loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادبیات مقاومت را به زمان جنگ محدود نکنیم

ابراهیم حسن بیگی گفت: اتفاقی که در طول 8 سال دفاع مقدس افتاد تجربه های شخصی نویسندگانی است که در جنگ حضور داشته اند و آن هایی هم که حضور نداشته اند، با مطالعه و بررسی در این حوزه آثاری را خلق کرده اند و می توان گفت ادبیات مقاومت ایران مستقل است.
ابراهیم حسن بیگی؛ نویسنده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات با بیان این مطلب گفت: بخشی از ادبیات مبارزه پیش از دفاع مقدس را نیز اصطلاحا ادبیات مقاومت می نامند، یعنی داستان هایی که پیش از انقلاب با موضوع مقاومت در مقابل رژیم شاه، زندان رفتن ها، شکنجه دیدن ها و مقاومت های در زندان نوشته می شود.
وی افزود: باید توجه داشت که داستان های با موضوع مبارزه در ایران بیشتر با عنوان ادبیات مقاومت مطرح می شوند اما گاهی در ذیل تقسیم بندی کلی تری به نام ادبیات انقلاب هم می آیند.
به گفته این نویسنده آن چه که در ایران رواج دارد این است که ادبیات مقاومت را همان ادبیات هشت سال دفاع مقدس می دانند.
مبارزه در برابر هر ظلمی ادبیات مقاومت است
حسن بیگی اظهار کرد: ادبیات مبارزه در بخش های مختلف از جمله مقاومت در برابر رژیم، خوانین و ... پیرامون ظلم نوشته می شده و بیشتر جنبه اجتماعی دارد و از آن جایی هم که خیلی گسترده نیست، بنده علاقه ای ندارم آن را ادبیات مقاومت تعریف کنم.
وی با تاکید بر این که "ادبیات 8 سال دفاع مقدس، ادبیات مقاومت است"، گفت: این به معنایی نیست که ادبیات مقاومت را به زمان جنگ محدود کنیم چراکه ما هنوز هم درباره جنگ می نویسیم و می توان به صورت عام تر هر نوع مبارزه و دفاع در برابر هر ظلمی را ادبیات مقاومت نامید.
نویسنده رمان «محمد (ص)» معتقد است حق جویی و حق طلبی که منجر به مقاومت می شود در طول زندگی هر انسانی ممکن است اتفاق بیافتد و چندان ربطی به جنگ های برون مرزی ندارد.
وی با اشاره به ترجمه آثار ادبیات مقاومت در ایران، ادامه داد: هر چند در ایران از داستان های جنگی دنیا از جمله جنگ جهانی دوم آثار زیادی ترجمه شده و به چاپ رسیده اما نه تعدادشان و نه تاثیرشان به گونه ای نیست که بگوییم نویسندگان در این زمینه از ما تاثیر گرفته اند.
حسن بیگی افزود: اتفاقی که در طول 8 سال دفاع مقدس افتاد تجربه های شخصی نویسندگانی است که در جنگ حضور داشته اند و آن هایی هم که حضور نداشته اند، با مطالعه و بررسی در این حوزه آثاری را خلق کرده اند و می توان گفت ادبیات مقاومت ما مستقل است.
وی با بیان این که ادبیات مقاومت در هیچ کجای دنیا تاریخ مصرف ندارد و جهان شمول است، تصریح کرد: ادبیات مقاومت مختص ما ایرانی ها نیست و اگر خوب پرداخته شود مربوط به همه دنیا می شود چراکه زندگی به عنوان یک دستمایه در آن مطرح شده است.

از این نویسنده کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
روزگار با ما چه کرد ؟
سالهای بنفش
شته ها و شکوفه ها
عکس روی درخت
فصلی از باران
محمد رسول الله(ص)
مرگ در مرداب
معمای مسیح
چشم ها و گوشها ی شاه
یک مهره کوچک

چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط