loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به کتاب «مجلس در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)»

«مجلس در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» به قلم «محمد‌حسین باقری‌خوزانی» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اردیبهشت 88 منتشر شده است.

این کتاب به بررسی جایگاه مجلس در اندیشه‌ امام خمینی(ره) می‌پردازد و می‌کوشد از دل آن تصویری روشن از جایگاه مجلس در این اندیشه به‌دست دهد. بدین منظور و برای رسیدن به یک چارچوب تحلیلی مناسب و روشمند ابتدا اندیشه‌ سیاسی امام با توجه به نظریه‌ بحران «توماس اسپریگنز» در کتاب «فهم نظریه‌های سیاسی»، دسته‌بندی شده و سپس با توضیح دو مفهوم «بحران معنا» و «جامعه در حال گذار» ایران نشان داده شده که طرح نظریه‌ حکومت اسلامی امام، پاسخی به بحران معنای موجود در جامعه‌ شیعه ایران بود.

این کتاب شامل سه فصل است؛ فصل نخست به اندیشه‌ سیاسی امام خمینی (ره) اختصاص دارد و هدف مباحث این بخش، که مبنای مطالب بعدی است، بازسازی منطق درونی اندیشه‌ سیاسی امام است. در این فصل دوران زندگانی امام بر اساس سه دوره زمانی پیش از تبعید، دوران تبعید و دوران پس از پیروزی انقلاب تقسیم شده است، سپس خصوصیات شخصیتی و رفتاری ایشان تحلیل و نشان داده می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه و عضو تحریریه نشریه راه، در بخش دو کتاب به پارلمانتاریسم در اسلام و غرب اشاره می‌کند که طی آن در قسمت نخست مفهوم، تاریخچه و مبانی اندیشه‌ای پارلمانتاریسم در جوامع غربی بررسی می‌شود. سپس به مطالعه‌ی پارلمانتاریسم در اندیشه‌ی علمای شیعی اشاره می‌شود.

بخش سوم «پارلمانتاریسم در اندیشه امام خمینی» نام دارد که چهار فصل دارد. بر اساس مدل اسپریگنز، ابتدا در فصل اول بحران نهاد مجلس و اندیشه‌ پارلمانتاریستی ایران عهد قاجار و پهلوی از منظر سلبی اندیشه امام خمینی نشان داده شده است.

جایگاه مردم در اندیشه‌ امام خمینی (ره) از دیگر مباحث بخش سوم کتاب است.

مولف در ادامه به معیارهای مجلس مطلوب از دیدگاه امام خمینی اشاره می‌کند و در ادامه بهبحث‌هایی مانند اثبات موضوعیت انتخابات و ضرورت سیاست‌ورزی محققانه از سوی تک‌تک مردم، شرایط کاندیدای اصلح، آسیب‌شناسی مجالس گذشته، می‌پردازد.

«مجلس در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» به قلم «محمد‌حسین باقری‌خوزانی»، در 364 صفحه در شمارگان 2000نسخه به قیمت 3000 تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اردیبهشت 88 منتشر شده است.

سه‌شنبه 19 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط