loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظر عرب زبان ها درباره «انسان ۲۵۰ ساله»؛ استقبال ۱۰ هزار نسخه ای از یک کتاب

جمعیت المعارف، گروهی خودجوش فرهنگی است که بر پایه اندیشه های امام(ره) در لبنان تشکیل شده، به تازگی کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» را ترجمه کرد. این کتاب با استقبال خوبی از سوی عرب زبان ها همراه شد؛ به طوری که چاپ دوم آن نیز منتشر شده است.

دوشنبه 23 آذر 1394

«انسان 250 ساله» شامل سخنرانی ها و مطالب دستنویس مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی ـ ـ مبارزاتی ائمه(ع)، از پیش از انقلاب تا سال 1389 است. عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام منور مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه(ع) است. علت این نامگذاری بر روی زندگی ائمه(ع)، در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است.
این کتاب شامل 17 فصل است که نحوه چینش عناوین فصل ها، به صورت ترتیب تاریخی زندگی ائمه(ع)، از دوران پیامبر اعظم(ص) تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری(ع) است که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. محتوای این کتاب به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه(ع) است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارائه می دهد. لذا آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان 250 ساله را دلنشین تر می کند.
عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام منوّر مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به”„زندگی سیاسی ـ مبارزاتی ائمه علیهم السلام است. علت این نام گذاری بر روی زندگی ائمه علیهم السلام، در مقدمه کتاب”„به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است؛ که توصیه می شود با مطالعه این مقدمه، خواننده پیش از مطالعه فصل های اصلی کتاب، درک کامل تری نسبت به معنا و مفهوم مترقّیِ انسان 250 ساله به دست آورده و از محتوای کتاب بیشتر بهره مند شود.
این کتاب شامل 17 فصل است که نحوه چینش عناوین فصل ها، به صورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه علیهم السلام از دوران پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام است؛ که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است.
در نخستین فصل مروری گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شده؛ که توجه به وقایع این دوران به عنوانِ آینه ای تمام نما از کل زندگی ائمه علیهم السلام و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی 250 سال، در ابتدا ضروری می نماید. سه فصل از این کتاب، تبیین کننده شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی به ویژه پس از حادثه عاشورا تا دوره امامت امام صادق علیه السلام است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهه زمانی حساس کمک فراوانی می کند.
در خلال متن، آیات و روایات متعددی مشاهده می شود که عبارات عربی آنها توسط مقام معظم رهبری آورده شده است؛ به نظر می رسد در پس تأکیدی که تعمّداً از سوی معظم له در بیان عبارات عربی ــ با توجه به زمان محدود یک جلسه سخنرانی ـ مشاهده می شود، مقصودی ارزشمند نهفته است و آن اهتمام بیشترِ مخاطبان بر اُنس با زبان فصیح و بلیغ عربی است. آشنایی هر چه بیشتر با این زبان، منجر به بهره مندی کامل تری از هدایت قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام خواهد شد.
محتوای کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه علیهم السلام است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیلِ تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه علیهم السلام ، نگاهی کل گرا به زندگی هر یک از معصومین علیهم السلام با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند ارائه می دهد؛ لذا آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه علیهم السلام ، تنفس در فضای انسان 250 ساله را دلنشین تر می کند.
انتشار این کتاب در ایران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و جامعه کتابخوان همراه بوده است؛ به طوری که به گفته انتشارات صهبا(ناشر اثر)، این کتاب تاکنون 45 بار تجدید چاپ شده است که در هر چاپ، تعداد پنج هزار نسخه روانه بازار کتاب شده و در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است. پس موفقیت انتشار «انسان 250 ساله» در بازار کتاب ایران، برخی از سازمان ها و مراکز اقدام به ارائه ترجمه این اثر به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه و هوثایی کرده اند که ترجمه عربی آن توسط یک گروه خودجوش در لبنان و دیگر زبان ها توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) انجام و عرضه شد.
انتشار ترجمه های این اثر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان کشورهای مقصد همراه شده است؛ به طوری که به گفته محمد سالاری، معاون بخش بین الملل مجمع، ترجمه انگلیسی این اثر در آستانه چاپ دوم قرار گرفته است.
استقبال کتاب به زبان عربی نیز چشم گیر بود. به طوری که در این مدت دوبار تجدید چاپ شده که در هر شماره با پنج هزار نسخه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. کتاب اخیراً در لبنان با طراحی جلد جدید روانه بازار کتاب شده و در هفته کتاب این کشور در هفته گذشته رونمایی شده است.
اما بازخورد انتشار این کتاب، جدای از آمارها و ارقام های ارائه شده، در میان مخاطبان عربی زبان نیز با استقبال همراه بوده است. خبرگزاری تسنیم، با نگاهی به نظر برخی از کاربران اینترنتی در کشورهای عربی، نیم نگاهی دارد به نظرات منتشر شده درباره این کتاب در کشورهای مختلف عربی که قسمتی از آن منتشر می شود:
علی الکوبیتی، از جمله کسانی است که این کتاب را خوانده و در یکی از صفحات معرفی «انسان 250 ساله» که با نام «إنسان بعمر 250 سنة» منتشر شده می نویسد: حقیقتاً این کتاب مجموعه ای از تحلیل های دقیق درباره سیره ائمه اطهار(ع) است. من پیش از انتشار این اثر، کتابی با این جامعیت درباره سیده و تاریخ زندگی امامان(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) بعد از امام حسین(ع) نخوانده بودم، چون به نظر می رسید که زندگی این امامان بزرگوار مشابه یکدیگر باشد و در عبادت و تدریس خلاصه شود.
نرجس هاشم، یکی دیگر از کسانی است که این کتاب را مطالعه کرده است. او درباره این اثر می گوید: معتقدم که این کتاب، جزو نخستین قرائت های مفصل درباره زندگی ائمه اطهار(ع) است. از جمله کتاب هایی است که درباره ائمه(ع) نوشته شده و انسان از آغاز آن، علاقه به مطالعه کتاب دارد. این امر در حوزه زندگی سیاسی این بزرگواران مانند زندگی نبی مکرم اسلام و حضرت صاحب الزمان(ع) بیشتر نمود دارد.
برخی از کسانی که این اثر را خوانده اند نیز نظری متفاوت تر دارند. آنها مباحث مطرح شده در این کتاب را با شرایط روز مقایسه کرده و مطالعه آن را از این منظر مفید می دانند. «محمد» از جمله این کاربران است که درباره این اثر می گوید: این کتاب بیشتر ناظر بر سیره سیاسی ائمه اطهار(ع) در دوران حاکمان جور (عباسی و اموی) است. کارکرد انتشار چنین آثار با این محتوا، نشر تفکر اسلامی اصیل و صحیح در مقابل روش و دستورات سلاطینی است که دین را به روش ناصحیح تبلیغ می کنند.
ترجمه این دسته از کتاب ها در کشورهای همسایه نشان از این دارد که گویی بعد از گذشت سال ها انتظار توانسته ایم راه صحیح ترجمه را طی کنیم.

برای خرید نسخه فارسی این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه فرمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط