loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاه به کتاب های انقلاب و دفاع مقدس، مقطعی و گذراست

نویسندگان مرتبط : محسن کاظمی

"محسن کاظمی" نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، متولد سال 1348، تهران است. از دانشگاه علامه طباطبایی در رشته کارشناسی اقتصاد فارغ التحصیل شد . درسال 1374 به عنوان "وقایع نگار" جذب هیئت معارف جنگ ارتش شد و تاسال 1377سلسله گزارشهایی از سفرهای میدانی این هیئت تهیه نمود. پاره ای از این گزارش ها درسال 1378 در قالب کتابی با عنوان"یادداشتهای سفر شهید صیاد شیرازی" منتشر گردید." کاظمی "ازسال 1373 همکاری خود را با دفتر ادبیات انقلاب اسلامی آغاز نمود و به گفتگو و مصاحبه با شخصیتهای مختلف سیاسی و مبارز اهتمام ورزید. او یکی از فعالان عرصه خاطره نگاری و "تاریخ شفاهی" است و گزارشها و مقالات بسیاری را تا کنون در جراید و نشریاتی چون دو هفته نامه "کمان" ، ماهنامه"زمانه" و فصلنامه ”مطالعات تاریخی“ منتشر نموده است.همچنین برخی نوشته ها و مقالات پژوهشی – تحقیقی او در همایش ها و نشست های تخصصی ارائه شده است.
ویژگی آثار "کاظمی" در نثر ساده، روان و محققانه است که می تواند به راحتی با خواننده ارتباط برقرار کند. پیوستگی و انسجام مطالب وی چنان است که مخاطب را تا آخر موضوع به دنبال خود می برد. غالب آثار این نویسنده به دلیل بهره مندی از روش علمی تحقیق و استفاده از اسناد و مدارک، مورد اعتنا و توجه دیگر پژوهشگران و نویسندگان است.
تدوین خاطرات "جواد منصوری" (1376)، تالیف" یادداشت های سفر شهید صیاد شیرازی "(1378)، تدوین ونگارش کتاب "شب های مهتابی"
(1383) (اثر برتر نهمین کتاب سال دفاع مقدس در سال 1384 ) ،تدوین ونگارش "خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ) (1384)، تدوین و نگارش "خاطرات احمد احمد" (1385)، تدوین ونگارش "خاطرات عزت شاهی" (1385)و"نوشتم تا بماند" خاطرات مرحوم آیت الله جمی (1387)(برگزیده ن کتاب سال دفاع مقدس در سال1387)،از جمله آثار ارزشمند این نویسنده است.

"محسن کاظمی" پس از موفقیت کتاب خاطرات "عزت شاهی" و کسب جایزه بهترین کتاب خاطره حوزه انقلاب ، در بخش ویژه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، این نویسنده در گفتگو با خبرگزاری نوید شاهد، در مورد نگاهش به این بخش ویژه چنین عنوان کرد:طی سال های متمادی که از برگزاری جشنواره کتاب سال می گذرد،از کتاب های تولیدی در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس ،کتاب شاخصی را نداریم که به جشنواره کتاب سال راه پیدا کرده باشد. به جهت برخی از سیاست گذاری ها این بخش تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
امسال به بهانه سی امین سال پیروزی انقلاب،در بخشی به عنوان بخش جنبی، به بررسی کتاب های انقلاب ودفاع مقدس پرداخته شد، که اگر این مناسبت نبود،ممکن بود این کتاب ها به این جایزه راه پیدا نکنند.

وی اضافه کرد: امسال فقط بخت و شانس بود که به بهانه سی امین سال پیروزی انقلاب،کتاب های حوزه انقلاب و ایثار،جهاد وشهادت مورد بررسی قرار گیرند.
من خیلی امیدوار نیستم که در دوره های آتی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، نگاه به کتاب های انقلاب و دفاع مقدس ادامه داشته باشد و به عقیده من ،این نگاه ها مقطعی وگذرا است.

کاظمی با اشاره به اینکه باید بخش مجزایی برای کتب دفاع مقدس و انقلاب در جایزه کتاب سال در نظر گرفته شود، ادامه داد:کتاب های منتشر شده در زمینه انقلاب و دفاع مقدس مورد کم لطفی قرار گرفته است،برای کسانی که در زمینه دفاع مقدس وانقلاب فعالیت می کنندباید بخش خاصی درجایزه کتاب سال در نظر گرفته شود،چرا که این بخش کمتراهمیت تر از کتاب های سایر بخش ها نیست.

نویسنده "خاطرات عزت شاهی " در خصوص جوایز بخش ویژه ،کتاب سال تصریح کرد: در بخش خاطره ،چون دو کتاب خاطرات "عزت شاهی "و خاطرات" آیت الله فلسفی" انتخاب شدند ،جایزه بطور مشترک بین دو نویسنده تقسیم شد،و مسئله در این جا است که بالاخره این کتاب هایی که حائز رتبه بوده اند، شایستگی داشته اند؟و اگر شایستگی داشته اند پس تقسیم کردن جوایز بین دو نویسنده چه معنایی دارد؟

کاظمی در پایان ضمن ابراز خرسندی از قرار دادن چنین بخشی درانتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی، اظهار داشت: از مسئولین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ،تقاضای تجدید نظر در بخش های مختلف این جایزه را دارم، تا کتاب های ادبیات پایداری تولید شده در طی یکسال هم بعنوان بخشی مجزا، در بخش های اصلی این جایزه ،در نظر گرفته شوند.

کتاب "خاطرات عزت شاهی" از آثار ارزشمند این نویسنده ،خاطرات مردی با سابقه دو دهه مبارزه وقرار گیری در ارکان تصمیم گیری نظام است .
"عزت شاهی"، در میان کسانی که وی را می شناسند،به دلیل مقاومت های مثال زدنی اش به "اسوه مقاومت" معروف است.
وی پس مدتی فعالیت در ارکان تصمیم گیری نظام ، از این حیطه خداحافظی کرده و بنا به دلایلی به شغل آزاد روی می آورد...

در بخشی از این کتاب با عنوان " از قرنطینه تا بندها" ، کاظمی از قول عزت شاهی می نویسد:" در ایام اعتصاب بود که من به زندان قصر وارد شدم ، ابتدا مرا به قرنطینه بردند ، قرار بود 24 ساعت در آنجا باشم ، اما به خاطر وضعیت ملتهب زندان و اعتصاب و اغتشاش زندانیان ، تا ده روز در آنجا ماندم.

در این مدت حدود بیست نفر را جداگانه به آنجا آوردند که پرونده شان سبک بود و زودتر از من آنها را به بند فرستادند ، وقتی می پرسیدم چرا مرا به داخل بند نمی برید ؟ مأمور نگهبان می گفت : اینجا برایت بهتر است ، فکر نکن که اگر به بند بروی به تو خوش می گذرد و یا این که تو از دیگران عقب افتاده ای ، چرا که آلان در آنجا اعتصاب و درگیری و کتک کاری است ، بهتر است همین جا بمانی و راحت باشی.

می گفتم: اتفاقاً من در همین جو و شرایط می خواهم به بند بروم تا اگر برادرانم در آنجا مشکلی یا ناراحتی دارند من نیز در ناراحتی آنها شریک باشم ، ما که نیامدیم اینجا استراحت کنیم ، ما برای زندانی کشیدن آمده ایم ، به شما گفته باشم که من با آنها هستم و قبول شان دارم و هر چه آنها می گویند حرف من هم هست..."

چاپ چهاردهم این کتاب، با شمارگان 2500 نسخه، در 866 صفحه،قطع وزیری، با قیمت11 هزار تومان،توسط انتشارات سوره مهر، منتشر شده است.
این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 5 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط