loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ژئوپلیتیک نظام جهانی ترحمه شد

بررسی تغییرات ایجاد شده از سوی نیروهای ایدئولوژیکی و اقتصادی پس از جنگ سرد در کتابی با عنوان «ژئوپلیتیک نظام جهانی» تالیف «سائول‌ برنارد کوهن» با ترجمه عباس کاردان منتشر شد.

این اثر به بررسی درگیری‌های نظامی و روابط بین‌الملل، امنیت بین‌المللی، سیاست جهانی و سیاست جغرافیایی می‌پردازد.

«ژئوپلیتیک» اصطلاحی است که به کرات از سوی صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران برای تبیین، توضیح یا تحلیل مسائل و مشکلات سیاست خارجی کشورها استفاده می‌شود، شیوه‌ای از تحلیل روابط بین‌المللی به حساب می‌آید که دارای تاریخ، نظریات و جنبه‌های گوناگون است.

این اثر در 13 فصل با عنوان‌های «مقدمه»، «بررسی ژئوپلیتیک»، «ساختار و تئوری ژئوپلیتیکی»، «جنگ سرد و تجدید ساختار ژئوپلیتیکی»،‌ «آمریکای شمالی و میانی»، «اروپای ساحلی و مغرب»، «روسیه و پیرامون هارتلند»، «حوزه ژئواستراتژیک آسیای شرقی»، «حاشیه آسیاـ پاستفیک»، «هلال بی‌ثباتی ژئواستراتژیک، آسیای جنوبی»، «نوار شکننده خاورمیانه»، «قاره‌های جنوبی» و «گفتار پایانی» تدوین شده است.

نویسنده این اثر معتقد است:«ظهور ایالات متحده در جایگاه تنها ابرقدرت جهان و فرآیند جهانی شدن نتوانسته از اهمیت جغرافیا به عنوان یک عامل سیاسی و استراتژیک بسیار مهم بکاهد. همچنین پس از قراردادن اساس ساختاری تئوری خود برژئوپلیتیک، توسعه واقعیات ژئوپلتیکی پس از جنگ جهانی دوم را مد نظر قرار می‌دهد و سپس برسی جداگانه‌ای از هریک از مناطق مهم جهان و همچنین کشورهای مهم و واقعیات مختص آنها به دست می‌دهد.»

از بخش‌های دیگر این اثر می‌توان به دورنمای مراکز قدرت منطقه‌ای، چارچوب‌های سیاسی پسااستعماری، نیروهای کششی و جداسازی ژئوپلتیکی، عناصر ژئوپلتیکی، پایتخت‌های سیاسی منطقه‌ای، نفوذ استعماری مدرن، ثبات و بی‌ثباتی سیاسی، نواحی بی‌ثباتی و مراحل ژئو پلیتیک مدرن اشاره کرد.

در بخشی از کتاب با عنوان «دولت‌های ملی» آمده است: «در دوران مدرن، رکن اساسی نظام ژئوپلیتیکی جهانی "دولت ملی" بوده است. به هر حال، با رشد و افزایش قدرت نهادهای حکومت جهانی و منطقه‌ای، نفوذ فزاینده سازمانهای غیر دولتی و جهانی شدن اطلاعات و نیروهای اقتصادی، برخی از صاحب‌نظران، مرگ دولت را پیش‌بینی می‌کنند. البته پیش‌بینی این مرگ چندان هم تازه نیست.»

به گزارش ایبنا، چاپ اول کتاب «ژئوپلیتیک نظام جهانی» ازسوی موسسه ابرار معاصر تهران در شمارگان 2000 نسخه، 829 صفحه و بهای 160000 ریال روانه بازار کتاب شده است.

چهارشنبه 20 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط