loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات روحانی شاعر، آیت‌الله بهجتی(شفق)

نویسندگان مرتبط : حمید سبزواری

کتاب "خاطرات آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق)" شامل سیر زندگانی، تحصیلات، خاطرات دوران طلبگی، مبارزه و فعالیت‌های سیاسی در دوران قبل و بعد از انقلاب به قلم محمد قبادی، توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی منتشر می‌شود._
محمد قبادی، نویسنده کتاب "خاطرات آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق)" در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار داشت: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، در زمان حیات آیت‌الله‌ بهجتی مصاحبه‌ای 4 ساعته با وی درباره سیر زندگانی، تحصیلات، خاطرات دوران طلبگی، مبارزه و فعالیت‌های سیاسی در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی انجام داده بود. بعد از درگذشت آیت‌الله بهجتی، این دفتر تصمیم گرفت خاطرات وی را به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کند.

قبادی خاطر نشان کرد: به همین دلیل بازخوانی خاطرات ثبت شده و جمع‌آوری منابع کتابخانه‌ای برای تکمیل خاطرات صورت گرفت.

وی تاکید کرد: بارز‌ترین نکته در زندگی‌ آیت‌الله بهجتی (شفق)، اشعار سیاسی و انقلابی بودند که علیه رژیم پهلوی سروده‌ است. نهضت امام خمینی (ره)، واقعه 17 شهریور سال 1357، روز جمهوری اسلامی ایران، شهادت مظلومانه آیت‌الله محمد حسین بهشتی و 72 تن از یاران امام به دست منافقین در سال 1360 و آزادی اسرای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از مهم‌ترین سوژه‌هایی هستند که وی درباره آن‌ها شعر سروده است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: آیت‌الله بهجتی (شفق) نخستین شاعر مبارز و انقلابی در میان روحانیون است که پس از سخنرانی امام خمینی (ره) علیه طرح انجمن‌های ایالتی و ولایتی و در تایید موضع امام، قصیده‌ای با مطلع : "درود باد بر این انقلاب پاک، درود / که زیر سایه آن جان ملتی آسود" سرود. این شعر شب همان سخنرانی در خانه امام و در جمعی قرائت شد.

وی در پایان یادآور شد: زندگی‌نامه و خاطرات مرحوم علی ‌اکبر ابوترابی در قالب کتابی با عنوان "پاس یاد پسر خاک" نیز توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در دست چاپ است.

محمدحسین بهجتی(شفق) سال 1313 در شهر اردکان متولد شد. علوم اسلامی را در استان یزد فرا گرفت و در سال 1350 به علت فشار‌های شدید رژیم پهلوی بر حوزه‌های علمیه و تحصیل و تدریس علما به تهران هجرت کرد و به همکاری با شهید محمدعلی رجایی در دبیرستان کمال پرداخت.

این مدرسه به دلیل سرود انقلابی که شعرش را آیت‌الله بهجتی سروده بود، تعطیل شد.

آیت‌الله بهجتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فعالیت های تبلیغی و تحقیقی پرداخت و به تقاضای مردم و اصرار علمای یزد به امامت جمعه اردکان منصوب شد. وی شامگاه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

مجموعه‌ اشعار "بارش نور"، " بهار آزادی"، "سرود سحر" و "سرچشمه خورشید" از جمله آثار آیت‌الله بهجتی (شفق) هستند.

کتاب‌های "در سوگ فضیلت" شامل زندگی‌نامه و متن پیام‌های تسلیت مراجع حوزه، جامعه روحانیت و اهالی شعر و ادبیات به مناسبت درگذشت آیت‌الله بهجتی (شفق) و "در ساحت شفق" (یادنامه‌ نخستین سالگرد رحلت) توسط ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق) به چاپ رسیده‌اند.

یکشنبه 3 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط