loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ای مردم! بدانید من فاطمه ام

نویسندگان مرتبط : عزالدین حسینی زنجانی

آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی، مؤلف کتاب «شرح خطبه حضرت زهرا (س) »، با تقسیم­ بندی خطبه به 12 بند با عناوین: حمد و ثنای الهی، توحید و صفات الهی، نبوت، قرآن و فلسفه احکام، ای مردم! بدانید که من فاطمه­ ام، بازگویی دوران رکود پس از انقلاب، محاکمه خلیفه از طرف حضرت زهرا (س)، صدیقه طاهره و آنان که حق را یاری نکردند (انصار)، پاسخ خلیفه، پاسخ صدیقه طاهره، فاطمه (علیها السلام) و مردم، فاطمه و علی (علیها السلام)، به شرح آن پرداخته اند.

بعد از رحلت رسول­ الله (ص)، سرزمین فدک که توسط ایشان به حضرت زهرا (س) هدیه شده بود، توسط خلیفه اول غصب و کارگزارهای حضرت، از آن منطقه بیرون رانده شدند. بعد از این واقعه، حضرت فاطمه (س) با حاضر شدن در مسجد پدرشان به ایراد خطبه­ ای پرداخته­ اند، که در طول تاریخ به نام خود حضرت و یا خطبه فدکیه، مشهور است و در آن ضمن بیان بلندترین معارف الهی و دفاع از حقانیت خاندان پیامبر، بر مالکیت خود بر فدک تصریح نمودند. امروز یکی از کتاب­ هایی که در مورد این خطبه­ ی بلیغ و عمیق نوشته شده است را با هم مروری می­ کنیم:

کتاب «شرح خطبه حضرت زهرا (س) »، تألیف آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی می ­باشد. آیت الله زنجانی متولد سال 1300 شمسی در زنجان و از شاگردان آیت الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی، از مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه مشهد می­ باشند.

مؤلف محترم در مقدمه کتاب، ضمن بررسی سند خطبه بر صحت انتساب آن به صدیقه کبری (س) از نظر تمام علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت تأکید می­ نمایند. سپس گوشه­ ای از تاریخچه سرزمین فدک را بیان نموده و هدف از پیگیری این مسئله توسط دختر رسول خدا و سایر معصومین (علیهم السلام) را تشریح می­ کنند.

ایشان با تقسیم­ بندی خطبه به 12 بند با عناوین: حمد و ثنای الهی، توحید و صفات الهی، نبوت، قرآن و فلسفه احکام، ای مردم! بدانید که من فاطمه­ ام، بازگویی دوران رکود پس از انقلاب، محاکمه خلیفه از طرف حضرت زهرا (س)، صدیقه طاهره و آنان که حق را یاری نکردند (انصار)، پاسخ خلیفه، پاسخ صدیقه طاهره، فاطمه (علیها السلام) و مردم، فاطمه و علی (علیها السلام)، به شرح آن پرداخته اند.

روش آیت الله زنجانی در تألیف این کتاب بدین گونه است که ابتدا متن قسمت مورد نظر از خطبه را به همراه ترجمه آن ذکر نموده و سپس در قسمتی با عنوان «توضیح مفردات» به بیان معنای برخی از واژگان آن خطبه در کلام عرب و در قرآن می­ پردازند. مؤلف، سپس به شرح و توضیح مبسوط جمله به جمله­ ی آن بند همت می­ گمارد.

نویسنده با بهره­ مندی فراوان از معارف اسلامی و تفحص دقیق در منابع سنی و شیعی، در جای جای کتاب، به مناسبت جملات و بعضاً کلمات زهرای مرضیه (س)، با گشودن باب مستقلی به مباحث تفسیری، روایی، کلامی، فلسفی و تاریخی متناسب و مربوط به آن قسمت از سخنان حضرت، به صورت گسترده و عمیقی می­ پردازند.

روش موشکافانه، زبان روان و استدلالی کتاب و جامعیت بحث­ های صورت گرفته در آن، خواننده را با منظومه ­ی قابل توجهی از معارف بی­کران الهی آشنا نموده و عظمت این خطبه و مقام بی­ نظیر گوینده­ ی آن؛ کوثر رسول خدا، فاطمه­ ی اطهر (س) و در عین حال مظلومیت و پایمال شدن حق و حقوق ایشان را بیش از پیش آشکار می­ نماید.

مؤلف برای تکمیل بحث و آشکار شدن بیشتر حقایق، در پایان کتاب، خطبه­ ی حضرت زهرا (س) خطاب به زنان انصار را آورده و به همان شیوه­ ای که در بالا بیان شد، به شرح آن پرداخته است.

پایان بخش کتاب، فهرست آیات، روایات، افراد، معصومان (ع)، کتاب­ ها، مکان­ ها و اشعار به کار رفته در کتاب است.

این کتاب که برگزیده­ ی پنجمین دوره کتاب سال ولایت در سال 1382 می­ باشد، در سال 87 دهمین چاپ خود را توسط انتشارات بوستان کتاب، در 704 صفحه و به قیمت 9000 تومان، پشت سر گذاشت.

منبع: موج چهارم/ نوشته سید جواد حسینی نامی

این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.



جمعه 8 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط