضی مطهری/مجموعه مباحث اعتقادی و معرفتی، محمدتقی مصباح یزدی/ جهان بینی اسلامی، جعفر سبحانی/ مجموعه مباحث اعتقادی، ناصرمکارم شیرازی/ فلسفه آفرینش،عبدالله نصری/ مجموعه مباحث اعتقادی، محسن قرائتی/ عقائدالامامیه، محمدرضا مظفر/ و...

منبع: وبلاگ آرمانخواهی

جمعه 4 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط