loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی «بنیان مرصوص امام خمینی (ره)» آیت‌الله جوادی‌آملی

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

این کتاب مجموعه گفتارها و برخی از نوشتارهایی است که طی بیش از یک دهه ایراد یا مکتوب شده است. به جرات می توان نزدیکترین راه در جهت شناسایی امام راحل (ره) را در بیان و بنان استاد معظم حضرت آیة اله عبداله جوادی آملی جستجو کرد، به همین جهت این کتاب ارزش والایی داشته و دارد. این مجموعه که در مناسبت های مختلف در طول سالهای 1359 تا 1375 در ارتباط با معرفی شخصیت امام خمینی (ره) به بیان استاد و بنان ایشان آمده است که آقای محمدامین شاهجویی به گردآوری این مجموعه پرداخته اند.

معرفی اجمالی استاد جوادی آملی:
آیة اله عبداله جوادی آملی در سال 1312 هـ.ش در شهر آمل به دنیا آمد. پدر و جد ایشان از مبلغین اسلام و ارادتمندان به آستان ولایت بوده اند. آیة اله جوادی آملی پس از به پایان رساندن دوره ابتدایی در سال 1325 وارد حوزه علمیه آمل شدند و تا سال 1329 در آن شهر به تحصیل علم پرداخت و پس از آن عازم حوزه علمیه مشهد شد ولی چون طلاب آنجا نسبت به علمای بزرگ مشهد تکریمی نداشتند، آنجا را ترک گفته و وارد حوزه علمیه تهران شد. ایشان با ورود به مدرسه مروی به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال یافتند و پس از آن به فراگیری کفایه الاصول و علوم عقلی و نقلی پرداختند و پس از 5 سال عازم حوزه علمیه قم شدند و تاکنون در آنجا حضور داشتند. یکی از خدمات فرهنگی ایشان تاسیس موسسه تحقیقاتی و نشر اسراء در سال 1372 است. ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری در دوره های اول و دوم عضویت داشتند و همچنین یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده اند و هم اکنون امامت نماز جمعه شهر مقدس قم را برعهده دارند. از اساتید و دوستان ایشان می توان به آیة اله عزیراله طبرسی، میرزامهدی محی الدین الهی قشمه ای، آیة اله بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه سید محمد حسین طباطبایی و ... اشاره کرد. ایشان آثار و تالیفات بسیاری دارند از جمله: تسنیم، تفسیر قرآن کریم، تفسیر موضوعی قرآن کریم، رحیق مختوم، اسرارالصلوة، صهبای حج، ولایت فقیه و...

ساختار بندی کتاب:
این کتاب شامل 24 فصل به شرح زیر است:
1- مبانی انقلاب اسلامی از نظر قرآن کریم
2- سیره علمی و عملی امام خمینی (ره)
3- مصاف عقل و عشق در شخصیت امام خمینی (ره)
4- امام خمینی، رهرو خستگی ناپذیر وادی عشق
5- امام خمینی، قهرمان اسفار اربعه
6- فرشته خویی امام خمینی (ره)
7- لطایفی از تفسیر سوره مبارکه حمد
8- معراج السالکین از منظر امام العارفین
9- هماهنگی تعلیم و تزکیه از نظر امام خمینی (ره)
10- اقتدار ملکوتی امام در ایفای تعهد فرهنگی عالمان راستین
11- اما رحیل، وارث ابراهیم خلیل
12- تاثیر نهضت سیدالشهدا بر انقلاب اسلامی ایران
13- ارکان انقلاب اسلامی و ره توشه امام خمینی
14- نو آوری های فقهی امام خمینی (ره)
15- امام خمینی و حج ابراهیمی
16- عناصر محوری پیام امام به رهبر شوروی سابق
17- سفرنامه نور توحید در ظلمت الحاد
18- حکومت اسلامی برترین نعمت الهی
19- فلسفه و اهداف حکومت اسلامی
20- راه تداوم انقلاب اسلامی
21- شرایط و خصوصیات امام خمینی و وظایف رهروان راستین آن حضرت
22- امام راحل فاتح قلعه فضایل
23- سیری در وصیت نامه امام خمینی (ره)
24- توصیه به ثقلین، عصاره وصیت امام خمینی (ره)

این کتاب اولین بار در سال 1375 توسط مرکز نشر اسراء در قم چاپ و منتشر شده است و بارها تجدید چاپ شده است. در انتهای کتاب فهرست تفضیلی، اعلام، کتب، اماکن و اشعار آورده شده است.
این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 9 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط