loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اثر جدید نویسندگان همپای صاعقه

اثر جدیدی از گلعلی بابایی و حسین بهزاد با عنوان "از الوند تا قرابیز" و محوریت کارنامه تاریخی استان همدان در انقلاب اسلامی و نخستین ماه دفاع مقدس، توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار منتشر شده است.
گلعلی بابایی در گفت‌وگو با ایبنا از انتشار کتاب "از الوند تا قرابیز" خبر داد واظهار داشت: در این کتاب به کارنامه تاریخی استان همدان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته شده و حوادث پیش از انقلاب، انقلاب و یک ماه آغازین دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در کتاب "از الوند تا قرابیز" علل شکل‌گیری تشکل‌های مبارز در همدان، پیش از انقلاب و نقش شهید آیت‌الله سید اسدالله مدنی آمده و در بخش مهمی از آن نیز حوادث کودتای 18 تیر سال 1359 معروف به کودتای نوژه، چگونگی شکل‌گیری گروهک‌های ضد انقلاب در خارج از ایران و نقش مبارزان همدان در دستگیری و خنثی کردن کودتا بیان شده است.

نویسنده کتاب "همپای صاعقه" درباره مطالب طرح شده در بخش یک ماه آغازین جنگ، تصریح کرد: این بخش به نحوه هجوم ارتش متجاوز صدام به ایران و واکنش نیروها و رزمندگان همدان پرداخته است.

بابایی افزود: زاویه دید کتاب، دانای کل است که در هر بخش از زبان یک راوی وقایع را توضیح می‌دهد. در واقع قالبی شبیه به خاطره دارد و برای این مقصود با بیش از 200 راوی مصاحبه‌هایی صورت گرفته است.

کتاب "از الوند تا قرابیز" در قطع وزیری و 760 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و بهای 80 هزار ریال، توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار استان همدان تهیه و به همت انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شده است.

این نویسنده از آغاز تدوین جلد سوم کارنامه عملیاتی سپاه محمدرسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس با عنوان "زمین های مسلح" خبر داد.

بابایی درباره مجلدات اول و دوم کارنامه عملیاتی سپاه محمدرسول الله(ص) اظهار داشت: تدوین این کارنامه عملیاتی، در قالب مجموعه کتاب های "حماسه 27" و با عناوین "همپای صاعقه" و "ضربت متقابل" آغاز شد.

وی افزود: کتاب "همپای صاعقه" به تشریح نقش سپاه (لشکر 27) محمد رسول الله(ص) در دو عملیات بزرگ فتح المبین، بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) و اعزام نیروهای آن به لبنان پرداخته و دربرگیرنده وقایع دی ماه۱۳۶۰ تا ت‍ی‍ر ماه ۱۳۶۱ است. همچنین کتاب "ضربت متقابل"، درباره کارنامه عملیاتی این لشکر، در نبرد (عملیات) رمضان از تیر تا پایان شهریور ماه ۱۳۶۱ است.

مسوول فرهنگی سپاه محمد رسول الله(ص) تصریح کرد: کتاب "زمین های مسلح"، با محوریت سه عملیات صورت گرفته پس از عملیات رمضان با نام های "مسلم بن عقیل"، "والفجر مقدماتی" و "والفجر یک" تدوین می شود. این عملیات ها به ترتیب در مهر و بهمن 1361 و فروردین 1362 در جبهه های جنوب صورت گرفته اند.

گلعلی بابایی، درباره دلیل انتخاب نام "زمین های مسلح" برای این کتاب گفت: رزمندگان حاضر در سه عملیات ذکر شده، با زمین های پوشیده از سیم خاردار و مین های متنوع مواجه بودند. به همین دلیل، آن ها بیشتر با این زمین ها می جنگیدند تا با نیروهای نظامی دشمن. این امر، حتی در مکالمات بی سیمی فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز آشکار است.

وی اضافه کرد: تدوین کتاب "زمین های مسلح" براساس اسناد و اطلاعات گردآمده مرتبط با سه عملیات "مسلم بن عقیل"، "والفجر مقدماتی" و "والفجر یک" آغاز شده است. این اسناد شامل مکالمات بی سیم ها، بازخوانی جلسات مذاکره فرماندهان، نقشه ها و کالک های مربوط به عملیات ها و گفت وگوی اختصاصی با رزمندگان و فرماندهان زنده دوران دفاع مقدس است.

نویسنده کتاب "ققنوس فاتح" تاکید کرد: آرشیو سپاه محمدرسول الله(ص)، مرکز اسناد دفاع مقدس و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، وابسته به وزارت دفاع، از جمله سازمان ها و مراکزی هستند که اسناد مورد نیاز، برای تدوین کتاب "زمین های مسلح" را در اختیار ما گذاشتند.

بابایی در پایان اظهار داشت: تدوین مجموعه "حماسه 27"، تا بازگویی نقش سپاه محمدرسول الله(ص) در پایان جنگ تحمیلی ادامه خواهد یافت و امیدوارم کتاب "زمین مسلح"، تا پایان سال آینده منتشر و وارد بازار شود.

گلعلی بابایی، متولد سال 1339 در روستای برار از توابع شهرستان چالوس است. "غ‍رب‍ت ه‍ور"، "از الوند تا قراویز"، "ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍رد"، "نبرد های جنوب اهواز (کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب غربی اهواز)"، "ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍ه‍ر (ب‍ر اساس زندگی نامه س‍رداران ش‍ه‍ی‍د غ‍لام‍ع‍ل‍ی پ‍ی‍چ‍ک و م‍ه‍دی خ‍ن‍دان) " و "ن‍ق‍طه ره‍ای‍ی "، از جمله آثار منتشر شده وی هستند.

از گلعلی بابایی و حسین بهزاد، کتابهای "همپای صاعقه" و "ضربت متقابل" در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

پنجشنبه 4 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط