loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ شفاهی، تریبون را در اختیار طبقات ساکت جامعه می گذارد

نویسندگان مرتبط : محسن کاظمی

محسن کاظمی در نشست بررسی "خاطرات عزت شاهی" تاکیدکرد: تاریخ شفاهی در دنیا متعلق به طبقات خاموش و ساکت جامعه و خاطرات کسانی است که شناخته شده نبودند اما الان چهره شده اند.

محسن کاظمی، نویسنده "خاطرات عزت شاهی" در ابتدای نشست به توضیح نحوه آغاز کار تاریخ‌نگاری پرداخت و گفت: زمانی که وارد بحث تاریخ‌نگاری شدم، شناخت عمیقی از انقلاب نداشتم و کار خود را در کنار استادانی چون فخرزاده، هنگام مصاحبه‌هایشان آغاز کردم.

وی ادامه داد: کار خود را با تصور نداشتن تجربه مخاطبان از انقلاب و سئوال‌هایی که ممکن بود ذهن آن‌ها را مشغول کرده باشد، ادامه دادم؛ با این نگرانی که در نوشتن رویدادها و حوادث دخل و تصرفی نشود. این دقت‌ها سبک خاطره‌نگاری امروز من را آفرید.

نویسنده "خاطرات عزت شاهی" با اشاره به علل پدید آمدن این سبک تاریخ‌نگاری، تصریح کرد: این سبک، پدید آمده از یک نیاز بود که ابتدا در ذهنم برای شناخت انقلاب وجود داشت.

کاظمی سپس به تفاوت‌های فضای مصاحبه با خاطره‌گویان اشاره کرد و اظهار داشت: رفته رفته راوی بر اساس نوع خاطرات و تمایلات سیاسی و علایق روحی در فضایی خاص از خاطراتش سخن می‌گوید و در خاطرات راه پیدا نمی کند مگر این که به شکافته شدن فضای انقلاب کمک کند.

وی درباره دست‌یابی به سوژه‌های تاریخ‌نگاری خود، گفت: با ورود به تاریخ معاصر ازدید کسانی که نقش آفرین بودند، به سرنخ‌هایی رسیدم. در واقع تاریخ‌شفاهی سرنخی است که کشیده و باز می‌شود. به طور مثال، از خاطرات جواد منصوری به احمد احمد و از هر دو اینها به عزت‌شاهی رسیدم.

محسن کاظمی تاکید کرد: پس از انتشار چاپ هفتم "خاطرات عزت‌شاهی"بخشی را به انتهای این کتاب افزودم و نشانی تمام نقدهایی را که تا آن زمان به این کتاب شده بود، در بخش انتهایی وارد کردم. (این کتاب اکنون به چاپ 19 رسیده است).

نویسنده خاطرات احمد احمد، به چارچوب اصلی کار در کتاب خاطرات عزت شاهی اشاره کرد و ادامه داد: چارچوب اصلی کار، تاریخ‌شفاهی است که از اسناد کمک می‌گیرد؛ اما این به معنای عدم استفاده از خاطرات مکتوب نیست، گفتار یک فرد است که تبدیل به نوشتار می شود. در واقع تاریخ‌شفاهی در دنیا، متعلق به طبقات خاموش و ساکت جامعه است. تاریخ‌شفاهی، خاطرات کسانی است که شناخته شده نبودند اما الان چهره شده‌اند.

رحیم نیکبخت، مسوول واحد تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بحث خود را با اشاره به عدم ورود دانشگاه ها و مراکز علمی به عرصه تاریخ‌نگاری آغاز کرد و گفت: در حوزه ورود مراکز علمی به بحث تاریخ‌نگاری دچار فقدانیم.
وی به برخی از ویژگی‌های "خاطرات عزت‌شاهی" اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به فعالیت‌هایی که خارج از کشور برای تطهیر نظام شاهنشاهی صورت می‌گرفت، این کتاب پاسخ کوبنده‌ای به این جریان‌ها بود. همچنین در تدوین کتاب، نوآوری‌هایی از جمله توضیح عکس‌ها با توجه به خاطرات راوی آمده است.

نیکبخت در پایان تاکید کرد: در کتاب "خاطرات عزت شاهی" مرز خاطرات، تاریخ شفاهی و پژوهش در هم آمیخته شده که نمی‌توان آن را خاطرات مستقل یا پژوهش مستقل نامید.

نشست بررسی کتاب "خاطرات عزت شاهی" عصر سه شنبه 22 اردیبهشت، با حضور محسن کاظمی، حبیب الله اسماعیلی و رحیم نیکبخت در سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

از محسن کاظمی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
خاطرات عزت شاهی
خاطرات خانم مرضیه حدیدچی(دباغ)
شب های بی مهتاب
معارف جنگ (ناگفته هایی از شهید صیاد شیرازی)

چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط