loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رسانه ها "کتاب" را جریان ساز می کنند

نویسندگان مرتبط : رحیم مخدومی

رحیم مخدومی، نویسنده و خاطره و داستان نویس در باره نخستین کتاب های خود گفت: داستان "فردا پسرم بر می گردد" و کتاب خاطره "جنگ پا برهنه" نخستین کتاب های من هستند که توسط حوزه هنری درسال 1369 به چاپ رسیدند.

وی افزود: از کتاب هایم "آنان که رفتند"، "نرگس"، "چه کسی ماشه را خواهد کشید"، "مالک خیبر"، "پروانه های عرصه خبر" و "جنگ پا برهنه" در جشنواره های انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، شهید حبیب غنی پور و انتخاب بهترین کتاب معلم حائز رتبه شده اند.

مخدومی با اشاره به سبک های موجود در خاطره نویسی و این که آینده خاطره نویسی به لحاظ کمی و کیفی روشن است، گفت: یکی از نعمت های دفاع مقدس خدمت بزرگ آن به ادبیات است. در میان گونه های مختلف ادبی سهم خاطرات از همه بیشتر است. چرا که بی نیاز از زحمت تخیل است. از نقطه نظر فنی هم رفته رفته آزمون و خطاها کم و کمتر شده، کودک خاطره از آب و گل در آمده و به نوجوانی رسیده است. تا همین دو سه سال پیش تعداد آثار خوب در این زمینه انگشت شمار بود. اما امروز با جرات می توانیم تعداد قابل توجهی اثر خوب معرفی کنیم و هرچه جلوتر می رویم، علاوه بر تعدد به تنوع و کیفیت آثار نیز افزوده می شود.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به مولفه های گزینش کتاب ها و جایگاه داوری در جشنواره های دفاع مقدس گفت: مولفه هایی که برای گزینش بهترین کتاب در نظر گرفته می شود تقریباً می توان گفت هر سال یکی است. با تغییر داور مولفه ها تغییر نمی کنند. چه در آن سال ها که آثار بنده توسط داوران محترم برگزیده شد و چه در این سال ها که خودم داور هستم. در خاطره نویسی همه داورها به دنبال پیدا کردن سوژه و نثر خوب هستند. خوب بودن هم معیارهای مشخصی دارد که البته در تشخیص آن سلایق دخیلند، اما نه در حدی که اثر خوب را بد و بد را خوب جلوه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان های متولی دفاع مقدس تا چه اندازه در راه خود موفق هستند و آیا به مطلوب خواهند رسید یا نه ؟گفت: نشر شاهد، سوره مهر، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، روایت فتح و کنگره شهدای استان ها، فعالترین ناشران دولتی اند که به طور جدی کتاب دفاع مقدس چاپ می کنند. اگر هر یک از این ها را لشکرهای ادبیات در نظر بگیریم به این ضعف عمده پی می بریم که جای قرارگاه مرکزی ادبیات دفاع مقدس خالی است. این لشکرها زیر نظر خودشان عملیات می کنند.

مخدومی ادامه داد: هر وقت دلشان بخواهد پیشروی کرده و هر وقت بخواهند متوقف می شوند و کاری هم به کار یکدیگر ندارند. لذا یک وقت می بینی چند لشکر هم زمان می خواهند یک قله فتح شده را دوباره فتح کنند؛ در حالی که قلل مرتفع دست نخورده باقی مانده است.

نویسنده کتاب"فردا پسرم بر می گردد" افزود: یک وقت هایی برای پیشروی سریع، پر قدرت و گسترده نیاز به الحاق است. اما چون قرارگاهی وجود ندارد الحاق هم بی معنی است. شاید فتح یک قله ادبی نیاز به برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد. سال ها ممارست، جمع آوری اطلاعات دقیق، سپس زدن معبر و آنگاه زدن به خط، لازمه فتح قلل است. اما فقط به خط زدن کاری از پیش نمی برد، هرچند بار که تکرار شود و هر چند سال که وقت صرف شود! این ایراد کلی ناشران دفاع مقدس است که اگر حل شود همه را هم زمان به مقصد می رساند.

وی علت روی آوردن به زندگی نامه داستانی و گریز خود از داستان به خاطره نویسی را شباهت این دو به هم به عنوان ابزارهایی دانست و گفت: داستان و خاطره دفاع مقدس برای من ابزار کارند؛ مثل قلم و کاغذ. لذا از هیچ یک به دیگری گریز نزدم. به واقع نمی توانم قاطعانه بگویم اول داستان نوشتم یا خاطره. شاید علت تولد "زندگی نامه های داستانی" یا "خاطره داستان ها" همین بود که سرانجام آن دو ژانر متفاوت به دلیل ضرورت شدید پیوند، به یک ژانر تبدیل شدند.

مخدومی ادامه داد: اولین کتابی که در این گونه ادبی نوشتم "مالک خیبر" بود، تلفیقی از داستان و خاطره بر اساس زندگی سردار شهید محمدرضا کارور. این کتاب را در سال 1375 و برای مجموعه "قصه فرماندهان" نوشتم و این مجموعه در بین کتاب های دفاع مقدس فروش بی سابقه ای داشته است.

نویسنده کتاب"نرگس" درباره برگزاری جشنواره های دفاع مقدس گفت: برگزاری جشنواره ها خوب است ولی کافی نیست. جشنواره ها نیاز به جوانبی دارند که اهمیتش از خود جشنواره بیشتر است، از جمله: اطلاع رسانی جشنواره ها که منجر به تبلیغ کتاب دفاع مقدس می شود، نقد رسانه ای آثار برگزیده، ارتباط مستمر آموزشی و پرورشی با صاحبان آثار برگزیده و به فینال راه یافته و تغییر رویکرد جوایز از سکه به سفرهای معنوی و تجربی مرتبط که بر وسعت و عمق دید مولفان بیافزاید.

وی اظهار داشت: جریان ساز شدن یک کتاب تنها به محتوای آن بستگی ندارد، بلکه مهم تر از آن تبلیغ و توزیع است. مگر نه این است که بعد از مرگ یک مولف و یک شاعر مطرح کتاب هایش به جریان می افتند. آیا پس از مرگ او محتوای آثارش ارتقا پیدا می کنند؟ نه. این رسانه ها هستند که اثری را البته به شرط داشتن قابلیت جریان ساز می کنند. در سطح بین المللی نیز همین طور است. در حال حاضر کتاب های شایسته در حوزه دفاع مقدس کم نداریم. علت جریان ساز نشدن آن ها کم کاری بخش توزیع و برخی رسانه ها ست.

مخدومی ادامه داد: هر سال ما کتاب های قابل را با وسواس برمی گزینیم و به جامعه ادبی کشور معرفی می کنیم. البته بعضی سال ها به طور طبیعی دچار افت و خیز می شویم. اما رسانه ها درباره کدام یک از آن ها جریان سازی کرده اند؟

این نویسنده دفاع مقدس گفت: به عنوان یک مژده ادبی باید مطرح کنم بخش خاطره جشنواره ها خرسند از یک خیزش بزرگ ادبی است و ما مفتخر خواهیم بود که کتاب های مطرح، ماندگار و جریان سازی را در بخش خاطره به جامعه معرفی کنیم تا ببینیم رسانه ها چگونه به وظیفه خود عمل می کنند.

رحیم مخدومی سال 1345 در ورامین متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در رشته علوم تربیتی ادامه داده است. وی معلم است و کتاب هایی که از او منتشر شده، عبارتند از:
آنان که رفتند/ دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏/ 1376.
آخرین بنکه‏/ نشر شاهد و بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان کردستان/ 1383.
آخرین نامه سمیرا / نشر شاهد 1384.
بین دنیا و بهشت‏/نشر شاهد/1384.
پروانه‏های عرصه خبر/نشر شاهد/1382.
تشنه‏/دفتر ادبیات و هنر مقاومت/1372.
جنگ پابرهنه/دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏/1369.
چه کسی ماشه را خواهد کشید/دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏ و
نشر شاهد/1383.
خواب ها و خاطره‏ها/دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏/1381.
دو مجاهد/علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج) (ورامین)/1377.
شصت خاکریز/جهادسازندگی استان تهران، مرکز ثبت و نشر آثار دفاع مقدس، گردان 3 سیدالشهدا؛ موسسه فرهنگی مشتاقان فلاح‏/1377.
شهردار خوبو/علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج) (ورامین)/1377.
فردا پسرم بر می گردد/دفتر ادبیات و هنر مقاومت/1369.
فرمانده من‏/دفتر ادبیات و هنر مقاومت/1369.
لوطی و آتش‏/نشر صریر/1384.
مالک خیبر/کنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه و 36 هزار شهید استان تهران/1377.
مردان درد/دفتر ادبیات و هنر مقاومت/1370.
معلم فراری/دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏/1379.
هرکس کار خودش‏/دفتر ادبیات و هنر مقاومت/1381.
وقتی پرده کنار رفت‏/نشر شاهد/1382.
یک آسمان هیاهو/سوره مهر و نشر شاهد/1385.
سه مزار برای یک شهید

همچنین در این برنامه رادیویی با سجاد واعظی، حافظ ممتاز مسابقات بین المللی عربستان و بسیجی نخبه دشتستانی گفت و گو شد که وی در این برنامه همه موفقیت های خود در زندگی را مدیون انس گرفتن با قرآن کریم و حضور در برنامه های فرهنگی بسیج دانست و بر توجه و اهتمام بیشتر مسؤولین به این فعالیت ها تأکید کرد.

منبع: ایبنا

جمعه 1 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط