loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«دا» روایتی حقیقی از جنگ خرمشهر

نشست خبری کتاب «دا» با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری،‌اعظم حسینی، ‌نویسنده و زهرا حسینی راوی کتاب امروز از سوی انتشارات سوره مهر برگزار شد.

بنابر گزارش انتشارات سوره مهر، مرتضی سرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه خانم زهرا حسینی راوی کتاب، شاهد ماجراهای اشغال خرمشهر بود و خود هم جزو نیروهای مقاومت است، تاکید کرد: منتها در شرایطی قرار می گیرد که باید زنان کشته شده را بشوید و از طرفی کسانی که توسط او شسته می شوند مرده های معمولی نیستند.خانم حسینی در واقع در آستانه اشغال خرمشهر و بعد از مجروحیت از این شهر خارج می شود و بعد از زندگی در میان مهاجران جنگی و آزاد سازی خرمشهر دوباره به این شهر باز می گردد.

وی اظهار داشت:در این کتاب ما با بخشی از حقیقت جنگ در خرمشهر آشنا می شویم.در کتاب « دا » بخشی از حقیقت جنگ در این سی و چند روزه مقاومت خرمشهر را می بینیم.زاویه نگاه ما هم نگاه یک دختر 17ساله است و از منظر او داریم حوادث را می بینیم.یعنی بخشی از واقعیت جنگ در این کتاب از زبان یک دختر 17ساله آمده است.

سرهنگی تصریح کرد:این کتاب حقایقی از جنگ و مقاومت مردم خرمشهر را نشان می دهد.حقایقی که ما کاری به تلخی وشیرینی آن نداریم چرا که نمی خواهیم آن را بسنجیم.این ها حقایقی است که وجود دارد.در این کتاب پرده کنار زده می شود.حقایقی که ممکن است راویان آن احساس تلخی نکنند اما من و شما که می خوانیم می گوییم تلخ است.

وی خاطرنشان کرد:کتاب خاطرات « دا» به طور کامل متن جنگ را رعایت می کند و هیچ بخشی از کتاب به حاشیه جنگ نمی پردازد.این کتاب درگروه خاطرات خانواده از جنگ قرار می گیرد و تا کنون هیچ یک از کتاب های این گروه با این عمق نبوده اند. به طوری که اگر کسی وارد کتاب شود تا پایان با آن همراه خواهد شد و در نهایت خرمشهر را در دوران دفاع واشغال به خوبی خواهد شناخت.

در ادامه جلسه اعظم حسینی نویسنده کتاب با بیان اینکه کتاب از بصره در سال 1347 زمانیکه زهرا (در حقیقت زهره که به دلیل یک اشتباه ثبتی در شناسنامه زهرا نامگذاری شده است) پنج ساله بود ،آغاز می شود، خاطرنشان کرد: ماجرای داستان از سال 1347 شروع شده و تا امروززندگی خانم حسینی ادامه دارد . کودکی او در بصره، نوجوانی در خرمشهر و ورودش به تهران. البته حدود 70 درصد کار مربوط به 34 روز مقاومت خرمشهر است که بالاخره روز 20 مهر در یکی از درهای ورودی مجروح از خرمشهر خارج می شود. البته یکی دو بار به بهانه های مختلف به شهر باز می گردد که به دلیل جایگاه حساسی که ترکش به بدنش اصابت کرده قادر به ماندن نیست.

به گفته حسینی کتاب دارای 5 بخش و40 فصل است که به لحاظ موضوعی و زمانی فصل ها از هم تفکیک شده اند. تا فصل 14 خاطرات به صورت روز شمار نقل شده و از فصل 14 به بعد این نظم کمی دچار خدشه شده و تا روز بیستم مهر که روز مجروح شدن خانم حسینی است ،کار به این شکل ادامه پیدا کرده اما از آنجا تا آخر داستان دوباره سیر داستانی دارد.

وی با اشاره به اینکه دوم اردیبهشت ماه سال 80 اولین قرار گذاشته شدو خانم حسینی تا آن زمان با هیچ کس طرف صحبت نشدند،تصریح کرد:خانم حسینی می خواستند مصاحبه و گفته هایشان با یک هدفمندی خاص باشد و به همین دلیل در برابر بسیاری از سئوالات انعطافی از خود نشان نمی دادند.به همین دلیل مصاحبه اول با ایشان حدود 30 ساعت بود که دو تا سه ساعت نیز با لیلا خواهر زهرا صحبت کردم وبرخی از مسائل را از زاویه دید اونیزبه خصوص در زمان شهادت پدر شنیدم.

وی تصریح کرد:این مقدار مصاحبه در یک کتاب تقریبا 350 صفحه ای آماده شد و ویراستاری هم شد و البته در سطح خود کتاب خوب وکاملی بود اما برخی از دلایل باعث شد کار را به سرعت به دست چاپ نسپاریم و این فاصله برکتی بود برای اینکه شناخت من روی خانم حسینی بیشتر شد و اعتماد ایشان نیز نسبت به ما افزایش یافت و انعطاف بیشتری نشان دادند. به این ترتیب کار قبلی را رها کردیم و این باربا یک روایت شفاف تر به همه ابعاد خاطره پرداختیم.

به گفته حسینی کار طولانی وسختی بود که به لحاظ جنس و نوع خاطرات یک مقدار با کارهای دیگر تفاوت داشت البته حافظه خوب خانم حسینی نیز کار را بسیار کامل کرد.این کار از رمضان 84 آغاز شد و با صرف حدود هزار و200 ساعت زمان مشترک در سال 85 به پایان رسید.

زهرا حسینی نیز اظهار داشت: الان برای کسانی که بخواهند خاطرات را تعریف کنند شرایط خیلی سخت است.هر کسی طاقت شنیدن این خاطرات را ندارد.مسئله اول این است که نگانده خاطرات باشنیدن این جریان ها از درون داغون می شود. این خاطرات تلخ است و باید کسانی بیایند که طاقت شنیدن را داشته باشند و شرایط برایشان محیا شود متاسفانه این شرایط نیز اکنون فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد:اگر قرار است فرهنگ جنگ وجبهه را گسترش دهیم باید برای هموار کردن راه همه همکاری کنند . از بالاترین تا پایین ترین مسئول باید امکانات را فراهم و بودجه لازم را در اختیا ر قرار دهند.این نگارندگان الان تنها با عشق کار می کنند.

به گفته حسینی کسی که مصاحبه می کند باید یک روانشناس باشد. بارها در کار به من فشار می آمد و دیگر رغبتی به ادامه کار نداشتم اما خانم حسینی با آرامش دوباره به سراغ من آمد وراضیم کرد.

منبع: شبکه ایران
www.inn.ir

یکشنبه 7 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط