loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدید چاپ کتاب «وحی‌شناسی»

کتاب «وحی‌شناسی» به قلم حجت‌الاسلام مصطفی کریمی، مدرس دانشگاه قم و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تجدید چاپ شده است.

آنچه در این کتاب آمده است، بررسی جامع و دقیق مسائل وحی است و ضمن این تحقیق، سعی شده تا مؤلفه‌های یک کتاب درسی نیز در آن رعایت شود و در قالب شانزده درس تدوین شده است، چنانچه درس اول با عنوان مفهوم‌شناسی وحی، به مفهوم و کاربردهای لغوی و قرآنی وحی و مفهوم اصطلاحی آن می‌پردازد.

درس دوم به بررسی امکان وحی پرداخته است که در آن با نقد دلایل منکران ثابت کرده است نه تنها هیچ دلیلی بر عدم امکان وحی نیست، بلکه با عنایت به قدرت خدا و ویژگی‌های روحانی انسان، شواهدی بر امکان آن دلالت دارد.

درس سوم ضرورت وحی نام دارد که ضمن ارایه پاسخ به دلایل عدم ضرورت وحی و بررسی دلایل حکمت و متکلمان در اثبات ضرورت آن، برهانی کامل در این زمینه بیان کرده است و درس چهارم این کتاب، با موضوع «منشأ الهی وحی»، دیدگاه‌های مادی‌گرایان و منکران وحی و نیز پندارهایی که ره‌آورد پیامبران(ع) را حاصل جنون، نبوغ فکری یا عواطف شدید می‌انگارد، بررسی و نقد کرده منشأ الهی وحی را اثبات می‌کند.

رویکرد تجربی به وحی موضوع درس پنجم است که در آن با بررسی عوامل و آثار تحلیل وحی به تجربه پیامبران(ع) و نقد دلایل آن، ناصحیح بودن این تحلیل به ویژه درباره وحی قرآنی اثبات شده است. و عنوان درس‌های ششم تا شانزدهم به ترتیب تحلیل عقلی وحی، وحی؛ سخن حضوری خدا با پیامبر، اقسام و فرآیند نزول وحی، وحی؛ بیان زبانی یا ارائه واقع، قرآن وحی زبانی، سلامت وحی، نقش پیامبر و فرشته در وحی، تعین پیشینی و استقلال وحی، بسط ناپذیری و پایان وحی، تفاوت وحی با برخی مفاهیم مرتبط و نگاهی به وحی در یهودیت و مسیحیت است.

لازم به ذکر است که چاپ دوم کتاب «وحی‌شناسی» نوشته مصطفی کریمی در 424 صفحه با شمارگان 1500 نسخه به قیمت 40000 ریال به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

منبع: ایکنا

دوشنبه 11 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط