loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «استراتژی آمریکا در قبال جهان اسلام» و «سیاست خارجی ترکیه»

«استراتژی آمریکا در قبال جهان اسلام» و «سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه» از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد.
استراتژی آمریکا در برابر کشورهای مسلمان و خاورمیانه در کتابی با عنوان «استراتژی آمریکا در قبال جهان اسلام» اثر شانی هرمزی منتشر شد. این نوشتار به بررسی سیاست حکومت و دولت آمریکا در مقابل جهان اسلام و خاورمیانه و رابطه کشور آمریکا با خاورمیانه می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: «استراتژی آمریکا در قبال اسلام و مسلمانان نیازمند شناخت مختصات جهان اسلام از منظر سیاستمداران و صاحب‌نظران آمریکایی از یک سو و تعیین میزان اهمیت آن در بستر امنیت و منافع ایالات متحده از سوی دیگر است. این‌که تا چه اندازه منابع منفعتی آمریکا در حوزه کشورهای اسلامی قرار گرفته است و تا چه میزان تفکرات و اقدامات گروه‌های متنوع اسلامی منشا فرصت و یا تهدید را برای امنیت آمریکا فراهم می‌کنند، منعکس کننده اولویت این مقوله در چگونگی تعریف سیاست خارجی ایالات متحده می‌باشد.»

این نوشتار در هفت بخش با عنوان‌های «بنیادهای استراتژی امنیت ملی ایالات متحده»، «رویکرد دولت آمریکا به اسلام پس از 11 سپتامبر»، «اسلام و الزامات سیاست خارجی آمریکا»، «تنگناهای هویتی مسلمانان در اروپا و آمریکا»، «استراتژی آمریکا در قبال جهان تشیع»، «بررسی بنیان‌های نومحافظه‌کاری در آمریکا» و «جهان بدون اسلام» به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در نخستین بخش به مبانی شکل‌گیری راهبرد امنیت ملی آمریکا قبل و پس از قدرت‌یابی گروه‌های مختلف اسلامی را بررسی می‌کند. بخش دوم نیز به شناسایی ریشه‌های ایدئولوژیک، در نوع نگاه آمریکا به اسلام می‌پردازد.

در فصل بعدی، به بررسی موج دوم دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌ها پس از موضع‌گیری‌های اغلب سلبی و تهاجمی اولیه سیاستمداران آمریکایی، بلافاصله پس از رخداد 11 سپتامبر اشاره دارد. بررسی وضعیت هویتی مسلمانان در اروپا و آمریکا و شناخت محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی در فرآیند ادغام‌پذیری آنها در این جوامع، از جمله محورهای اصلی بخش چهارم‌اند.

فصل پنجم نیز قدرت‌یابی شیعیان منطقه‌ها، شکل‌گیری هلال شیعی و تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای به نفع ایران پس از جنگ عراق را بررسی می‌کند. فصل بعدی نیز با هدف شناخت تفکرات نومحافظه‌کاران در طراحی سیاست خارجی و امنیتی آمریکا تهیه شده است.

همچنین بخش پایانی به روش «تاریخ مجازی» با فرض حذف اسلام از تاریخ، به ریشه‌یابی منازعات دنیای امروز می‌پردازد.

از بخش‌های دیگر این اثر می‌توان به اسلام و چالش‌های امنیت ملی آمریکا، 11 سپتامبر و جنگ علیه تروریسم، اسلام در جهان‌بینی راست مسیحی، حامیان اسلام و دموکراسی، اسلام در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی آمریکا، تنگناهای هویتی مسلمانان در آمریکا و سیاست مهار جریان مقاومت در خاورمیانه اشاره کرد.

چاپ اول کتاب «استراتژی آمریکا در قبال جهان اسلام» از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در شمارگان 1000 نسخه، 226 صفحه و بهای 34000 ریال روانه بازار کتاب شده است.

بررسی سیاست خارجی ترکیه با کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه خود مانند ایران و عراق در کتابی با عنوان «سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه» تالیف حسن نقدی‌نژاد منتشر شد._
نیروهای سیاسی متفاوت و متعارض در ساختار سیاست داخلی ترکیه، این کشور را به پدیده‌ای متمایز از همسایگانش تبدیل کرده است. در بافت سیاسی داخلی، دو نیروی متفاوت به مثابه دو موتور محرک، این کشور را به سمت و سوی متفاوتی می‌کشانند. یکی از این دو موتور محرک ، اسلام‌گرایی است که با وجود سیر تحول طولانی‌اش که فراز و نشیب زیادی را طی کرده است، اکنون بر جامعه ترکیه حاکم است و قدرت سیاسی را در دست گرفته است. نیروی دیگر، کمالیسم و لائیسیسم است که در جهت عکس نیروی اول حرکت می‌کند. اگرچه این دو نیروی سیاسی در درون جامعه سیاسی ترکیه در بعضی حوزه‌ها اشتراک نظر دارند، اما تعارض و اختلاف، قاعده حاکم بر روابط بین آنها بوده است.

براساس مطالب کتاب:، ترکیه تنها به سوی غرب در حرکت نیست. در سال‌های اخیر این کشور سیاست خارجی چند وجهی و بازی با همه بازیگران را در دستور کار دیپلماسی خود قرار داده است. ترکیه درصدد است ضمن حفظ روابط خود با غرب و آمریکا، روابطش را با همسایگان نیز بهبود ببخشد. سیاست خارجی، نگاه شرق و گسترش روابط با چین و روسیه را همزمان با ارتقای روابط با جهان اسلام و منطقه خاورمیانه در دستور کار خود قرار داده است.

این اثر از هفت بخش با عنوان‌های «تعامل و تقابل اسلام‌گرایان و کمالیست‌ها در سیاست خارجی»، «روابط ترکیه و سوریه: از تعارض تا تعامل»، «مثلث صلح، میانجیگری ترکیه در گفتگوهای صلح بین اسرائیل و سوریه»، «استراتژی خاورمیانه‌ای ترکیه و محدودیت‌ها و مطلوبیت‌های آن»، «نگرش روسیه به ترکیه: ژئوپلتیک یا ژئواکونومیک»، «القاعده، جنگ علیه تروریسم و ترکیه» و «پیروزی مجدد اسلام‌گرایان در ترکیه و آینده سیاست خارجی این کشور» تشکیل شده است.

در نخستین فصل، سعی شده است دیدگاه و نگرش دو نیروی اصلی و فعال در صحنه سیاست خارجی ترکیه در مسایل مختلف نشان داده شود. در فصل دیگر کتاب، روابط ترکیه با سوریه در پرتو مساله کردها مورد تحلیل و تفسیر واقع شده است.

فصل سوم به میانجیگری ترکیه بین سوریه و اسرائیل می‌پردازد.
نویسنده در فصل چهارم ضمن بررسی استراتژی خاورمیانه‌ای ترکیه، محدودیت‌ها و مطلوبیت‌های آن برای ایران را نقد می‌کند. بررسی روابط روسیه و ترکیه موضوعی است که در فصل پنجم به آن پرداخته شده است.

فصل ششم، ترجمه مقاله‌ای از «بولنت ‌ارس» است که موضع ترکیه را در جنگ بین‌المللی علیه تروریسم نشان می‌دهد و فصل پایانی، درباره پیروزی مجدد اسلام‌گرایان حزب عدالت و توسعه در ترکیه است.

از موضوعات دیگر این اثر می‌توان به روابط ایران و ترکیه، مناقشه اعراب و اسرائیل، سودان و بحران دارفور، تحولات درونی ترکیه، تحولات منطقه خاورمیانه، اسرائیل و تفکر صلح به مثابه ابزار دیپلماسی، دیدگاه ترکیه نسبت به برنامه هسته‌ای ایران، 11سپتامبر و سیاست جهانی و علل پیروزی مجدد اسلام‌گرایان در ترکیه اشاره کرد.

چاپ اول کتاب «سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه» از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در شمارگان 1000نسخه، 253 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

یکشنبه 10 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط