loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار اشعار زندانیان در بند ساواک

"سپیده سحر" شامل اشعار و نغمه‌های زندانیان سیاسی در بند ساواک با تدوین محمود رضویان، توسط موزه عبرت ایران منتشر شده است._
در این کتاب 47 قطعه‌ شعر‌ و از جمله؛ "رایت انقلاب"، "سوگند یک شهید"،‌ "آخرین سحرگه بهمن"، "هفده شهریور"، "میهن شهیدان"، "یاسرم را تو ببوس" و "مرغ سحرخیز" تدوین شده است.

در مقدمه کتاب "سپیده سحر" آمده است: "این مجموعه حاصل 35 سال راه‌های سخت و صب‌العبور، از میان دود و آتش، شکنجه و خون و زندان‌های رژیم ستمشاهی به ویژه قزل قلعه، قصر، اوین و کمیته مشترک ضد خرابکاری شاه خائن است.

سرایندگان این اشعار از خوف دست‌اندکاران رژیم پهلوی، امکان اظهار آن را آشکارا نداشتند و به صورت اشعار انقلابی و بدون تخلص در اختیار مبارزان و مجاهدان دوران مبارزه علی رژیم شاهنشاهی قرار می‌دانند. از این رو سرایندگان تعدادی از این اشعار مشخص نیستند.

حاملان این اشعار آن‌ها را سینه به سینه حفظ و به دیگران منتقل کرده‌اند و مضامین عمیق و بلند بسیاری از آن‌ها، مونس و همدم شب های تاریک سلول‌ها، شکنجه‌گاه‌ها و میادین اعدام دوران طاغوت و ستم‌شاهی پهلوی است.

اوایل دهه 50 شرایط جامعه ایران روز به روز سخت و سنگین بود، ترس و وحشت، سکوت و خفقان در مجامع فرهنگی و اجتماعی سایه انداخته و شاعران و نویسندگان متعهد، وعاظ و علما مجبور بودند که با کنایه و اشاره انتقادات خود را علیه رژیم پهلوی بیان کنند."

در قسمتی از شعر "رایت انقلاب" سروده "نعمت میرزازاده" آمده است: «شد روشن از فروغ سحر طارم کبود / نقاش صبح، رنگ شب از آسمان زدود / بگریخت از شراره مشرق غبار شب / چون از مهیب شعله آتش غبار دود / خون شفق دوید به رخسار پاک صبح / گفتی که روی صبح به ناخن یکی شخود ...»

در بخش پایانی کتاب تصویر دست‌نوشته‌های اشعار زندانیان سیاسی در بند و عکس‌هایی از شهدای کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک آورده شده است.

کتاب "سپیده سحر" در قطع رقعی و 169 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهای 23 هزار ریال توسط موزه عبرت ایران به چاپ رسیده است.

از انتشارت موزه عبرت ایران، کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آن روزهای نامهربان
از دانشگاه تهران تا شکنجه گاه ساواک
شکنجه گران می گویند
یادداشتهای زندان

دوشنبه 4 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط