loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار دو جلد از مجموعه در مکتب عشق درباره عرفای معاصر

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین طباطبایی

دو جلد از مجموعه در مکتب عشق، زندگی عرفای معاصر منتشر شد. چاپ اول کتابهای «آن مرد زیبا» و «مردی که زیاد می‌فهمید» نوشته سیدمحمد سادات اخوی از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی منتشر و روانه بازار نشر شد.
«آن مرد زیبا» اثری است درباره علامه طباطبایی، یکی از اوتاد زمان و فیلسوفان نامدار معاصر و «مردی که زیاد می فهمید» درباره آیت الله قاضی.

نویسنده در بخشی از پیشگفتار کتاب «آن مرد زیبا» درباره علامه طباطبائی می‌نویسد : «آن مرد زیبا، متولد روستای شادگان از روستاهای همسایه شهر تبریز بوده و در پنج سالگی، مادرش را هنگام به‌دنیا آوردن تنها برادرش (آقا سیدحسن طباطبایی ـ معروف به الهی) از دست داده و پدر نیز در سن 9 سالگی او، فوت کرده است. طبیعی است که فرزندی اینگونه، زندگی دشواری داشته و باور می‌کنیم اگر به خاطر مشکل مالی، از نجف برگشته و تحصیل علوم دینی را رها کرده باشد. بیش از چهل سال انس پیوسته با قرآن و خواندن و نوشتن درباره آن، هر روح ساده‌انگاری را به اوج نسبی می‌رساند؛ چه برسد به نابغه‌ای مانند علامه که در ریاضیات، معماری، نجوم، علوم غریبه، ادبیات(فارسی و عربی) و حتی ورزش‌هایی مانند شنا و سوارکاری، مهارت و سواد علمی شایسته‌ای داشت.»

تبار مادری علامه بزرگوار سید محمدحسین حسنی‌حسینی طباطبایی، به سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌رسد و خاندان پدری او نیز از فرزندان حضرت امام حسن(ع) بوده‌اند. علامه، کتاب‌هایی را که در شادآباد تبریز نوشت و با اسم کاملی که ابتدای این بخش کوچک آمده، منتشر کرد.

سیدمحمد سادات اخوی از دوران تحقیقات خود چنین یاد می‌کند: «در مسیر نوشتن این کتاب، آثار فراوانی را خوانده و با آدم‌های گوناگونی نشسته و برخاسته‌ام. شخصیت علامه، آدم‌های زیادی را اسیر بزرگی خود کرده و کتاب‌های گوناگونی را نوشته‌اند. تعداد کتاب‌هایی که درباره او نوشته شده و شخصیت عمیقش را ستوده‌اند، زیاد است. دیدگاه‌های گوناگون، علامه را وصف کرده‌اند و هر نویسنده، از نگاهی تازه تلاش کرده تا او را به مخاطبانش بشناساند... اما هنوز به قول حافظ بزرگ: راز جمالش سربسته است.»

اگر بخواهیم بررسی کنیم علامه چه عملکردی داشت، شایسته‌ترین منبعی که در در دسترس قرار دارد، تفسیر ارزشمند المیزان است. علامه در این تفسیر، آیه‌های قرآن شریف را به کمک خود قرآن و آیه‌های دیگر تفسیر کرده و چنان دقیق و استادانه نوشته که بسیاری از پژوهشگران به اشتباه، ابداع این شیوه را به خود علامه نسبت داده‌اند، در صورتی که خود علامه تأکید کرده که شیوه «تفسیر آیه با آیه»، روش پسر عمو و استاد علامه، عارف نامی و فقیه بزرگ، زنده یاد آیت‌الله قاضی است.

در این کتاب 40 داستان از زندگی آن پیر فرزانه نقل شده است تا خوانندگان بیشتر با سیره ملکوتی وی آشنا شوند.

همچنین در آخر کتاب دو بخش با عناوین «کوزه گلی» و «زورق بر دریا» به چاپ رسیده است که نویسنده بخش‌های مختلف کتاب را چنین معرفی می‌کند: «روایت‌ها، باز‌آفرینی شده‌اند تا اگر کسی (مانند نویسنده کتاب حاضر) دچار دغدغه مداوم "زندگی مومنانه در دنیای امروز" است؛ بتواند علامه را از آنچه که بوده، نزدیک‌تر به دنیای امروز ببیند. بخش کوزه گلی را بر اساس کتاب جناب رخشاد نوشته‌ام و مجموعه‌ای از ظرف‌های ظریف و کوچک را زیر باران دانش دینی علامه گذاشته‌ام تا برای شما، طراوت داشته باشند ... وقتی نوشتن روایت‌ها تمام شد، کف دو دست را به هم نزدیک کردم تا جرعه‌ای از نهر زلال توصیف علامه از شخصیت پیامبر اکرم(ص) بردارم... چنان روح‌بخش و شورانگیز بود که همه کتاب سنن‌النبی علامه را برای چندمین بار خواندم و کلیدهایی را از کتاب‌، برگزیدم تا ببینم کدامشان به قفل روح من که ساکن جهان معاصرم، می‌خورد. عنوان این انتخاب را هم "زورق بر دریا" گذاشتم تا شاید دریای مهربانی، سید‌المرسلین، محمد مصطفی(ص)، ما را غرق محبتش فرماید... و اگر چنین شود، یقین دارم که بخش مهمی از عنایت نبوی را به روح بلند هر دو داماد فاضل علامه، زنده‌یادان دکتر جواد مناقبی و شهید قدوسی هدیه خواهم کرد. یادآوری این نکته لازم است که در بخش «زورق بر دریا» شاهد دو فصل کوچک خواهید بود. سطرهای آغازین آن، دغدغه‌های نویسنده است که در نهایت، شبیه دغدغه‌های فصل کوچک بعدی‌اند.
سطرهای پایانی هر بخش "زورق..." نیز دقیقا کلام یا اشاره یا سیره حضرت رسول اکرم(ص) است. شماره‌ای که برای هر نکته در پایان آن خواهد آمد، شماره‌ای است که در کتاب اصلی به آن نکته داده شده است.
روح کلی کتاب، شبیه مسیر پنهان کتاب‌های دیگر این مجموعه است و مانند آنها به اندازه‌ای نزدیک شخصیت شده‌ام که حس کرده‌ام برای مشتاق کردن مخاطب لازم است... و هرگز نمی‌خواهم این کتاب، شما مخاطب بزرگوار را از مطالعه بیشتر درباره شخصیت گرامی علامه باز دارد یا کتاب‌های مرجع خود را از مراجعه مخاطبان، محروم کند.»

چاپ اول کتاب «آن مرد زیبا» در شمارگان 3000 نسخه، 132 صفحه و بهای 12000 ریال راهی بازار نشر شد.

چهارمین جلد از مجموعه در مکتب عشق fبا عنوان «مردی که زیاد می‌فهمید» سرگذشت عارف شاخص سیدعلی قاضی طباطبایی تبریزی به قلم سیدمحمد سادات‌اخوی از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی منتشر شد.

کتاب حاضر در چهار بخش با عناوینی چون؛ خشت اول، حلقه پروانه‌ها، شبیه ما و از گلوی «عبد»الله طراحی و تنظیم شده‌است.

مؤلف در بخشی از متن آورده‌است: آن روز، سید از هر روز، زودتر به راه افتاد. هم تند راه می‌رفت و هم مثل همیشه سرش را پایین انداخته‌بود تا وقتی از کنار قهوه‌خانه می‌گذشتیم، قهوه‌چی تعارف نکند که برود و چای بخورد اما سید ناگهان ایستاد ... کمی عقب رفت و توی قهوه‌خانه را نگاه کرد. یک روحانی با قد متوسط و انگشت‌های حلقه شده در هم روی تخت نشسته بود و زیر لب ذکر می‌گفت...

از موضوعات این کتاب می‌توان آدم‌های آمده و نیامده، همه چیز از بالا، آینه تیره، ماه پشت ابرها، خبری از بی خبری، بلور تیره، طلاهای خاکی، پول کثیف و روح برگشته را نام‌برد.

کتاب «مردی که زیاد می‌فهمید» را شرکت سهامی کتاب‌های جیبی در 120 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و بهای 10000 ریال به بازار کتاب عرضه کرده‌است.

منبع: ایبنا

یکشنبه 10 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط