loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تبیین تمثیلی مفاهیم سوره حمد در «باران حکمت»

تبیین تمثیلی مفاهیم سوره حمد در کتابی با عنوان «باران حکمت» نوشته محمدرضا رنجبر با ویراستاری غلامرضا امامی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با استفاده تمثیلی از سخنان بزرگان دین و اندیشه به بیان مفاهیم عمیق قرآن کریم و فاصله گرفتن از سطحی‌نگری نسبت به استفاده از این کتاب آسمانی و آموزه‌های آن پرداخته است.

نویسنده این اثر می‌کوشد تفسیری کاربردی از سوره «حمد» را با توجه به زبان امروزی و در قالب حکایت‌هایی شیرین برای خواننده ملموس سازد تا دیگر به بهانه دشواری و تخصصی بودن مفاهیم و تفاسیر قرآنی از دعوت آسمانی فاصله نگیریم.

این اثر با بیانی پندآموز و هدایت‌گر، انسان‌ها را به انجام کارهای نیکی که در قرآن کریم و به ویژه در سوره حمد به آن اشاره شده است، فرا‌می‌خواند و اندرزهایی را برای دوری جستن از گناهان زبانی، فکری، دیداری و ... یادآوری و بشارت بهشت را برای مومنان واقعی تکرار می‌کند.

در بخشی از معرفی این کتاب آمده است: «قرآن باید توی سر قرار گیرد نه فقط روی سر. یک سبد سیب سرخ را اگر بر سرنهاده و در کوچه و بازار راه بیفتی، نه تنها نیرو و انرژی به تو نمی‌بخشد، بلکه رمق و توان تو را هم خواهد گرفت، اما اگر از میان آن همه سیب تنها یکی را قاچ زده و در دهان نهاده و مصرف کنی، تو را نیرو و نشاط می‌‌بخشد.
قرآن همان سبد سیب سرخ است که با تمام تأسف برخی از ما آن را در شب‌های قدر بر سر گرفته و احترام می‌کنیم، بی‌ آن‌ که حتی آیه‌ای در جان و وجودمان جاری شود و یا در زندگی خود به کار بندیم.
جان من! قرآن باید توی سر قرار گیرد نه فقط روی سر و باید در دل و جان ما جای گیرد نه فقط بر زبان.»

از بخش‌های گوناگون این نوشتار می‌توان به عنوان‌هایی نظیر «دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خواند»، «ما باید با قرآن زندگی کنیم نه بازی»، «کسی که اهل قرآن است، انگار به گرد خود دیواری کشیده باشد»، «خدایا عاشقم عاشق‌ترم کن»، «در مقام رضا باش و از قضا مگریز»، «این گدا بین که چه شایسته انعام افتاد!»، «تو هرگز رسیدی به فریاد کس» و «سوره حمد را مادر قرآن می‌نامند، چون حرف‌های مادر و کلیدی در آن آمده است» اشاره کرد.

چاپ اول کتاب «باران حکمت؛ سوره حمد» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، ۱۱۷ صفحه و بهای ۱۷ هزار ریال روانه بازار کتاب شده است.

سه‌شنبه 2 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط